Työhyvinvointi

Pascal Saulny palvelee asiakkaita helsinkiläisessä viinibaarissa 45 vuoden kokemuksella – lyhennetty työviikko auttaa jaksamaan

Pascal Saulny rauhoittuu meditoimalla ennen työvuoron alkua. KUVA Kai Lintinen

Pitkän linjan ravintola-ammattilainen Pascal Saulny on tehnyt kunnioitettavan uran salin puolella. Synnyinmaassaan Ranskassa hän suuntasi jo nuorena ravintolakouluun. Heti ensimmäinen harjoittelupaikka oli kahden Michelin-tähden ravintola, ja myöhemmin hän on työskennellyt muun muassa kansainvälisten huippuhotellien hovimestarina sekä ulkomailla että Suomessa.

Suomeen Saulny muutti tulevan vaimonsa perässä, jonka oli tavannut heidän työskennellessään Englannissa. Suomessa työura on edennyt huippuhotellien ja fine dining -paikkojen kautta Viinibaari Apotekiin Helsingin keskustaan.

”Tämä on todella mahtava paikka: vanhan apteekin fantastinen miljöö ja hienoja ihmisiä. Olen tehnyt urallani kaikenlaista ja ollut välillä myös Ranskan suurlähetystön hovimestarina. Nyt on ihana palvella tavallisia suomalaisia”, Saulny sanoo.

Saulny palkittiin horeca-ammattilaisten arvostetussa suomalaisessa PRO-kilpailussa parhaan ravintolan asiakaspalvelijan tunnustuspalkinnolla vuonna 2023.

Kuin zen-munkki

Nykyisessä työpaikassaan Saulny on ollut ravintolan perustamisesta lähtien omistajan pyydettyä hänet tiimiinsä.

”Meillä on töissä paljon nuoria. Itse täytin 62 vuotta, ja melkein kaikki kutsuvat minua papaksi. Olen oppinut jokaiselta ihmiseltä, kenen kanssa olen ollut töissä. Jokainen tuo jotain uutta, vaikka olisi ihan uusi alalla.”

Jos Saulny kokee jotain pystyvänsä jakamaan nuoremmille, on se työn henkisen puolen hallitseminen. Hän on itse opiskellut mindfulnessia monta vuotta.

”Ravintola-alalla voi toimia kuten zen-munkki luostarissa. On hyvä opetella keskittymistä, läsnäoloa, kestävyyttä ja sinnikkyyttä, sillä tämä on fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä.”

Usein puhutaan, että ravintola-alan työstä ei jäädä eläkkeelle. Saulnya auttaa jaksamaan aito kiinnostus alaa ja asiakaspalvelua kohtaan sekä työnantajan mahdollistama lyhyempi työviikko.

”Työssä jaksamiseen auttaa se, että olet kiinnostunut siitä mitä teet. Minulle se tarkoittaa, että olen kiinnostunut ruoasta, viinistä ja ihmisistä. Jos minun pitäisi palkata joku, valitsisin henkilön, jolla on asenne kunnossa ja myötätunnon taitoa. Niitä ominaisuuksia tarvitaan asiakaspalvelualalla.”

”Arvostan ravintola-alalla myös sitä, että jokainen päivä on tavallaan yksi projekti. Jos jokin päivä on mennyt huonosti, huomenna on uusi päivä ja uudet asiak­kaat. Ei tarvitse menneitä murehtia vaan voi katsoa eteenpäin.”

Saulnyn mukaan hyvä asiakaskokemus ja palvelu syntyvät siitä, että tarjoilija unohtaa omat asiansa, on läsnä ja antaa kaikkensa asiakasta varten.

”Missioni on, että ei saa antaa periksi ennen kuin näkee, että asiakas alkaa rentoutua ja viihtyä. Kun asiakas lähtee tyytyväisenä meiltä kotiin, olet tehnyt jotain tärkeää.”


Pascal Saulny

Tarjoilija, Viinibaari Apotek, Helsinki

Mottosi?

Välillä pitää olla huumoria.

Miten työnantaja tukee työhyvinvointiasi?

Saan tehdä lyhennettyä työviikkoa, jonka ansiosta jaksan tehdä tätä työtä.

Paras vastapaino työlle?

Pidän siitä, että minulla on tunnin työmatka junalla. Ennen työvuoroa meditoin ja kotimatkalla rauhoitun junassa. Nautin myös lukemisesta, ruoanlaitosta ja Suomen luonnosta.

LUE MYÖS: Anita Peksiev aloitti eläkeiässä työt kahvilassa – näin seitsemänkymppinen pärjää nuorempien mukana

LUE MYÖS: Ex-intendentti palasi eläkkeeltä töihin rivimiehistöön risteilylaivan kahvilaan – ”Nautin jokaisesta hetkestä”


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi