Trendit

Heikko signaali voi olla arvokas bisneksellesi – jos kaveri alkaa nauraa tai vastustaa, signaali on tutkimisen arvoinen

Ravintolabisneksessä kannattaa pohjustaa tulevaisuutta tutkimalla heikkoja signaaleja.

Heikko signaali edeltää intuitiota eli tunnetta esimerkiksi siitä, että vegaaniburgeri alkaa trendata pohjoisessa tai että asiakkaat eivät vielä ole valmiita syömään sirkkoja.

Futuristi Elina Hiltusen mukaan heikkoja signaaleja voi tulla vastaan kadulla, sosiaalisessa mediassa ja lehtien sivuilla. Niitä kannattaa etsiä paikoista, joihin ei ole aiemmin katsonut.

Käytetään esimerkkinä liikenneasemia. Niissä pidetään kiireen keskelläkin anturit ylhäällä, jotta utuinen tulevaisuuden kuva olisi kirkkaampi.

”Analysoimme tutkimuksia, asiakaspalautetta ja heikkoja signaaleja ja teemme pilotteja, mutta on selvää, ettemme voi reagoida jokaiseen sykäykseen”, ABC-ketjun kehitysjohtaja Marko Fonsén kertoo.

Mitä jos?

Mistä sitten tietää, onko löytänyt heikon signaalin? Futuristi Elina Hiltunen vinkkaa testaamaan signaalia kertomalla se kaverille. Jos kaveri alkaa nauraa, vastustaa tai kieltäytyy keskustelemasta siitä, on kyseessä tutkimisen arvoinen signaali.

Kun signaaleja on saatu kerättyä, on tulkinnan aika. Millaisesta mahdollisesta muutoksesta ne kertovat tai millaista mahdollista tulevaisuutta ne kuvaavat? Mitä jos signaalissa mainittu asia olisi arkipäivää? Miten se haastaisi nykytilannetta? Pohdinnat kannattaa tiivistää ”mitä jos” -kysymyksiksi ja miettiä mahdollisen muutoksen seurauksia.

Esimerkiksi signaali Golfvirran hidastumisesta herättää kysymyksen: mitä jos Golfvirta hyytyy? Sen seurauksena Suomessa saattaisi olla nykyistä kylmempää ja ruuantuotanto voisi romahtaa. Kasvatettaisiinko meillä silloin maan alla sieniä ja solumössöä? Lopuksi voi miettiä, onko tällaisessa maailmassa jotain, mistä voisi ottaa oppia nykyhetkessä.

Toisenlaisissa tulevaisuuksissa on hyvä vierailla, jotta osaamme toimia paremmin nykyhetkessä.

LUE MYÖS; Cocktail pullosta tai hanasta vähentää hävikkiä – tässä kesän drinkkitrendit

LUE MYÖS: 5 ravintola-alan trendiä vuodelle 2022 – Suomessa ei brittiennusteeseen uskota


Lähde: Sitra: Heikot signaalit (2022, Mikko Dufva & Christopher Rowley)


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi