Kolumni

Kolumni: Myy minulle ravintolassa parempi omatunto – yhdellä lauseella

Ravintola-alan on pakko uudistua. Aikaisemmin asiakkaan sai houkuteltua ostamaan, kun tuotteessa olivat kohdallaan hinta, ulkonäkö ja maku, mutta tämä ei enää riitä. Eikä pidäkään riittää.

Elämme yltäkylläisyyden maailmassa, jossa kuluttajakäyttäytyminen on sirpaloitunut ja saatavillamme on melkein mitä tahansa. Samalla meitä kaikkia kalvaa yhä useammin huono omatunto ostamisen suhteen ja etsimme tapoja kuluttaa kestävämmin. Tätä voisi hyödyntää myös elämysalalla nykyistä paremmin.

Vihreät arvot ja sosiaalinen vastuullisuus koetaan alalla usein kivaksi lisäarvoksi, mutta niillä voi tehdä ihan oikeaa bisnestä. Mitä nuorempi asiakasryhmäsi on, sitä enemmän ostopäätökseen vaikuttaa, millaisia vastuullisuusarvoja tuotteen takana on, kertovat tutkimukset. Eivätkä vanhemmatkaan kohderyhmät vastuullisuutta kavahda – mitä enemmän hyviä arvoja liitämme herkutteluun ja elämyksiin, sen helpommin asiakas raottaa kukkaroaan.

Eri lailla vastuullisia ravintolatuotevaihtoehtoja on lukemattomia niin ruoka- kuin juomapuolella; maahantuojat ja valmistajat kertovat sertifikaateilla tuotteiden vastuullisuusominaisuuksista, yrityksen sosiaalisesta vastuusta ja tasa-arvosta, hiilijalanjäljen kompensoimisesta ja pakkausten ympäristöystävällisyydestä. Runsaudenpulaa on, ja siksi vastuullisuusviestintä alalla on vaikeaa. Arvonsa täytyy valita, sillä kaiken takana ei voi seistä. Ehkä siksi suuri osa elämysalan vastuullisuusviestinnästä ei välity asiakkaalle asti. Viestintä on usein liian monimutkaista, tai arvoista halutaan kertoa kaikki, vaikka ei tarvitsisi. Asiakkaalle riittää usein yhdellä lauseella kerrottu vastuullisuushyöty – se on kaikki, mitä hän ehtii ja jaksaa omaksua asiasta.

Kaikki me haluamme tuntea olevamme hyviä ihmisiä, ja helpoin tapa on ostaa omaatuntoa. Siksi erilaisten vastuullisuusarvojen kannattaisi olla myös ravintola-alalla laajasti osa markkinointia, niin etukäteen kuin myös paikan päällä tiskillä, missä asiakas valintoja tekee. Iskevät, helpot vastuullisuussloganit ovat tähän parasta. Kärjistäen: osta tätä, pelasta maailma.

Asiakkaana kaipaan ravintola-alalta samaa helppoa ”hyvän omantunnon ostamista” kuin mitä kaupan puoli tekee jo. Ostan vastuullisen tuotteen, josta saan nautintoa, mutta myös kokemuksen, että toimin oikein ja omien arvojeni mukaan. Tunnen itseni näin paremmaksi ihmiseksi.

Ravintola-alan ammattilaisena haluan, että ala on mukana tulevaisuuden kehityksessä vankasti ja uskon, että vastuullisuusarvot ovat niin ravintola-alan kuin muidenkin kuluttaja-alojen todellisuutta nyt ja myöhemmin.

Olen valmis ostamaan kiillottaakseni omaatuntoani – sinun täytyy vain kertoa, mitä ostan ja miksi!

LUE MYÖS: Vettä omaan pulloon, fanituotteet kestävinä… 8 konkreettista vinkkiä vastuullisuudesta tapahtumissa

LUE MYÖS: Anikó Lehtinen: Suomalainen asiakaspalvelija on kehittynyt hurjasti, mutta vielä olisi yksi juttu: sanaton viestintä


Anikó Lehtinen on Suomen baarimestarien yhdistyksen (FBSK) viestintävastaava, joka rakastaa cocktailbaarien tuoksua.


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker