Trendit

Lager-hifistelyä ja mallasnostalgiaa – vuoden 2024 oluttrendeihin liittyy myös tuleva lakimuutos

Kymmenen vuotta sitten helsinkiläinen Olutravintola Pikkulintu myi noin kolmasosan oluesta pulloina. Nyt pullojen osuus on vain viitisen prosenttia, ja leijonanosa myynnistä tulee hanaoluesta, kertoo Pikkulinnun ketjupäällikkö, Cicerone-sertifioitu olutasiantuntija Sampo Järvi.

”Se on tosi hyvä trendi. Kun laitteistosta ja puhtaudesta pidetään huolta, hanaolut on paljon tuoreempaa ja parempaa”, Järvi sanoo.

Tuoreen oluen arvostusta on vauhdittanut ipojen, erityisesti neipojen suosio. Niille tyypilliset hedelmäiset aromit maistuvat parhailta tuoreina.

”Suosionsa huipulla ipasta tuli extreme-tuote”, Järvi sanoo.

”Aromihumalointi vietiin ihan tappiin. Ipojen äärimmäisyys on viehättänyt monia.”

Vastatrendinä ipalle on tulossa lagerin paluu. Kuten ale-oluissa, myös lagereiden kohdalla osataan jo tehdä paremmin eroa vaaleiden, tummien, mietojen ja vahvojen tyylien välille.

Käymisaromeiltaan lagerit ovat neutraaleja ja tyylistä riippuen maltaisempia tai kuivempia. Ne maistuvat ”perinteiselle” oluelle eli pääraaka-aineelleen ohralle.

”Aina halutaan kuitenkin vähän hifistellä”, Järvi muistuttaa.

”Oluen hifistelymaisteluun liittyvät hieman liioitellut maut. Kun niistä on saanut tarpeekseen, haluaa usein siirtyä hillitympään, tasapainoisempaan ja pohditumpaan makumaailmaan.”

Maltaiset maut nousussa

Epävarmojen aikojen ilmiöt, kuten nostalgian kai­puu ja paluu perusasioihin, näkyvät myös olut­trendeissä. Siksi huomio on syytä kiinnittää maltaisiin.

Viime vuosina oluen tekniset innovaatiot ovat liittyneet humalaan ja hiivaan. Maltaat nousevat nyt varjosta, kun etsitään tapoja uudistaa oluen makua.

”Maltaiden variaatio tarjoaa mahdollisuuden erottua”, Järvi sanoo.

Jos käsittelyssä oleva alkoholilain muutos toteutuu, 8-prosenttisten oluiden myynti sallitaan keväällä ruokakaupoissa. Sampo Järven mukaan perinteiset saksalaiset ja belgialaiset oluttyylit saattavat nousta muutoksen myötä kukoistukseen.

”Esimerkiksi bockeja, strong aleja, dubbeleita ja vahvempia stoutteja ilmestyy ruokakauppojen valikoimiin. Se edistää näihin oluttyyleihin tutustumista ja siten maltaisen maun nousua.”

Tuoreus on kuitenkin vahva oluttrendi, ja sitäkin alkoholilain muutokset voivat edistää. Ensi syksynä voi olutta ehkä tilata suoraan panimon tynnyristä tai ravintolan hanasta kotiinkuljetuksella.

”Tämä voi synnyttää pienen real ale -olutbuumin ja vahvistaa tuoreudesta eniten hyötyvien oluttyylien suosiota.”

Vireillä olevat lakimuutokset eivät kuitenkaan Sampo Järven mielestä riitä. Anniskelussa myytävien juomien arvonlisäveron poistaminen tekisi toiminnasta kannattavampaa.

”Se on perusteltua, koska oluen nauttiminen on sosiaalinen tapahtuma, ja ravintolassa se tapahtuu valvotuissa olosuhteissa”, Järvi sanoo.

LUE MYÖS: Millaisia oluttrendejä New Yorkissa on luvassa, Garrett Oliver?


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi