Pizza

Mikael Gabrielin pilvipizzeria avattiin – tällainen on sen detroitilaistyylinen tuote

Mikael Gabriel YleXPop-tapahtumassa Helsingissä kesäkuussa 2017. KUVA Wikimedia Commons

Gabriel’s Pizza -nimellä myytävä Detroit-henkinen pannupizza on kehitetty yhdessä virtuaaliravintola Munchfamin ja Michelin-kokki Pertti Kallioisen kanssa. Artisti Mikael Gabrielin mukaan brändättyä pizzaa saa ainoastaan Woltista tilaamalla.

Ensimmäiset Gabriel’s Pizza -toimipisteet avattiin tänään tiistaina pääkaupunkiseudulla. Seuraavat avataan porrastetusti syksyn aikana ympäri Suomea, yli 30 paikkakunnalle.

Pizzat valmistetaan jo olemassa olevien ravintoloiden keittiöissä. Tilaukset otetaan vastaan ja toimitetaan Wolt-sovelluksen kautta. Munchfamin liiketoiminta perustuu olemassa olevien ravintoloiden auttamiseen tuomalla näille lisää liikevaihtoa ja asiakkaita. Ravintolat maksavat raaka-ainekulut ja muutaman kymmenen euron kuukausittaisen palvelumaksun. Munchfam hoitaa sitä vastaan ravintolalle tablettitietokoneet ja vastaa kaikista Wolt-tilausten pyörittämiseen liittyvistä asioista markkinointeineen ja alennuskampanjoineen.

Detroit-tyylinen pizza

Gabriel’s Pizza on ottanut vaikutteita detroitilaistyylisestä pannupizzasta. Sikäläisen pizzan kulmakiviä ovat paksu pohja ja rapea reunus. Gabriel’s Pizzan tuote on tuhti, jaettavaksi tarkoitettu pizza, jonka taikinaan tulee ilmettä maissisuurimoista. Hinta kieppuu parinkympin ja kolmenkympin välillä.

Siinä missä napolilaistyylinen pizza vaatisi lähemmäksi 400-asteisen uunin, kypsyy detroitilaistyylinen 300 asteen kieppeillä, kertoo Munchfamin toimitusjohtaja ja perustaja Pertti Kallioinen Avecille. Detroit-tyylinen pizza syntyy kotiuunissakin, joten ravintoloidenkaan ei tarvitse investoida uusiin uuneihin.

Paistoaika on lähtökohtaisesti 7-8 minuuttia, mutta voi vaihdella uunin mukaan.

Muun muassa Bun2Bun ja Street Gastro -brändien takana ollut Michelin-kokki Kallioinen perusti Suomen ensimmäisen virtuaaliravintolabrändin Munchfamin vuonna 2020. Munchfam on kattobrändi yli kymmenelle ravintolakonseptille, kuten Pizza Cartel, Mad Wok sekä Kickin Korean. Munchfamin tuotteita myydään yli 300 ravintolassa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa.

Ananas kuuluu Mikael Gabrielin pizzaan

Mikael Gabrielina tunnettu rap-artisti ja näyttelijä Mikael Sohlman kertoo tiedotteessa olevansa erityisesti amerikkalaistyylisen pizzan ystävä.

”Myös ravintola-ala on kiinnostanut pitkään ja olen haaveillut siitä, että voisin urani aikana tehdä jotain näihin liittyvää. Kun kuulin mahdollisuudesta omaan pizzaravintolaan, innostuin siitä tosi paljon. Aloin heti miettimään isompaa kokonaisuutta aina visuaalisesta ilmeestä pizzojen makuun ja ulkomuotoon. Mulle on ollut tärkeää koko prosessin ajan pitää huolta siitä, että pizza maistuu ja näyttää hyvältä. Suunnitteluvaiheessa on huomioitu myös se, ettei pizzasta jää hävikkiä. Pizza on suunniteltu jaettavaksi ja se tarjoillaan foliossa, jossa sen voi halutessaan lämmittää uudelleen.  Olen tosi innoissani tästä, enkä malta odottaa, että ihmiset pääsevät maistamaan pizzoja”, Sohlman kertoo tiedotteessa.

Gabriel’s Pizzan listalla Woltissa oli tiistaina esimerkiksi Malmin snägäri -niminen pizza, jossa on tomaattikastikkeen ja juuston lisäksi bolognesea, aurajuustoa, suolakurkkua ja smetanaa. Artisti ei kaikesta päätellen kavahda ananasta, sillä Gabriel’s Classic -nimisessä pizzassa on tomaattikastikkeen ja juuston ohella pekonimurua, ananasta ja aurajuustoa.

Sohlman kertoi pizzabisneksistään ensimmäisenä Huomenta Suomi -ohjelmassa MTV:llä perjantaina 10. marraskuuta.

”Lähden ravintolabisnekseen isosti. Gabrielin pizza aukeaa tiistaina. Minut nähdään ehdottomasti myös pizzanpaistajan hommissa. Rakastan pizzaa ja varsinkin tehdä sitä. Enemmän olen kuitenkin ravintolamoguli kuin kokki. Se sopii habitukseeni paremmin”, Sohlman kertoi Huomenta Suomessa.

Juttu päivitetty kauttaaltaan 14.11.2023 klo 16.06.

LUE MYÖS: Foodora otti tekoälyn luomat annoskuvat käyttöön Suomessa – tältä ne näyttävät

LUE MYÖS: Helsinkiin avattiin poikkeuksellinen pizzeria – Kotipizza yritti vastaavaa temppua 17 vuotta sitten


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi