Tapahtumaruokailu

Miten ihmeessä burgeripaikasta saatiin käryämätön? Tutustuimme Messukeskuksen uusiin ja mullistettuihin ravintoloihin

Lilla Strindberg. KUVA Mariaana Nelimarkka

Keskiviikkona käynnistyneiden Habitare-messujen yhteydessä otettiin ensi kertaa käyttöön Helsingin Messukeskuksen uudistettu ravintolatarjonta. Ravintoloista vastaa nyt Noho Partners, joka on valmistellut uudistusta neljän kuukauden ajan.

Noho operoi Messukeskuksen ravintolatoimintaa yhteensä 15 pisteen voimin. Palvelu alkaa jo ennen Messukeskukseen saapumista: nettisivun avoinna tänään -kohdasta löytyvät ravintolat, jotka palvelevat kyseisenä päivänä. Ovensuunäytöt jakavat infoa muun muassa paikoista, joissa voi asioida juuri nyt ilman ruuhkaa.

Messukeskuksen kokoisessa paikassa asiakaspolun miettimistä ei voi korostaa tarpeeksi. Kaiken pitää olla rakennettu niin, että kävijä tietää intuitiivisesti miten kuuluu käyttäytyä, eikä kenellekään tule kiusaantunut olo. Kuluttajien hintakriittisyys on nousussa, ja tarjolla on siksi oltava eri hintatasojen tuotteita.

“Eri kokoiset tapahtumat sekä halleissa että kokoussiivessä ovat merkittävä osa Messukeskusta. Ne vaativat paljon räätälöintiä: portugalilaisten järjestämässä konferenssissa on erilaiset tarjoilutoiveet kuin suomalaisten”, Messukeskuksen ravintolatarjonnasta vastaava Noho Partnersin operatiivinen johtaja Toni Niemi kertoo Avecille.

Ravintoloitsija saa käyttää mielikuvitusta koko ajan vaihtuvan asiakaskunnan kanssa. Kaikki mahdollinen asiakasymmärrys on pantava peliin.

“On positiivinen haaste, että meillä on asiakkaina pääkaupunkiseudulla asuvat, jotka syövät trendien aallonharjalla olevissa ravintoloissa, mutta tulee myös ryhmiä muualta Suomesta, missä ei ole samanlaista ravintolakulttuuria. Myös heille pitää löytyä sopivaa tuotetta. Ruoan on oltava tunnistettavaa ja asiakaspolun pitää olla rakennettu niin, että asiointi on kaikille positiivinen kokemus.”

Ravintoloitsijan on mietittävä sitäkin, miten ruoka kulkee Messukeskuksen sisällä. Esimerkiksi Helsingin kirjamessujen aikana käytävillä vaeltaa 90 000 ihmistä – sinne sekaan eivät ruokakuljetukset sovi. Miten Nohon isoin ravintola, kaukana keskusvarastosta sijaitseva 400 hengen Rooftop, saa varastoitua kaikki raaka-aineet? Miten kaksi kokkia selviytyy kokkaushaasteesta? Tätä on mietitty jo ruokalistaa suunniteltaessa, ja bistrolistalle nostettiin tästä syystä muun muassa lohikeiton ja caesarsalaatin kaltaisia klassikoita.

Messukeskuksen Lumia Ankkuri ja Nohon Toni Niemi Rooftop Bistro & Caféssa. KUVA Mariaana Nelimarkka

Moottoripyöräväelle lisäolutta

Toni Niemi on ylpeä siitä, että Noho tuo Messukeskukseen entistä enemmän palvelua.

“Emme myy piccolopulloja vaan meillä on henkilökunta, joka tarjoilee viiniä, kertoo viineistä ja kaataa niitä laseittain. Enää ei tarvitse tyytyä pikkupulloon vitriinistä.”

Yksi hänen lempilapsistaan on viinibaari Wining, joka sijaitsee Alagalleriassa lähellä pohjoista sisäänkäyntiä. Eleetön baari luottaa napakkaan valikoimaan, jonka ytimen muodostavat klassiset kuplat Champagnesta ja Espanjan cava-alueelta.

“Nyt alkaa hienosäätö, matkalla oppiminen ja valikoiman rakentaminen. Haluan, että meillä on valikoimaa ja takuuvarmasti hyviä tuotteita”, Niemen asiakaslupaus kuuluu.

Pieniä muutoksia toimintakulttuuriin on luvassa. Nohon ravintoloita ei brändätä tapahtumakohtaisesti, vaan ne ovat aina osa taloa ja sen tapahtumia. Asiakasräätälöinnit tehdään halleihin pop upina. Tosin pop up -toiminta tarjoaa myös Noholle mahdollisuuden mukautua tilanteeseen: moottoripyöräharrastajille myydään olutta myös messualueelle pystytettävissä väliaikaisissa baareissa. Habitaressa puolestaan hallin 5 keskellä on paikka cocktail-kärrylle, josta saa ajankohtaisia RTD-juomia ja kuohuviiniä.

Tarjontaa räätälöidään aina tapahtumakalenterin mukaan ja kaikkia asiakasryhmiä palvellen. Lapset ja lapsiperheet ovat Messukeskuksen tärkeä kohderyhmä. Noho on räätälöinyt Habitaren Habi Kids -alueelle tarjoilun, johon kuuluu jäätelöbaari, irtokarkkibuffa ja vauvojen smoothiet.

Wining. KUVA Mariaana Nelimarkka

Miten burgeriravintola ei käryä lainkaan? 

Nohon vahvoista brändeistä esimerkiksi Friends & Brgrs tulee Messukeskukseen sellaisena kuin se tunnetaan muuallakin: pihvien jauheliha jauhetaan paikan päällä kotimaisesta lihasta, ranskalaiset tehdään alusta loppuun itse ja sämpylät ovat tuoreita.

“Sitä onkin puleerattu paljon, sillä oli tärkeää saada se hajuttomaksi. Siirsimme taloteknisistä syistä jopa ravintolan paikkaa, jotta saimme rasvakaivon ja tuulettimen”, Niemi paljastaa.

Tärkeä asiakkaille näkyvä yksityiskohta on se, että ravintolat tarjoilevat samanlaisia annoksia samaan hintaan kuin muuallakin ketjun pisteissä. Tavoitteena on pitäytyä mielikuvassa, joka esimerkiksi Hanko Aasian susheista on ennestään syntynyt. Messupäivän keskellä voi ottaa annoksen myös mukaan.

LUE MYÖS: Henri Hytönen avasi Vantaalle korttelibistron, jossa tehdään ruokaa ilman paistinpannua ja rasvakeitintä

Friends & Brgrs. KUVA Mariaana Nelimarkka

Pikainen pystytys

Noholla on ollut aikaa rakentaa ravintolamaailma kevään viimeisten messujen jälkeen. Jotta työ voisi onnistua lyhyessä ajassa, neljässä kuukaudessa, ravintoloiden ilmeitä on suunnitellut neljä eri arkkitehtitoimistoa ja niitä on ollut rakentamassa useita urakoitsijoita.

Vertailun vuoksi: tiistaina käynnistynyt Messukeskuksen syyskauden avaustapahtuma Habitare vaatii sekin kuukauden rakennustyöt.

Yksi isoimman muutoksen kokeneista tiloista on Messukeskuksen toiseksi suurin ravintola hallin 6 reunalla. Entinen Panorama avautuu nyt lasisten terassiseinämien ansiosta täysin uudella tavalla halliin. Ilmava parvi ja skandinaavisen vaalea sali houkuttelevat joko drinkeille tai lounaalle Pihka Food & Bariin. Tilaan on suora yhteys kokoussiivestä, joten se sopii myös kokouslounaille tai muihin tilaisuuksiin.

Noho on suuntautunut viime vuosina enenevässä määrin tapahtumaliiketoimintaan ja antanut vahvoja näyttöjä muun muassa Nokia Arenalla. Tampereen opit otetaan heti käyttöön myös Messukeskuksessa.

“Pilotoimme elektronisia lipukkeita MM-kisoissa. Yritysasiakkaan polkua helpottaa, että luovumme paperisista lounaslipukkeista. Saman järjestelmän kautta voi tilata myös osastotarjoilut kuten kahvit, vedet, lounaat ja karkit. Tämä on iso juttu, kun esimerkiksi Habitaressa on noin 400 näytteilleasettajaa. Uuden järjestelmän viestiminen on iso muutos, sillä haastamme vanhat rutiinit ja jokainen voi pohtia omaa tekemistään uudelta kantilta. Aluksi rinnalla säilyy analoginen malli”, Niemi kertoo.

Pihka Food & Bar. KUVA Mariaana Nelimarkka

Selkeä ideologia

Nohon Toni Niemi tuo mukanaan osaamista merkittävistä tapahtumataloista kuten Hotelli Kämpistä, Finlandia-talosta ja muista aiemmin Kanrestan hoitamista paikoista. Hän on vetänyt Messukeskuksen ravintolauudistushanketta huhtikuusta lähtien, mutta jo heti kilpailutuksen käynnistyttyä Noho ryhtyi selvittämään, mitä Messukeskuksessa tapahtuu ja millaisia palveluja siellä tarvitaan.

“Mitä messuja vuosikalenteriin kuuluu, millaisia ihmisiä niillä käy ja miten he käyttäytyvät missäkin ravintolassa. Viimeiset ravintolapiirustukset on piirretty kaksi viikkoa sitten, ja myös tämä Café Trio avautui eilen. Kaksi paikkaa meiltä jäi vielä remontoimatta, sillä haluamme ymmärtää niiden sijaintipaikan filosofiaa paremmin, niin että tuleva ravintola vastaa sen tarpeeseen. Muuten se ei tue loppuasiakkaan kokemusta”, Niemi kertoo.

Niemi kertoo, että kaikessa on mietitty asiakaspolkua: mitä miltäkin kulmalta puuttuu.

“Meidän ideologiamme ei ole se, että joka paikassa on kahvi ja vichy vaan tarjolla on erilaisia tuotteita: kahvilapalveluita, viinejä, erilaista ruokaa. Asiakkaan ei tarvitse lähteä pois Messukeskuksesta siksi, että täällä ei olisi jotain”, Niemi summaa.

Paddington Pub. KUVA Mariaana Nelimarkka

Vahvat brändit vetosivat

Vuodenvaihteessa julkaistussa Nsightin messukokemusta selvittäneessä tutkimuksessa korostuu, että ruoka on merkittävä vaikutin messukävijöille.

“Ruoka on tutkitusti kiinteä osa messuelämystä niin kuluttajille kuin yritysasiakkaille. Halusimme, että ravintoloitsijakumppanimme ilmentää Messukeskuksen brändi-imagon freesauksen myötä uudistettua ajattelua”, Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Lumia Ankkuri taustoittaa.

Messukeskus kilpailutti ravintolatoiminnan vuosi sitten. Hyviä ratkaisuja oli monia, mutta Ankkurin mukaan valinnassa painoi se, että saatiin poimintoja Nohon portfoliosta osaksi Messukeskuksen tarjontaa.

“Meille merkitsi paljon, että voimme saada Messukeskukseen Lilla Strindbergin, Hanko Aasian ja Friends & Brgrsin”, Ankkuri summaa.

Messukeskukseen valikoitui valtakunnallisesti tunnettuja, vahvoja brändejä. Ravintoloiden menua on muokattu Messukeskuksen tarpeeseen pitäen samalla huolta, että kokonaisuutena ne täydentävät toisiaan.

Noho tuo Messukeskukseen myös lounasravintola Pihkan kahtena eri versiona: messubuffet on nyt Fair Buffet by Pihka ja entisen Panorama-ravintolan paikalle asettuu upeasti messuhallin suuntaan avautuva Pihka Food & Bar. Juomiin keskittyvät Pub Paddington, Café Milano ja Winebar Wining kuuluvat Alagallerian uuteen ravintolamaailmaan. Täysin uudistettu hallin 7 parven ravintola Rooftop Bistro & Café on peräti 400 hengen viihtyisä taukopaikka.

Nohon ravintoloiden lisäksi Messukeskuksessa toimii Hesburger, Wok ’n Curry, Piazza Italia ja Pizza n’ Grill.

LUE MYÖS: Helsingin huippuravintoloita suunnitteleva Aino Brandt kertoo parhaat vinkkinsä – oikeat ratkaisut näkyvät suoraan kassassa

Pihka Fair Buffet. KUVA Mariaana Nelimarkka
Lilla Strindberg. KUVA Mariaana Nelimarkka


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi