Aromi
SUOSITTELEMME: Pete Parkkonen selvisi kamalasta keväästä – laskuvarjohyppy tarjosi oivalluksen, joka auttaa kiireessä
SUOSITTELEMME: Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat
SUOSITTELEMME: Avec on ruuan, juoman ja tapahtumien ammattilaisten oma media – näin se sinua palvelee
Tuotekehitys

Ilkka Lääveri hyppäsi fine dining -keittiö­mestarista valmisruokien kehittäjäksi – ”Maku ja raaka-aine ratkaisevat molemmissa”

Valmisruokien myynti kaupoissa on saanut lisää kierroksia etäilystä, ja buumia buustataan nyt kokkien avulla. Tuotekehittäjinä toimivat nimekkäät kokit tuovat kasvoillaan ja kädenjäljellään valmisruualle laatu- ja makutakuun, ja myynti tykkää.

Ilmiö ei ole ihan uusi. Esimerkiksi Jyrki Sukulan kehittämä HKScanin Via-tuotesarja tuotiin kauppoihin jo vuonna 2007.

Sen jälkeen kokeille on tarjoutunut useita mahdollisuuksia laajentaa sivubisnestään. Kokin rooli voi olla hyvin intensiivinen ideoinnista tuotekehitykseen ja lopullisen tuotteen hiomiseen, mutta joillakin se jää keulakuvan tasolle.

Henri Alén on Muru Babyn ja Komero Foodin keulakuva, jolle kyseessä on intohimohomma. Hans Välimäen nimi myy, ja hän oli 2010-luvulla mukana nostamassa Lidliä varteenotettavaksi K- ja S-ryhmien kilpailijaksi.

HKScanin Vietävä-sarjan kasvot ovat Kari Aihisen. Tuotekehitystä vetää Aihisen oikea käsi Olli Kolu.

Huono Äiti -valmisruokasarjan takaa paljastuu keittiömestari Ilkka Lääveri, joka on tehnyt pitkän uran Olo Groupissa fine diningin parissa. Hän päätyi kehittämään äideistä koostuvan Huono Äiti -someyhteisön nimikkoannoksia aluksi Suomalainen menestysresepti -ohjelmaa varten. Lääveristä tuli Huono Äiti -yhteisön vetäjän Sari Helinin luottokokki pomonsa Pekka Terävän kautta.

LUE MYÖS: Suomi kohahti, kun Hans Välimäki ryhtyi Lidlin kasvoksi – ratkaisu oli hyvä molemmille, sanoo tähtikokki nyt

LUE MYÖS: Tiedätkö, mitä tarkoittaa grocerant? Kari Aihisen valmisruoat myydään ravintolamaisesti marketin tiskillä

Elämänlaatu on parantunut

Lääverin mukaan valmisruuan kehittämisessä on paljon samaa kuin ravintolaruuassa.

”Maku ja raaka-aine ratkaisevat molemmissa. Mielestäni olemme onnistuneet hyvin, maut ovat erinomaisia”, Lääveri toteaa.

Ovatko onnistumiset näkyneet myös tilillä? Lääverin mukaan elämänlaatu on parantunut huomattavasti ja tulotaso pysynyt hyvänä ravintolakeittiöstä tuotekehitykseen siirtymisen jälkeen.

”Näen tämän uutena aluevaltauksena, jossa pystyn hyödyntämään aikaisempaa kokemustani. Ura etenee uusille poluille.”

Lääveriä kiehtoi 20 keittiövuoden jälkeen kokeilla uutta lähestymiskulmaa ruuanlaittoon. Nyt hän luo paitsi koko perheelle suunnattuja ruoka-annoksia myös muita lisenssituotteita.

Lääveri aloitti Huono Äiti -tuotteiden kehityksen päätyönsä ohessa vuoden 2020 alussa, ja kesäkuussa 2021 Lääverille tarjoutui pysyvä työ operatiivisena johtajana.

Suuntaviivat työlle antaa someyhteisö, josta toiveet ruokiin kumpuavat.

”Paljon kasvista sekä kotimaista lihaa ja kalaa. Kehitämme annokset niin, että ne täyttävät puolet päivän kasvistarpeesta”, Lääveri kertoo.

Ensimmäisten ruokien valmistajaksi valikoitui Kruunuherkku. Maustamisen suhteen pitää olla varovainen, jotta ruoka sopii mahdollisimman monelle perheelle.

Tuotekehittäjän työ on avannut mahdollisuuden kehittää itseään uusilla alueilla. Äskettäin ilmestyi myös Lääverin ensimmäinen kirja Kokkauksia – Huonon äidin ja Huippukokin keittokirja.

Lääveri kehittää jatkossakin laajenevaa Huono Äiti -tuoteperhettä. Suunnitelmissa siintää kuitenkin oma ravintola – eihän kokki karvoistaan pääse.


Kokkeja valmisruokahyllyllä

Kari Aihinen: HKScanin Vietävä-sarja

Tomi Björck: Björck & Co:n aasialaiset annokset

Akseli Herlevi: Naughty BRGR -hampurilaistuotteet

Ilkka Lääveri: Huono äiti -sarja

Sikke Sumari: Saarioisen Italia lautasella -sarja

Pekka Terävä: Olo Creative Kitchen -valmisruuat

Matti Wikberg: Jim Ling by Farang -tuotteet


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi