Shaker
SUOSITTELEMME: "Liian erikoinen" ravintola Nokka alkaa vihdoin saada tunnustusta – Ari Ruoho pitää kiinni ideologiastaan
SUOSITTELEMME: Suomalaismuusikot ällistyivät Neuvosto-Virossa – erikoisen keikan näyttämö Linnahall rapistuu nykyään
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Festarit

Kassakone kilisemään festareilla! Myy viinipullo koko porukalle, sadepäivänä kahvia ja konjakkia

Lämpimänä festaripäivänä maistuu juoma. KUVA Istock

Suomen festivaalikesä on tunnetusti yllätyksiä täynnä. Yhtenä päivänä ilma voi olla lämmin ja kesäinen, seuraavana taas sateinen ja tuulinen. Festivaalien anniskeluun tämä tuo haasteita, sillä eri tuotekategorioiden kysyntä vaihtelee voimakkaasti säiden mukaan.

Kesäsäiden vaihteluun kannattaa valmistautua jo etukäteen esimerkiksi laatimalla suunnitelmat kahvipisteiden lisäämiseksi. Sunborn Eventsin kehitysjohtajan Juha Leinosen mukaan vanha totuus pätee tässäkin: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

”Nopea reagointi onnistuu vaikka kesken päivän, jos siihen on varauduttu. Viileinä päivinä kahvin ja esimerkiksi konjakin ja viskin kysyntä moninkertaistuu”, Leinonen vinkkaa.

Lisää vegeä festarikansalle

Festivaalianniskelu koetaan tänä päivänä kiinteäksi osaksi tapahtuman identiteettiä. Sopimuskumppanit, tuotteet ja brändit valitaan siten, että ne palvelevat kohderyhmää ja tuottavat lisäarvoa tapahtumalle.

Suunnittelun lähtökohtana voivat toimia vaikkapa tapahtuman arvot, mutta tärkeää on myös tietää, mitä yleisö haluaa nauttia musiikkielämyksensä mausteena. Festivaalin on tunnettava kohderyhmänsä, ja tähän Leinosella on hyvä käytännön vinkki kesäkuussa Turun Linnanpuistossa taas järjestettävältä Kesärauha-festivaalilta.

”Toteutimme viime vuonna kävijätutkimuksen, johon osallistui lähes tuhat Kesärauha-festivaalin kävijää. Tutkimuksen ansiosta meillä on aika selkeä käsitys vieraidemme toiveista festivaalin ruoka- ja juomatarjontaa kohtaan”, Leinonen kertoo.

Vastauksia analysoitaessa selvisi Leinosen mukaan muun muassa kävijöiden erittäin positiivinen suhtautuminen kasvisruokiin ja viineihin.

”Siispä tänä vuonna merkittävä osa ruokatarjonnasta on vegaanista, ja anniskelupuolella raikas riesling jyrää oluen.”

LUE MYÖS: Kuinka viestit vastuullisuudesta asiakkaalle? Vihreä merkki kiinnittää huomion ruokalistassa

Tuhkis taskuun

Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät megatrendit muokkaavat festivaaleilla tapahtuvaa anniskelua. Tästä uudehkosta trendistä on esimerkkinä päätään nostava sober curious -ilmiö. Alkoholittomia sekä vähäalkoholisia vaihtoehtoja kysytään kaiken aikaa enemmän, ja mielenkiinto uusia juomakategorioita kohtaan kasvaa lähes kaikissa kävijäryhmissä.

”Suurin osa asiakkaista edelleen nauttii viinistä ja cocktaileista, mutta kolmen päivän mittaisessa tapahtumassa kombucha tai mocktail voi olla itse kullekin houkutteleva vaihtoehto aina välillä.”

Leinosen mukaan keskusteluissa on ollut esillä jopa pelkästään mocktaileihin ja muihin alkoholittomiin juomiin keskittyvä baari.

”Mutta mitään päätöksiä siitä ei vielä ole tehty. Voi myös olla, että lisäämme mocktailit ja vähäalkoholiset laajemmin perusbaarien valikoimiin”, hän korostaa.

Vaikka eri festivaaleilla on erilaiset yleisöprofiilit, yhteistä kaikille on vuosi vuodelta valveutuneemmat asiakkaat. Vastuullisuuden merkitys korostuu kaikkialla, siitä on tullut osa ihmisten arkipäivää. Kesärauha-festivaaleilla vastuullisuutta toteutetaan pestävillä ja biohajoavilla astioilla, erilaisilla panttikäytännöillä ja vaikkapa yleisölle jaettavilla taskutuhkakupeilla.

LUE MYÖS: Älä säästä väärissä paikoissa – tapahtumavelho Samuli Pasanen antaa arvokkaat vinkit ja toivoo kulttuurinmuutosta

Näin myyt festareilla paremmin

  • Tunne asiakkaasi ja valitse myytävät tuotteet sen mukaan.
  • Sijoita myyntipisteet niin, että eri tuotteet ovat helposti saatavilla. Muista jokaisessa pisteessä myös matala-alkoholinen ja alkoholiton vaihtoehto.
  • Ole persoonallinen ja erotu. Anna mahdollisuus esimerkiksi paikallisen pienpanimon tuotteille tai kehitä viinipullon rinnalle marja- tai hedelmälautanen.
  • Myy viiniä jaettavaksi pulloittain. Panttia vastaan tarjottava syylari on lisäarvo ja ostohoukutin.
  • Säätä ei voi tietää etukäteen, mutta eri skenaarioihin voi varautua. Lisää viileällä säällä lämmittävien juomien myyntipaikkoja.


Juha Leinonen

  • Kehitysjohtaja, Sunborn Events
  • Syntynyt 1969
  • Kotikunta Naantali
  • Koulutus Keittiömestari
  • Lempijuoma Samppanja
  • Motto Things do not happen. Things are made to happen.

Sunborn Events

  • turkulainen catering-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys, joka tuottaa vuosittain satoja livetapahtumia.

Juha Leinonen
Sunborn Eventsin kehitysjohtaja Juha Leinonen. KUVA Jan Trygg / Sunborn Live


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento