Tapahtumatuotanto

Helsingissä julkistettiin kesän grillituotteita lumituiskun keskellä – tältä se näytti

Lidlin tuoteuutuudet esiteltiin tiistaina Teurastamon alueella Helsingissä. Puhallettavan flamingon kyydissä juontaja Niko Saarinen ja Lidlin mainoshahmoksi pukeutunut kevytyrittäjä Akseli Holopainen. KUVA Jaakko Sandqvist

Helsingissä esiteltiin tulevan kesän tuoteuutuuksia tiistaina poikkeuksellisen talvisissa oloissa. Olympiastadionilla HK Scanin grilliherkkuja tarjoili tähtikokki Kari ”Kape” Aihinen, ja Teurastamolla tutustuttiin Lidlin uutuuksiin juontaja Niko Saarisen johdolla.

Maassa oli paksu kerros lunta ja taivaalta tuprutti lisää, mutta se ei menoa haitannut. Lidlin tuoteuutuudet ja tulevan kesän mainosbiisi esiteltiin Teurastamon portin rakennuksen seinien sisäpuolella.

Arvaamattomat sääolot kuuluvat tapahtumajärjestäjän arkeen, muistuttaa Lidlin kesäjulkistusta järjestävän PR-toimisto Mellakan tapahtumatuottaja Erika Lumme.

”Sää on tapahtuman järjestämisessä ainoa asia, johon emme voi itse vaikuttaa”, Lumme tiivistää Avecille.

”Vaikka sääkartta näyttäisi mitä tahansa, täytyy pitää mielessä kaikki mahdolliset skenaariot ja varautua niistä jokaiseen. Meidän tehtävämme on ottaa kaikki ilo irti yllättävistäkin käänteistä, suhtautua niihin sopivalla huumorilla ja kääntää ne eduksi. Esimerkkinä tämä Lidlin tapahtuma: vaikka ulkona tulee lunta, sisällä on tunnelma korkealla ja pääsemme fiilistelemään yhdessä kesää. Suomalainen ei ylläty, vaikka juhannuksena grillattaisiin viileässä säässä tai heinäkuisena päivänä tulisi raekuuro”, Lumme jatkaa.

”Yllättävä tilanne voi myös jäädä mieleen, ja ihmiset puhuvat vuosienkin päästä siitä, että muistatko kun kesätuotteiden lanseerauspäivänä tuli vielä lunta.”

Lidlin tuoteuutuuksiin kuuluu paljon jäätelöitä, makuina esimerkiksi marjaa ja hedelmää. Erityisen suuret odotukset yrityksellä on smoothiepuikkojen suhteen.

Tapahtumatuottaja Erika Lumpeen päätä ei palele yllättävissäkään tilanteissa. KUVA Jaakko Sandqvist
Juontaja Niko Saarinen esitteli Lidlin tuoteuutuuksia Teurastamon Portin rakennuksessa. KUVA Jaakko Sandqvist
Kesä sisällä, talvi ulkona. KUVA Jaakko Sandqvist

Aihinen grillasi lumisella stadionilla

Olympiastadionillakaan ei lunta pelästytty.

”Pantiin katokset pystyyn ja grillit kuumaksi, ei siinä sen kummempaa. 30 vuoden kokemus kokin työstä ja kohta 15 vuoden kokemus isänä olemisesta on opettanut hoitamaan asiat harkitusti, tyylikkäästi ja ammattimaisesti”, HK Scanin tuotteita esitellyt kokki Kape Aihinen summaa.

Keittiö- ja ravintola-ammattilaisena Aihinen on tottunut odottamattomiin tilanteisiin.

”Kaikki ruoka pitää valmistaa niin kuin se olisi elämäsi viimeinen ateria. Hyvän ja huonon ruoan valmistaminen vie tasan saman ajan. Pihvin suolaaminen ei vie aikaa sen enempää kuin suolaamatta jättäminen. Asioihin pitää keskittyä ja miettiä ratkaisu. Jos keittiöstä puuttuu jokin raaka-aine tai tulee yllättävä sähkökatko, niin panikointi ei auta mitään. Hommat hoituvat kyllä, yrittäjä yrittää ja asioihin löytyy aina ratkaisu. Kokin työtä pitää tehdä joka päivä kovalla uskolla, intohimolla ja palavalla liekillä. Se auttaa selviytymään myös arvaamattomista tilanteista.”

Kape Aihisen grilli hohkasi kuumana Olympiastadionilla. KUVA Kape Aihinen

HK:n kesän uutuuksiin kuuluu lihoja, grillijuustoja ja makkaroita. Kape Aihinen on saanut nimikkomakkaran, jossa grillimakkaran mausteena on espanjalaistyylinen chorizo ja pitkään kypsytetty parmesanjuusto.

”En ole suuri tulisen ruoan ystävä, mutta rakastan chorizon lempeää potkua. Parmesan tuo mukaan umamista mehevyyttä”, Aihinen kuvailee.

LUE MYÖS: Kahvi, jäätelö ja suklaa vetivät saman katon alle yli 10 000 kävijää – näin toimii kahden tapahtuman symbioosi Helsingissä


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento