Shaker
SUOSITTELEMME: Pete Parkkonen selvisi kamalasta keväästä – laskuvarjohyppy tarjosi oivalluksen, joka auttaa kiireessä
SUOSITTELEMME: Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat
SUOSITTELEMME: Avec on ruuan, juoman ja tapahtumien ammattilaisten oma media – näin se sinua palvelee
Baarit

Helsinkiläinen Chihuahua Julep -baari haluaa haastaa, tarjota uutta ja erottua massasta

Julkaistu Shakerissa 29.8.2018.

Miten erottua kilpailusta? Miten tehdä jotain täysin uutta? Näitä kysymyksiä on pohtinut helsinkiläisen Chihuahua Julepin yrittäjäpariskunta Minna Kettunen ja Jami Järvinen jo kolme ja puoli vuotta. Silloin molemmat kevensivät omaa työtään ja alkoivat työstää ideaa omasta baarista. 

”Visio baarista syntyi tunnetilamme perusteella siitä, mikä on paras mahdollinen baarikonsepti. Idea syntyi itse asiassa viikoissa, kaikki muu vaatikin huomattavasti enemmän aikaa”, Järvinen kertoo.

Jami Järvinen kertoo pitkän tarinan liiketilojen etsinnästä ja lukemattomista neuvotteluista. Pari kertaa näiden vuosien aikana yrittäjät olivatkin lähellä vuokrasopimusta, mutta Erottajankadun tila antoi odottaa itseään kuin mintun tupsu kruunaten julepin.

”Päätimme, että baari on kännykkävapaa alue.”

Lähtökohtana Järvisellä ja Kettusella on tehdä itselle rakasta asiaa, ja baari on heille ennemminkin elämäntyyli kuin rahantekoyritys.

”Baari toimii myös meille toisena kotina ja asiakkaat ovat ennemminkin vieraita kuin asiakkaita”, Kettunen kertoo, samalla kun hääräilee Chihuahua Julepin takatilan puolella henkilökunnalle ruokaa.

”Päätimme myös, että tämä baari on kännykkävapaa alue. Halusimme tällä luoda baarin aikakauteen sopivaa tunnelmaa. Ei ole kovin kauan siitä ajasta, kun ihmiset kävivät baareissa sosiaalista kanssakäymistä kasvotusten ennemmin kuin kännykkää tuijottaen. Oven vierestä löytyy kännykkähotelli, jonne puhelimen voi jättää lataukseen vierailun ajaksi”, Järvinen lisää.

Minna Kettunen
Chihuahua Julepin yrittäjä Minna Kettunen. KUVA Henri Lahti.

Erottuminen muista on rohkea yritys – unohdetaan kaikkien rakastamat ginit ja nahkaessut ja haastetaan asiakkaat miettimään jotain uutta. Se uusi on agave, ja Järvisen sanoin Chihuahua Julepilla onkin agave-sydän.

”Päädyimme agaveen makujen suuruuden takia. Mitä suurempia makuja, sitä suurempia kokemuksia. Tavoitteena on, että jokainen juoma on ennemminkin kokemus kuin pelkkä drinkki. Nykyään cocktail saattaa maksaa yhtä paljon kuin annos ravintolassa, joten haluamme tarjota signaturejuomissamme jotain enemmän kuin pelkkä juoma. Olkoon se jokin syötävä tai muu yllätyksellinen elementti, jota ei juomissa ole totuttu näkemään. Suuret maut ovat toki haasteellisempia saada kasaan, mutta palkinnot ovat sitäkin suurempia. Ja ikävä kyllä myös kustannukset – cocktaillistalta löytyy juomia, joiden pelkät raaka-aineet maksavat meille yli kuusi euroa sisään”, Järvinen valottaa juomakonseptia.

”Baarista löytyy kymmeniä agave-alkoholeja.”

Chihuahua Julepissa vältellään tarkoituksella joka suuhun sopivaa mutta väritöntä ”crowd pleaseria” ja näin halutaan haastaa asiakkaat maistamaan jotakin aivan uutta.

”Jo ensimmäisen viikon aikana on tullut asiakkaita, jotka ovat kyselleet suuren ginivalikoiman perään. Muista baareista se löytyy, joten halusimme jättää ginit ja muut perinteiset eurooppalaiset väkevät, kuten vodkan ja skottiviskin, kokonaan pois. Onnekseni voin kertoa, että idea toimii ja ginin kyselijät ovat poistuneet baarista tyytyväisinä uusina agaven ystävinä. Chihuahua Julep on ennen kaikkea Agave Friendly Cocktail Bar”, Kettunen kertoo.

Sailors Crusta
Sailors Crusta -cocktail. KUVA Henri Lahti.

Valikoimasta löytyy useita kymmeniä eri agave-alkoholeja tequilasta mezcaliin ja raicillaan. Ja tavoite on syventää valikoimaa aina, kun mahdollisuuksia tarjoutuu.

Yksi haaste pariskunnan mielestä on riittävän ison agavevalikoiman löytäminen. Periaatteessa voisi sanoa, että Chihuhuassa löytyy miltei kaikki Suomessa tällä hetkellä saatavilla olevat mezcalit useammasta eri agavelähteestä. Jokainen on kuitenkin valittu jostain tietystä syystä, ei vain suuren valikoiman takia.

Chihuahua Julep
Chihuahua Julepin Meksiko-puoli. KUVA Henri Lahti.

Toinen Chihuahua Julepin yrittäjiä kiinnostava kategoria on vaaleat rommit, ja talon Daiquirissa onkin sekoitus useampaa erilaista rommia yhden sijaan.

”Ja vaikka Amerikan-mantere onkin päämielenkiinnon kohde, mitään ei ole silti pois suljettu. Mennään oman tunteen mukaan myös tulevaisuudessakin”, Kettunen sanoo.

Baarin nimessä Chihuahua tarkoittaakin nimenomaan Meksikoa ja Julep viittaa 1900-luvun alun cocktailkulttuuriin. Sama näkyy baarin sisutuksessa, joka on Kettusen toteuttama.

”Alatilasta vasen puoli edustaa Chihuahuata olemalla meidän näkemys meksikolaisesta olohuoneesta, ja oikealla Julep edustaa perinteisempää, hämyistä cocktailbaaritunnelmaa. Huonekalut on ostettu useammasta eri huutokaupasta, ja välillä kammotti ajatella, miten kaikki istuu yhteen. Mutta kun seinät oli maalattu ja tapetoitu ja huonekalut saatiin sisään, pääsin huokaisemaan helpotuksesta.”

Julep
Baarin Julep-puoli. KUVA Henri Lahti.


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker