Tuotekehitys

Ateriakippo, lastenruoka… Henri Alénin tärkein ohje sivubisneksiin: Ole aidosti mukana!

Henri Alén toteutti yhden haaveistaan maaliskuussa 2020, kun kymmenen vuotta hautunut idea lastenruokasarjasta näki päivänvalon. Muru Babyn tavoitteena on tehdä maailman parasta ruokaa vauvoille ja lapsille. Alén korostaa, että hyvä maku ja ravintoarvo eivät sulje toisiaan pois.

Reitti Alénin lastenruuan vallankumoukseen oli sikäli hidas, että maailmassa ei ole montaa tehdasta, jotka kelpaavat tarkasti säädellyn lastenruuan valmistamiseen. Ensimmäisen kumppanin Muru Baby löysi Iso-Britanniasta. Brexitin jälkeen haussa oli uusi eurooppalainen kumppani, joka löytyi Saksasta. Siellä luomuraaka-aineen saanti on hyvä.

Ruuat pakataan ensimmäisenä maailmassa Tetra Pakin uuteen Tetra Recartiin.

”Meni pitkään, että löysimme oikean pakkauksen, ja sen validointi lastenruualle vei puolitoista vuotta. Maku ja väri säilyvät siinä sata kertaa parempina kuin muissa pakkauksissa”, Alén sanoo.

Alénia ilahduttaa, että Muru Baby, joka on koko ravintoloitsijapoppoon yhteisen työn tulos, on kevään mittaan muotoutumassa valmiiksi tuoteperheeksi.

”Jotta ruuan laatu paranee, pitää kasvattaa vaativia kuluttajia. Minulle tämä on intohimotyötä.”

Henri Alén
Kuvassa Henri Alénin vasemmalla puolella Harri Viitamäki ja oikealla Pekka Nuutinen, molemmat KomeroFoodista. KUVA KomeroFood

Menestysresepti-ohjelma pongautti kasvuun

Henri Alén lähti vuonna 2015 perustajaosakkaaksi KomeroFoodiin, jonka ideana on ”Ruoka, joka on valmiiksi mitattu ja pakattu mukanaan valmistusohje.”

Kuopiolaisten perheenisien arjesta kummunnut idea sytytti Alénin, joka on tukenut ammattitaidollaan yrittäjiä ensin Ateriaboksien, sittemmin Ateriakipon kanssa.

Aivan kuten Huonolle Äidille, myös KomeroFoodille ratkaiseva kasvun askel oli osallistuminen Menestysresepti-ohjelmaan. Ateria-kippo pääsi sen myötä S-ryhmän jakeluun, mikä merkitsi yritykselle nelinkertaisia tuottoja. Tämän vuoden helmikuusta Ateriakipot ovat myös K-ryhmän valikoimissa.

KomeroFoodin toimitusjohtaja Pekka Nuutinen kertoo Alénin roolista aterioiden suunnittelijana ja markkinointikasvona:

”Henri Alén on ollut avaintekijä, jotta Komero on saatu kasvamaan. Hänen mukanaolonsa ja Komeron tuotteiden 100%-tyytyväisyystakuu takaavat asiakkaalle riskittömän tavan kokeilla tuotteita. Hän on tae korkeasta laadusta.”

Ole aidosti mukana!

Alénille yrityskuviot ovat intohimohommia.

”Teen työtä rakkaudesta lajiin; osinkoja odotellessa, heh. Joko nämä kokeilut maksavat itsensä joskus takaisin tai sitten ne jäävät hauskaksi seikkailuksi”, Henri Alén toteaa.

Hän haluaa olla mukana KomeroFoodissa, koska kaverit ovat rohkeansitkeitä ongelmanratkaisijoita. Ei ole ihan helppoa tehdä tuoretuotetta, mutta hän auttaa olemalla mukana luovassa prosessissa, ideoi ruokia ja vinkkaa sopivista raaka-aineista tai puolivalmisteista.

Valmisruokamarkkinoilla kaivataan edelleen myös uusia ratkaisuja. Alén arvioi, että meilläkin yleistyvät ateriatoimitukset, joissa on komponentit ja reseptiikka useampaan ateriaan.

”Kaikelle tällaiselle on valtavasti kysyntää. Myös logistiikka alkaa olla kunnossa. Kokonaisuuteen kuuluu myös määrätty elämyksellisyys – laadulle ja elämyksellisyydelle on aina tilausta. Vinkki kaupalle: oikealla osaamisella kauppa saisi vähennettyä hävikkiä kokoamalla valmiita ateriakasseja ad hoc.”

Tärkeintä sivubisneksissä on Alénista se, että pystyy seisomaan sataprosenttisesti tuotteen takana.

”Jos et ole täysillä tuotteen takana, työ ei ole pitkäkestoista. Ole aidosti mukana!”

KomeroFoods
Ateriakippo. KUVA KomeroFood

LUE MYÖS: Tiedätkö, mitä tarkoittaa grocerant? Kari Aihisen valmisruoat myydään ravintolamaisesti marketin tiskillä

LUE MYÖS: Ilkka Lääveri hyppäsi fine dining -keittiö­mestarista valmisruokien kehittäjäksi – ”Maku ja raaka-aine ratkaisevat molemmissa”

LUE MYÖS: Suomi kohahti, kun Hans Välimäki ryhtyi Lidlin kasvoksi – ratkaisu oli hyvä molemmille, sanoo tähtikokki nyt


Huippuidea vailla toteutusta?

Henri Alén ja Keskon osto- ja myyntipäällikkö Carita Rissanen listaavat vinkit, miten pääset mukaan valmisruokabisnekseen.

Ensimmäinen askel on hioa idea tuotteesta tarpeeksi valmiiksi ennen kuin lähdet esittelemään sitä.

”Esittele hyvin suunniteltu tuote. Mieti kaikki läpi: lakitekniset asiat, pakkausmerkinnät ja kylmäketju”, Henri Alén sanoo.

Keskeistä on löytää oikeat ja sopivat alihankkijat. Alén kannustaa ottamaan idean kanssa yhteyttä ruokatehtaisiin ja käyttämään heidän osaamistaan apuna. Myös markkinointiin tulee olla valmius jo lähtökuopissa.

”Valmistaudu markkinoimaan tuotetta kaupan rinnalla. Kauppa tarvitsee yrittäjän aktiivisuutta. Somen vaikutus voi olla juuri se noste, jota kaivataan menestykseen.”

Alén kehottaa pitkäjänteisyyteen – kauppa ei ole pop up -kioski.

”Hyvät konseptit löytävät kodin ja kumppanin. Kauppa on kuin levy-yhtiö, joka etsii koko ajan uusia hittiartisteja”, Alén toteaa. 

Keskon valmisruuasta vastaava osto- ja myyntipäällikkö Carita Rissanen kertoo, että K-ryhmässä voi edetä kahta tietä: ota yhteyttä suoraan lähialueen kauppaan tai Keskon hankintaan. 

”Riippuu ravintolan koosta ja resursseista, miten kannattaa edetä. Pienemmän kannattaa edetä lähikauppiaan kautta, ja esimerkiksi pienemmillä paikkakunnilla paikallinen yhteistyö on keskeistä”, Rissanen sanoo. 

On hyvä, että idea on valmis, kun sen kanssa lähestyy kauppaa. Rissanen suosittelee kuitenkin sparraamaan joko kaupan tai keskusliikkeen kanssa melko varhaisessa vaiheessa. Keskon hankinnasta saa apua myös alihankkijoiden löytämiseen. 

”Välttäisin turhaa työtä: ensin idean sparraus, sitten idean kehitys valmiiksi tuotteeksi. Kauppa on erittäin kiinnostunut ravintolayhteistyöstä, olkoon se valmisruokaa tai mitä tahansa muuta. Sparraamme ja autamme mielellämme”, Rissanen summaa.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi