Cocktailit

Cocktail pullosta tai hanasta vähentää hävikkiä – tässä kesän drinkkitrendit

Cocktail pulloon ja hanaan

Son of a Punchin ravintolatoimenjohtaja Julia Kokki uskoo, että tulevana kesänä cocktail kaadetaan lasiin aiempaa useammin shakerin sijaan pullosta. Pullotettu cocktail tarjoaa paljon etuja: se on tasalaatuinen tekijästä riippumatta, ja sen tarjoilu on nopeaa. Hukkaakaan ei juuri synny, jos tuotteiden kierto pidetään kunnossa. Pullotettu cocktail ei toki Suomessa ole uusi keksintö, sillä pullotettua drinkkiä on nautittu jo vuodesta 1952 asti lonkeron muodossa.

Pullotetut cocktailit
Son of a Punch on pullottanut kymmenvuotiaan Liberty or Death -baarin klassikkodrinkit yhteistyössä virolaisen Punch Clubin kanssa. KUVAT Laura Hujanen

Pullotetuista cocktaileista syntyy toki lasihävikkiä. Hanacocktailien kohdalla tämäkin ongelma saadaan eliminoitua. Pullotettuja ja hanassa tarjoiltavia cocktaileja valmistavan virolaisen Punch Clubin mukaan esimerkiksi gin & tonicin tarjoilu hanasta tuottaa ravintolassa 20 kertaa vähemmän pakkausjätettä kuin perinteisesti paikan päällä sekoitettuna. Julia Kokin mukaan cocktaileille tarkoitetut hanajärjestelmät ovat viime vuosina kehittyneet, minkä ansiosta drinkkien tarjoilu hanasta on varteenotettava vaihtoehto. 

”Toivottavasti hanoihin saadaan ensi kesäksi muutakin kuin olutta”, Kokki toteaa.

LUE MYÖS: Gini myy! Ginirakastaja Hanna Karlson paljastaa kikkansa myyntiin ja parhaat makuparit eri ginityyleille

Keveät maut

Kauan kotisohvilla pesineet ihmiset todella kaipaavat nyt ravintolaan. Näin uskoo kansainvälisesti meritoitunut baarimestari Mika Ammu­net. Kotona on saatettu kokeilla klassikkodrinkkien valmistusta, ja samoja juomia halutaan testailla myös ammattilaisten tekemänä.

”Tämän lisäksi helposti lähestyttävät ja kevyet juomat ovat tämän kesän juttu.”

Amber bubble
Amber bubble -cocktailissa hyödynnettiin rypälettä usealla tavalla. KUVAT Laura Hujanen

Keveys näkyy myös juomien makumaailmassa, uskoo Flavour Venturesin perustaja Timo Siitonen. Tämä trendi maistui Helsinki Drink Festivalilla esimerkiksi Siitosen luotsaaman Flavouriumin pisteellä rypälevetoisessa Amber bubble -cocktailissa, joka valmistettiin konjakista, vihreästä viinirypäleestä ja samppanjasta.

”Keveys näkyy myös esimerkiksi viskeissä, joiden kohdalla kallistutaan cocktailkäyttöön sopiviin, helposti sekoitettaviin tuotteisiin”, Siitonen huomauttaa.

LUE MYÖS: Pönötys pois viskin ympäriltä – Kanadassa muutos näkyy nuorten aikuisten tilauksissa, kertoo baarimestari

Prosentit alas

Helsinki Drink Festivalilla alkoholittomat cocktailit olivat isosti esillä, sillä jokaisen näytteilleasettajan oli tarjoiltava vähintään yhtä holitonta vaihtoehtoa. Messuilla oli esillä lisäksi useita mietoja tuotteita, kuten aperitivoja ja pullotettua spritziä. Finlandia-vodkan global brand mixologist Pekka Pellinen taas kertoo, että uusista 30-prosenttisista Botanical-tuotteista on saatu hyviä tuloksia Euroopan ja Yhdysvaltain markkinoilta, ja samaa odotetaan myös Suomessa.

Smål spritz
Mietoja tuotteita valmistavan Kåskan pisteellä tarjolla ollut Smål spritz valmistetaan Smål boosted aperitivosta, jota tarvitsee tuhdin maun takia käyttää vain yksi senttilitra. KUVAT Laura Hujanen

Persoona peliin

Tulevana kesänä Son of a Punchin ravintolatoimenjohtaja Julia Kokki haluaisi nähdä ravintoloiden tuovan persoonaansa enemmän esiin terassien tarjonnassa.

”Uskon, että jatkossa tullaan tekemään enemmän omannäköisiä juttuja eikä vain sitä, mikä myy.”

Kokin mukaan terassille sopivat oluen ja viinin lisäksi cocktailit ja highball-juomat. Hän uskoo myös kasarihenkisten drinkkien ja jäähileisten slushien tekevän tuloaan terasseille.

LUE MYÖS: Horsmaa lasiin! Suomen baarimestarit käyttävät kesällä yllättäviäkin raaka-aineita


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker