Vastuullisuus

Onko oikein lentää festareille, vaikka on ilmastokriisi? Niklas Kaskeala tyrmää tapahtumien yleisen tavan osoittaa ”vastuullisuutta”

Vastuullisuus tapahtuma-alalla on riittämätöntä, toteaa ilmastovaikuttaja Niklas Kaskeala. KUVA Aino Huotari

Ekologisen vastuullisuuden huomioiminen kuuluu jokaisen tapahtuman suunnitteluun. EU-tasolta säädellään erityisesti isojen yritysten ilmastopäästöjä, ja samansuuntaiset linjaukset valuvat pienempiin yrityksiin.

Suunta on oikea mutta vauhti ei lähellekään riittävä, sanoo Niklas Kaskeala. Kaskeala on työskennellyt ilmastoasioiden parissa parikymmentä vuotta ja vastuullisuusjohtajana tottunut kyseenalaistamaan yritysten ekologisia lupauksia.

”Tällä hetkellä elämme koko ajan ympäristöltä velaksi. Siksi kaipaan, että yritykset, myös tapahtuma-alalla, tarkastelevat liiketoimintaansa syvällisesti sen suhteen, generoivatko ne enemmän hyötyä kuin haittaa. Nyt valtaosa tuottaa enemmän haittaa.”

Ennen haastattelua Kaskeala perehtyi erilaisten tapahtumien ja tapahtumatuotantoa tekevien yritysten ilmastotoimiin. Niihin lukeutui esimerkiksi päästöjen kompensointia, ilmastoystävällisempää ruokaa, hävikin minimointia sekä kiertotalouteen panostamista materiaalien käytössä. Kaskeala piti näitä toimia pitkälti perustason tekemisenä.

”On sinänsä hyvä, että tapahtumien haittoja tunnistetaan ja niitä pyritään minimoimaan. Elefantti olohuoneessa on kuitenkin se, miten tapahtumaan tullaan. Puhutaan, että tapahtuma on hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella, mutta onko sillä enää väliä, jos tapahtumaan on lennetty toiselta puolelta maailmaa?” Kaskeala haastaa.

Kaskeala toivoo, että tapahtuma-alan yritykset pohtisivat enemmän sitä, mikä on tapahtumien sosiaalinen oikeutus globaalin ilmastokriisin aikaan: Mitä hyvää tapahtumat tuottavat, mikä voisi oikeuttaa sen tuottamiin päästöihin? Onko hyöty isompi kuin haitta?

”En näe missään pohdintaa, jossa perusteltaisiin vastuullisuuden näkökulmasta sitä, miksi jokin tapahtuma ylipäätään järjestetään.”

Mikä on tapahtumasi ilmastovaikutus? KUVA Istock

Kuinka tapahtuma voi oikeuttaa olemassaolonsa tai tapahtumaan osallistuja voi oikeuttaa osallistumisensa? Kaskeala kertoo dilemmasta omakohtaisen esimerkin. Hän kritisoi kovin sanoin ilmailubisnestä sosiaalisessa mediassa, mutta lensi viime vuoden lopulla YK:n ilmastokokoukseen Dubaihin, koska kokee hyödyn suuremmaksi kuin matkustamisen aiheuttamien päästöjen haitat.

”En ole kahdeksaan vuoteen lentänyt kuin työmielessä ja vältän lentämistä töissäkin niin paljon kuin pystyn. Mutta onhan tämä tavallaan ironista, että koen voivani lentää nimenomaan ilmastokokoukseen.”

Löytyykö tapahtuman oikeutus sen aikaansaamasta vaikutuksesta? Tapahtumilla on mahdollisuus inspiroida osallistujia muuttamaan käyttäytymistään vastuullisempaan suuntaan, ja tapahtuma tavoittaa kerralla satoja, tuhansia tai virtuaalisesti jopa miljoonia ihmisiä.

”Tapahtuma-ala oikeuttaa olemassaolonsa, jos se pystyy tuottamaan yhteiskunnalle enemmän hyvää kuin haittaa. Esimerkiksi pelkän kasvisruoan tarjoaminen tapahtumassa voi olla asia, mikä inspiroi ihmisiä muuttamaan ruokavaliotaan omassa arjessaan. Isossa kuvassa sillä olisi valtava myönteinen vaikutus ilmastolle.”


Kompensointi on ongelma

Tapahtuma-alalla yleinen tapa osoittaa ympäristövastuullisuutta on kompensoida aiheutettuja päästöjä. Kompensointihankkeet ovat Niklas Kaskealan mukaan kuitenkin valitettavan heikkotasoisia.

”Moni yritys kertoo antavansa rahaa metsän istutukseen. Ne hankkeet ovat usein kompensointimielessä pelkkää huuhaata. Varsinkin kotimaiset hankkeet eivät täytä edes minimivaatimuksia.”

Kaskealan mukaan suurin puute päästöjen kompensoinnissa on lisäisyyden puute. Hankkeet pitävät sisällään kaksoislaskentaa, eli yritys markkinoi omanaan ilmastotekoa, joka lasketaan toisaalla jo Suomen valtion hyväksi.

”Yritysten olisi viestittävä avoimesti ja rehellisesti teoistaan ja myönnettävä epävarmuudet. Markkinoilla myytävän hiilidioksiditonnin kompensointi on todellisuudessa paljon vähemmän. Väittämiä päästöjen kumoamisesta pitäisi ehdottomasti välttää, koska ne eivät ole totta.”

Niklas Kaskeala

  • Pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusvaikuttaja.
  • Yrityksille päästöjen kompensointipalveluita tarjonneen Compensaten entinen vastuullisuusjohtaja. Talviurheiluun ja -ulkoi­luun keskittyvän Protect Our Winters Finlandin perustaja.
  • Henkilökohtaisena missiona on kirittää yrityksiä tekemään enemmän ilmaston vuoksi.

LUE MYÖS: Maailma kylässä -festivaali tarjoaa ensi keväänä vain kasvisruokaa

LUE MYÖS: Älä mainosta tapahtumaasi turvallisena, jos se ei ole sitä – Priden Laura Vainion puheenvuoro


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento