Tulevaisuus

Tapahtumatekijät Stuba Nikula ja Heidi Pihlaja, millainen on vuosi 2025? Avecin juttusarja alkaa

Juttusarjan loput kolme osaa julkaistaan tämän viikon aikana.

Stuba Nikula

Stuba Nikula on Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja. KUVA Arkisto

1. Mikä tapahtuma-alan toimija on mielestäsi onnistunut korona-aikana tekemisessään yli muiden? Miten? Koko pandemian aika on ollut perkeleellistä pimeydessä rimpuilua. Kaikkien onnistumisten takana on osaamisen lisäksi niin paljon sattumaa, tuuria ja olosuhteiden suomaa etua, että mielestäni kaikki ovat sankareita.

2. Mitä tapahtuma-ala ja Tapahtumasäätiö voivat parhaimmillaan olla vuonna 2025? Ala on löytänyt itsensä alana. On syntynyt aiempaa huomattavasti syvempi ymmärrys erilaisista riippuvuussuhteista, jotka alan sisällä vallitsevat. Säätiö on oman tehtävänsä ja roolinsa aikaisempaa paremmin ymmärtävä organisaatio.

3. Mitkä tärkeimmät opit poimit mukaan korona-ajasta tulevaisuuteen? Vuosi on pakottanut kirkastamaan mikä minkäkin tapahtumamme kovin ydin on. Olemme olleet pakotettuja miettimään sitä, mitä ehdottomasti yritämme tuottaa asiakkaillemme, jos vain koronarajoitukset sen suovat. Tämä ajattelu kantaa varmasti pandemian jälkeenkin.

4. Isoimmat onnistumiset viimeisen puolen vuoden aikana? Saimme tuotettua lähes normaalin muotoiset Tuomaan Markkinat. Muutimme viikon varoitusajalla Lux Helsingin reittiversiosta omikron-muunnokseksi siten, että vain muutama valoteos jouduttiin perumaan. Saimme toteutettua kaikki toistakymmentä kumppaniemme kanssa yhdessä toteutettua teosta. Yleisö löysi molemmat näistä tapahtumistamme hyvin.

5. Mitä uutta lupaat tehdä ja toteuttaa vuoteen 2025 mennessä? Yhä voimakkaampaa tapahtumiemme sosiaalisen vastuullisuuden ulottuvuutta. Jo nyt tuotamme tapahtumiemme osia alueellisiin kulttuurikeskuksiin Kannelmäkeen, Malmille, Itäkeskukseen ja Vuosaareen. Jatkossa työskentelemme yhä systemaattisemmin, jotta tapahtumamme puhuttelisivat kaikkia helsinkiläisiä.

LUE MYÖS: Lista, jolle on naurahdeltu ja tuhahdeltu – tapahtumakonkari Stuba Nikula tiivistää asiakasmotivaatiot nasakasti

Heidi Pihlaja

Heidi Pihlaja on Suomen Palloliiton kehityspäällikkö. KUVA Palloliitto

1. Mikä ravintola- tai tapahtuma-alan toimija on mielestäsi onnistunut korona-aikana tekemisessään yli muiden? Miten? Korona-aika on kokonaisuudessaan ollut valtavan haastavaa kaikille ravintola- ja tapahtuma-alan toimijoille. Nostan hattua jokaiselle, joka on kyennyt sopeutumaan. Itse olen lähimpänä urheilu- ja erityisesti jalkapallotoimintaa, jonka venymisestä olen todella ylpeä.

2. Mitä tapahtuma-ala ja urheilutapahtuma voivat parhaimmillaan olla vuonna 2025? Korona-aikana viettämämme aika etäyhteyksien äärellä on kasvanut ja varsinkin nuorempia kuluttajia on vaikea saada kohtaamaan toisiaan fyysisesti poissa virtuaalimaailmasta. Uskon, että vuonna 2025 koko tapahtuma-alalla on valtava mahdollisuus toimia läsnäolevien ja aitojen kohtaamisten alustana. Paikkana, jossa suorittamisen ja filtterit voi hetkeksi unohtaa ja kohdata toiset ihmiset läsnäolevasti ja lämpimästi.

3. Mitkä tärkeimmät opit poimit mukaan korona-ajasta tulevaisuuteen? Sopeutumiskyky muutoksiin.

4. Isoimmat onnistumiset urheilutapahtumissa alaa koskien viimeisen puolen vuoden aikana? Huuhkajien Suomi–Ranska-ottelu marraskuussa oli kaikkinensa onnistunut urheilutapahtuma. Täysi Olympiastadion, onnistuneet ja kehittyneet järjestelyt sekä kaiken kruununa ottelun jälkeen lopettaneiden pelaajien kunnioittaminen. Lämpöä ja läsnäoloa, jota oli ollut ikävä!

5. Mitä uutta lupaat tehdä ja toteuttaa omalta osaltasi vuoteen 2025 mennessä, jotta ravintolat ja tapahtumat saadaan eläviksi jälleen? Haemme Pohjoismaihin jalkapallon naisten EM-lopputurnausta vuodelle 2025. Olisi upeaa, että tuona kesänä kaupungit olisivat täynnä tapahtumia, turisteja ja paikallisia – sitä ennen lupaan osaltani aktiivista tapahtuman järjestämistä ja lippujen ostamista eri alojen tapahtumiin.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento