Kolumni

Laita ravintola-alan hyvät tarinat jakoon, Riikka Mantila haastaa

Syksyn alussa vietettiin Yrittäjän päivää. Sain lukea sosiaalisesta mediasta monta positiivista ja iloista tarinaa ammattiylpeiden yrittäjien urakehityksestä sekä siitä, miten oma jaksaminen, työhyvinvointi, perhe-elämä ja työ on mahdollista yhdistää myös ravintola-alalla. Näissä elämäntarinoissa puettiin sanoiksi elämän merkityksellisyyttä ja onnistuneita uravalintoja. Näillä positiivisilla tarinoilla ja näkyvyydellä voimme itse tehdä ravintola-alaa houkuttelevammaksi.

Elämän merkityksellisyys syntyy asioista, joiden parissa ja äärellä meistä jokainen kokee oman elämänsä mielekkääksi. Keskeisimpiä ovat terveys ja itselle merkittävät ihmiset. Niin ikään tärkeitä ovat sellaiset asiat, joiden kautta tai joiden parissa voimme toteuttaa itseämme. Sellaisia ovat esimerkiksi työ sekä omaan elämänkatsomukseen ja arvoihin istuvat asiat. Ne tuovat sisältöä elämään.

Merkityksellinen elämä ei ole elävä ilman tarinaa. Ihmisen elämäntarina syntyy vasta silloin, kun elämän aikaiset tapahtumat yhdistyvät merkityksellisiin asioihin. Näin syntyy tila, jossa hyviksi ja merkityksellisiksi koetut tapahtumat saavat kumppanikseen myös ne ajat ja tapahtumat, jotka ovat vähemmän hyviä. Vasta silloin voi nähdä täysin elämän merkityksellisyyden.

Onko elämä merkityksellistä sinänsä? Siihen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Jo se, ettei kukaan ole voinut ottaa elämää itselleen, vaan se on lahja, pakottaa ihmisen arvioimaan oman elämänsä merkityksellisyyttä. Jokainen ihminen kohtaa merkityksellisyyden omien kokemustensa kautta. Ehkä enemmän kuin elämän sinänsä, on tärkeää nähdä kokonaisten elämäntarinoiden merkityksellisyys. Ravintola-alalla tarinat ovat oleellinen osa toimintakulttuuria. Erilaisia tarinoita kerrotaan ravintolassa henkilöstön parissa, ja ne välittävät ravintolan historiaa ja kulttuuria uusille työntekijöille.

Ravintola-alalla tarinat ovat oleellinen osa toimintakulttuuria.

Työstä saa ja pitää olla ylpeä, koska se on merkityksellistä työn tekijälle. Työstä saa nauttia. Ravintola-alan työvuorossa on usein myös kivaa hulvattomien työkavereiden ympäröimänä. Ravintola-alalla on tilaa monenlaisille ihmisille. Innostunut, merkityksellisen elämän tiedostava ja elävä, hyvinvoiva henkilökunta on parasta markkinointia. Innostuneisuus luo vetovoimaa. Rakentavat sisäiset toimenpiteet, kuten innovaatiot ja uudet toimintamallit lisäävät henkilöstön työnantajastaan tuntemaa ylpeyttä.

Innostunut henkilökunta on ravintolalle parasta markkinointia, sillä innostuneisuus luo vetovoimaa.

Suomen Keittiömestarit ry ja alueyhdistykset ympäri Suomen ovat vierailleet syksyn aikana kertomassa 7.- ja 8.-luokkalaisille ravintola-alasta ja ammateista. Vierailujen yhteydessä keittiömestarit maistattivat myös paikallisista raaka-aineista valmistettuja makupaloja. Monimuotoinen ammattikeittiötyö kaipaa osaavia tekijöitä myös tulevaisuudessa, ja voimme kouluvierailuilla ja tarinoillamme innostaa nuoria hakeutumaan ravintola-alan koulutukseen.

Siksi haluankin haastaa kaikki keittiömestarit vierailemaan kouluissa ja jakamaan oman elämäntarinansa iloisella ja positiivisella asenteella nuorille tulevaisuuden tekijöille.

LUE MYÖS: Riikka Mantilan kolumni: Hyvä pomo!

LUE MYÖS: Riikka Mantilan kolumni: Lähiruualla on vipuvoimaa


Kirjoittaja on restonomi YAMK ja Suomen Keittiömestarit ry:n Young Chefs Clubin mentori.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi