Aromi
SUOSITTELEMME: Tyly tuomio sushibuffeteille – japanilaisen keittiön suomalainen mestarikokki paljastaa kolme inhokkipalaansa
SUOSITTELEMME: Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Tuotekehitys

Tiedätkö, mitä tarkoittaa grocerant? Kari Aihisen valmisruoat myydään ravintolamaisesti marketin tiskillä

Vietävä-sarjan takana ovat Kari Aihinen (oik.) ja Olli Kolu.

Ravintoloiden ja kauppojen symbioosi eli grocerant on tulevaisuuden juttu. 74 prosenttia Atrian Kokkibarometri-kyselytutkimukseen vastanneista ravintola- ja keittiöalan ammattilaisista näkee ravintoloiden ja kauppojen yhteistyön lähenevän entisestään grocerant-ilmiön myötä.

Grocerant-nimitys on johdettu englannin kielen sanoista, joilla viitataan ruokakauppaan ja ravintolaan: grocer(y) + restaurant = grocerant.

– Ravintolatasoisia annoksia tehdään kauppojen hyllyille myytäviksi. Ravintolamaailma laajenee siis vähittäiskauppaympäristöön. Sama toimii toisinpäin. Vähittäiskauppayritykset ovat myös huomanneet, että kaupankäynti siirtyy yhä enemmän ravintoloille. Tämä on johtanut hypermarkettien ja suurten kauppojen omien ravintoloiden perustamiseen, Atria Foodservicen myyntijohtaja Kim Westerling sanoi tiedotteessa helmikuussa.

Ravintoloiden liiketoiminta laajenee tulevaisuudessa kuluttajakauppaan niin, että tuotteita myydään ravintolan omalla brändillä suoraan kuluttajille. Tämän tutkimusväitteen kanssa samaa mieltä on 81 prosenttia Kokkibarometriin vastanneista ammattilaisista.

Atrian Kokkibarometriin vastasi 535 toimijaa julkisen ja yksityisen sektorin ravintoloista. Kyselyn toteutti Taloustutkimus Oy loka–marraskuussa 2021.

Ravintolamaisella intohimolla palvelutiskiltä

Grocerant-ilmiöön voidaan lukea Kari Aihisen ja Olli Kolun Vietävä-valmisruokasarja. Ruuat syntyvät haamukeittiössä ja myydään kauppojen palvelutiskeillä.

Konsepti on luotu vastaamaan ruokalistaa, kertoi Aihinen Vietävä-sarjan tiedotustilaisuudessa joulukuussa. On lihaa, kalaa, kasvista, jälkiruokaa ja lisukkeita. Noin 60 ruokalajin karusellista poimitaan ruuat, jotka valmistetaan HKScanin tehtaalla Vantaan haamukeittiössä ja myydään aluksi Prismojen ja S-marketien palvelutiskien kautta.

Tavoitteena on ravintolamainen suositteleva myynti. Konseptin mukaisesti palvelutapahtumasta halutaan ravintolamainen.

”Seuraavaksi tärkein tehtäväni on välittää meidän intohimomme jokaiselle palvelutiskin myyjälle. Rakkaus ruokaan, palava liekki, se on se juttu. Tuote pitää myydä intohimoisesti, laittaa se rucola siihen päälle, viimeistellä palvellen”, Aihinen kertoo.

Ihannetapauksessa viikon ruokalistalta löytyy ruuat koko perheelle sen piirun verran paremman makaronilaatikon oheen salaatit ja vinaigretit sekä mascarponemousse jälkiruuan täydennykseksi.

Aihinen toivoo, että konsepti saadaan jalkautettua jokaiseen myymälään. Hän hehkuttaa intohimoa ja herkullisuutta nyt koulutusvideoilla.

Pellinkiläinen makaronilaatikko on yksi Vietävä-sarjan annoksista. KUVA HKScan

”Sydämen juttuja”

Kari Aihisen tähti on korkealla. Tv-töitä pukkaa ja omat ravintolat Turussa ja Helsingissä työllistävät Aihista tiimeineen. Samaan aikaan Aihinen on sopinut HKScanin kanssa markkinointiyhteistyöstä, jonka myötä hän kuuluu lihatalon vakiokasvoihin.

Vietävä-valmisruokasarja syntyi luottomies Olli Kolun kanssa peräti 1,5 vuoden kehitystyön tuloksena. Kokit ovat seikkailleet yhdessä 16 vuotta keittiömaailmassa.

Aihiselle ruuassa tärkeää on tuoreus ja herkullisuus. Hän tekee ”sydämen juttuja”, kuten parhaita henkilöstöravintolaruokia, televisiossa nähtyjä ja ravintoloissa maisteltuja ruokia ja lupaa twistiä jokaiseen ruokalajiin.

”Olemme ylpeitä tästä”, Aihinen nostaa esiin tärkeimpänä pointtina.

Kaikki palvelutiskissä myytävässä sarjassa nojaa Aihisen ideoihin. Kiertävän ruokalistan annokset poimitaan neljästä kategoriasta: Kapen klassikot, Arjen helpot jutut, Boom! ja lisäkkeet ja makeat.

Tuoreus voi olla myös haaste kaupalle, joten aluksi Vietävää pilotoidaan Prismojen ja S-marketien palvelutiskissä. Säilyvyys asettaa myyntiajan rajaksi 4-7 päivää. Annoshinnaksi tulee noin 6-8 euroa.

Aihisen ja Kolun työ jatkuu: koko ajan tarvitaan uusia reseptejä. Vietävä on tarkoitus viedä myös valmisruokahyllyyn kuluvan vuoden aikana.

Vietävä-sarjan ruuat syntyvät HKScanin haamukeittiössä Vantaalla.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi