Ravintolavideo

Helsingin keskustaan avautui Ibiza-vaikutteinen yökerho, jonka avauksen budjetti oli miljoona euroa – ”Yli meni”

Helsingin ytimeen, Eteläesplanadin ja Kasarmikadun kulmaan marraskuussa avautunut yökerho Le Bloom vahvistaa Helsingin uudistuvaa yöelämää. Puolen vuoden aikana kaupunkiin on avautunut useita neljään tai jopa viiteen auki olevia yökerhoja: DTM Teurastamon alueelle, Kult Kulttuuritalon yhteyteen ja Helsinki Camping Iso Roobertinkadulle.

Tulevana perjantaina avautuu yökerho No Name keskustaan Kalevankadulle ja kesällä puolestaan vielä yksi uusi klubi Teurastamolle. Teurastamon klubi sijoittuu Kellohalli-ravintolasta ja Flavouriumista tuttuun kompleksiin, ja se satsaa erityisesti kansainvälisiin dj-vieraisiin, kohderyhmänä yli 30-vuotiaat yöihmiset.

Helsinkiin on avautunut myös pikkutunneille auki olevia baareja, kuten Toppa ja The Rook.

Yllä: Tältä näyttää Le Bloom. Liiku videoiden ja kuvien välillä painamalla kuvan reunaa.

Ulospäin Le Bloom ei huuda olemassaoloaan, ikkunoihin on teipattu vaatimaton logo. Sisällä vaatimattomuus unohtuu. Yökerho on rakennettu alun perin pankkina toimineen arvokiinteistön kivijalkaan. On kukkatapettia, höyhenvalaisimia ja samettisohvia. Vihreitä seiniä, kultaisia koristeita ja pinkki katto. Huonekorkeus on mahtipontisen monta metriä. ”It’s time to Bloom”, hohkaa valokyltti.

Tyylin ja sisustuksen on suunnitellut Vertti Kivi. Tunnelmaan on ammennettu yökerhoista Ibizalta, Marbellasta, Dubaista ja Lontoosta, ja näiden klubikulttuuria haetaan myös yön show’ssa. Vuoropäällikkö ja sommelier Jonathan Karvonen kertoo, että iltaisin yökerhossa esiintyvät tanssijat, Titi’s magic.

”Halusimme tuoda tänne kansainvälistä meininkiä”, Karvonen sanoo.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Le Bloom (@lebloom_helsinki) jakama julkaisu

Yllä: Le Bloomin tanssishow. Napauta Instagram-jakoa käynnistääksesi videon.

Miljoonan privaklubi

Le Bloomin takana on joukko omistajia, jotka haluavat pysytellä nimettöminä. Se ei ole tavatonta ravintola- ja yökerhobisneksessä. Taustatietoja yksi omistajista kuitenkin kertoo.

Yökerhon tilaa käytiin katsomassa ensi kertaa vuonna 2020, minkä jälkeen aloitettiin suunnittelu. Idea oli tehdä ”privaklubi, jonka sijainti ihastuttaa kaikki”. Avauksen budjetiksi asetettiin miljoona euroa. Omistajan mukaan yli mentiin mutta ei ihan tuplasti.

Kohderyhmänä lähdettiin tavoittelemaan 25-55-vuotiaita, ja nyt muutaman kuukauden jälkeen avauksesta yökerhon profiiliksi on muodostunut paikka, johon ”miehet vaivautuvat laittamaan pikkutakin päälle”.

Eksklusiivisuus on osa brändiä. Suunnitelmissa on avata yökerhon alakerrassa sijaitseva vanha pankin peruja oleva holvi tietyille tärkeimmille asiakkaille, joista kukin saisi oman tallelokeron käyttöönsä.

Auki aamusta yöhön

Huhtikuun alussa Le Bloom laajensi aukioloaikaansa. Ovet avataan jo aamuyhdeksältä etätyökäyttöön, eli yökerho muuttuu päivisin jäsenyyttä vaativaksi coworking-tilaksi. Eksklusiivisuutta vaaliakseen ajatus on ottaa jäseniä vain toisten jäsenten suosittelusta.

Myös ravintolatoiminta alkaa myöhemmin huhtikuussa. Paikka on siis yökerhon, ravintolan ja coworking-tilan hybridi.

Samansuuntaista konseptia on kokeiltu jo pitkä aika sitten esimerkiksi Pienellä Roobertinkadulla, jossa Mothership of Work -työtilan alakerrassa toimi ravintolan ja baarin hybridi The Mess. Paikka avattiin vuonna 2016, ei toiminut, ja sittemmin konsepti on kuopattu.

Aikaa on kulunut kahdeksan vuotta, etätyö on normi, ja työtila-yökerhohybridit ovat lyöneet maailmalla läpi. Yksi suosituista ketjukonsepteista on Soho House, jolla on kymmeniä osoitteita ympäri maailman, kuten Tukhomassa, Kööpenhaminassa, Berliinissä ja New Yorkissa.

The Bloomissa baaritiski on päivisin kahvila ja karaokehuone neukkarikoppi.

Poikkeuksellinen viinilista

Baarin viinilistasta vastaa Jonathan Karvonen, joka siirtyi Le Bloomiin Teatterista. Pääbaarimestarina toimii Helsinki Distilling Companylta tullut Mario Dobrica.

Karvonen kertoo rakentavansa kunnianhimoista viinilistaa. Kuusisivuinen lista on yökerhoon poikkeuksellisen pitkä, samppanjoita on 48 kappaletta, hinnaltaan 98 eurosta 1090 euron magnumpulloon. Viinilista elää koko ajan, ja Karvonen esittelee uusimmat löydöt asiakkaille heti digimenulta QR-koodin takaa.

Näyttävät viinikaapit eivät ole baaritiskin takana vaan asiakkaiden puolella – houkutin sekin.

”En muista, että olisin ennen dekantoinut pulloa burgundia asiakkaalle kello kolmelta yöllä. Täällä olen”, Karvonen kertoo.

Lue myös: No Name on Helsingin keskustan uusin yökerho

Lue myös: Avec vieraili Kulttuuritalon uudella Kult-klubilla


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker