Aromi
SUOSITTELEMME: Tyly tuomio sushibuffeteille – japanilaisen keittiön suomalainen mestarikokki paljastaa kolme inhokkipalaansa
SUOSITTELEMME: Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Trendit

5 ravintola-alan trendiä vuodelle 2022 – Suomessa ei brittiennusteeseen uskota

1. Hymy

Maailmalla: robotilta ihmiselle

Vuoden 2022 ykköstrendi on automatisaatio, ennustaa brittiläinen ravintola-alan konsulttiyhtiö Baum+Whiteman. Syitä robottien esiinmarssiin on useita, mutta suurin on työvoimapula, joka on jo sulkenut ravintoloita. Britanniassa lähes miljoona ihmistä otti hatkat ravintola-alalta pelkästään elokuussa 2021. Ravintolakeittiöistä puuttuu keskimäärin kuusi kokkia per keittiö. Lisäksi asiakkaat suosivat ateriointia ilman kontaktia.

Meillä: ihmiseltä ihmiselle

Suomessa ei brittiennusteisiin uskota. Meillä ollaan vakuuttuneita siitä, että hyvät asiakaspalvelijat erottuvat myös tulevaisuudessa, eikä ihmisten välinen kontakti ole koskaan passé. Asiakaspalvelu on parhaimmillaan kilpailuvaltti. Ravintoloitsija Henri Alénin sanoin: ”Ystävällinen, tilannetajuinen ja empaattinen, hyvä palvelu korostuu.”

Kespron Jerry Tiittala vahvistaa: ”Vaikka tuotantoprosessi onnistuisi robotiikan avulla, palvelukokemus ei onnistu. Automatiikkaa tulee keittiöihin älykkäiden jääkaappien ja siivousteknologian muodossa.”

2. Pienet ideat

Aivan kuten indierock jyräsi aikoinaan areenarockin, startup-ravintolat ja -kokeilut haastavat perinteisen ravintolamaailman. Ideat voivat olla pieniä ja pähkähulluja, mutta kokeilematta ei tiedä, mihin ne johtavat.

”Uutta synnyttävää yrittämistä kannattaisi tukea. Annetaan kauppahallin tyhjät loosterit nuorille puoli-ilmaiseksi, jotta he pääsevät koeponnistamaan konseptejaan”, Henri Alén ehdottaa.

”Jos joskus mietin, että jokin on kreisiä eikä mene läpi, olen yleensä väärässä!”

3. Mikrokeittiöt

Suomalaiset sukeltavat uusien matkailuelämysten perässä syvemmälle paikallisiin ruokakulttuureihin. Myös kansainvälisiin keittiöihin erikoistuneissa kotimaan ravintoloissa vaaditaan valmistustavoilta aitoutta.

Yllättävät ja ennestään tuntemattomat raaka-aineet tulevat, pienten mikroalueiden keittiöt nousevat, ja keittiöissä keskitytään yhä pienempiin nyansseihin.

Ravintoloitsija Richard McCormick povaa, että vuoden 2022 nousijoita ovat eksoottisten saarten keittiöt. Tyyneltämereltä on toistaiseksi nähty vasta havaijilainen poke bowl -buumi. Seuraavaksi trendaa Filippiinit, ja McCormickin haaveissa siintelee jo Sri Lanka.

LUE MYÖS: 4 ruokatärppiä, joilla pysyt maailman muutoksessa mukana

Henri Alénin Finnjävelissä matka vie kohti suomalaisen perinneruuan syvintä olemusta maakunta kerrallaan.

Baum+Whiteman muotoilee asian niin, että ruoka kasvattaa juuret. Myös tekijöiden autenttisuus painaa: filippiiniläistä ruokaa tarjoava ravintola ei ole uskottava, jos kokit eivät ole filippiiniläisiä. Finnjävelin ruokaakaan ei ihan helposti tarjoile henkilö, jolla ei ole juuria Suomessa.

Yksityiskohtien on oltava kunnossa. KUVA iStock.com / Say-Cheese

Ravintoloitsija Jaakko Sorsa Hongkongista toteaa, että sekä asiakkaat että kokit kehittyvät. Nuoret kyvyt lähtevät ulkomaille, ja uudet taidot tulevat lopulta takaisin Suomeen. Suomen sisällä kehitys näkyy suuntauksena pois Helsingistä.

93 % suomalaisista on ulkona syödessään kiinnostunut ruoka-annoksista, joita ei kotiolosuhteissa tule tehdyksi tai saa valmistettua.

Lähde: Maailman ravintolatrendit, Kespro 11/2021

Nyt lähdetään ruokapöytämatkalle! Peräti kolme neljästä suomalaisesta on kiinnostunut makumatkoista kotimaan ravintoloissa.

LUE MYÖS: Jaakko Sorsa kotiutui Hongkongiin, jossa ei saa menettää kasvojaan: ”Meuhkaavasta pomosta ajatellaan, ettei hän osaa kontrolloida tunteitaan”

4. Haamukeittiöt

Baum+Whiteman ennusti jo vuonna 2017, että tulevaisuuden ravintoloissa ei ole istuimia.

Viime vuonna kuluttajien into käyttää ruokalähettien palveluita kuumeni huippuunsa. Tämän myötä haamukeittiöiden perustamiseen virtaa rahaa. Jättävätkö ne olemassa olevien ravintoloiden tuolit tyhjiksi? Entä miten kuluttajat reagoivat, kun heille selviää, että verkossa eläviä brändejä ei oikeasti ole olemassa? Ilmiö on täällä, mutta nähtäväksi jää, mihin suuntaan ja millä vauhdilla se kasvaa.

5. Laatua lasissa

”Ihmiset käyttävät juomiin saman rahamäärän kuin ennen, mutta juovat paljon vähemmän.”

”Jos treenaat paljon ja haluat itsellesi hyvää, miksi kumoaisit vaikutuksen alkoholilla?”

Ravintoloitsija Richard McCormick kytkee juomatapojen muutoksen laajempaan terveystrendiin. Esimerkiksi oluen kulutus on hänen ravintoloissa pudonnut vain muutamaan prosenttiin, mutta asiakkaita kiinnostavat paikalliset pienpanimo-oluet. Yes Yes Yesin olutvalikoiman helmiä ovat helsinkiläisen Vallillan panimon lähioluet sekä muutaman korttelin päässä Nolla-ravintolassa olutta panevan Mamu Brewingin erikoisuudet, matala-alkoholiset happamat oluet.

Muutos juomakulttuurissa tarjoaa ravintolalle mahdollisuuden satsata laadukkaisiin juomiin. Elämyksiä tarjoavat niin vanhan maailman pientuottajien viinit kuin vaikkapa kevyesti kupliva pét nat -alkuviini.

Yes Yes Yes -ravintolassa asiakkaat juovat nyt vähemmän mutta laatua. KUVA Yes Yes Yes


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi