Ravintolat

Rovaniemellä on ravintola, jota fanitetaan myös etelässä – näin Kauppayhtiö-ilmiö syntyi

Kauppayhtiön sisustus rönsyilee. Tiskin takana ravintolapäällikkö Merja Rissanen. KUVA Timo Porthan

Poronkäristys voi pelästyttää turistin, mutta poroburgeri on jo toinen juttu. Rovaniemeläinen Kauppayhtiö on pitkän linjan ravintola, joka miellyttää sekä matkailijoita että paikallisia. Paikan sisustus on erikoinen, ja asiakas voi halutessaan ostaa vaikka tuolin, jolla istuu.

Haasteita

Rovaniemellä on huutava pula ravintola-ammattilaisista.

”Kysyntää on niin paljon, että työvoiman saatavuus on haastavaa. Tästä on tullut matkailukaupunki, ja rovaniemeläisillä ravintoloilla on pitkään ollut käsinkosketeltava kokki- ja tarjoilijapula”, Kauppayhtiön yrittäjä Antti Kuha kertoo.

Antti Kuha Kauppayhtiö
Antti Kuha on muunnellut ravintolansa konseptia tilanteen mukaan ja onnistunut luomaan Kauppayhtiöstä ilmiön. KUVA Timo Porthan

Erityisen suuri tarve olisi pizzakokeille.

”Pizzan tekeminen on paljon vaikeampaa kuin burgerin. Sitä pitää opetella kauemmin.”

Kuha on kiertänyt maailmaa aikoinaan burgerien perässä Akseli Herlevin kanssa. Myös pizzan perässä on tullut reissattua. Sushiin hän perehtyi matkatoverinaan Kimmo Jylhä, joka toi kyseisen ruokalajin aikoinaan Suomeen.

Ravintola Kauppayhtiö kokeili ruokatuotteenaan sushia 2010-luvun taitteessa, jolloin se ei vielä löytänyt tietään rovaniemeläisten sydämiin.

Kauppayhtiö
Kauppayhtiön talossa oli aikoinaan Lapin ensimmäinen ostoskeskus. Ravintolan asiakkaina käy vanhempia rovaniemeläisiä, jotka muistavat paikalla olleet kenkäkaupat ja leipomot. KUVA Timo Porthan

”Tulimme siihen tulokseen, että ei kannata opettaa ihmisiä syömään jotain uutta, se on raskas laji. Silloin tuli karppausbuumikin, jossa riisiä ei saanut syödä”, Kuha sanoo.

Kauppayhtiö aloitti vuonna 2006 kahvilana. Valikoimaan lisättiin salaattibaari ja patongit. Dj-taustainen Kuha mietti, että omassa paikassa olisi kiva soittaa levyjä. Kauppayhtiö sai anniskeluluvat ja avasi ovensa myös viikonloppuisin. Tahti kiihtyi.

”Aloimme tehdä yökerhoa, johon lennätimme Suomen parhaita tiskijukkia ja muita esiintyjiä Helsingistä asti. Jonoa oli viikonloppuisin aina. Tila oli turhan pieni.”

Vuonna 2009 avattu yökerho toimi viitisen vuotta.

Merja Rissanen Kauppayhtiö
Paras markkinointi tulee tyytyväisten asiakkaiden suusta, sanoo ravintolapäällikkö Merja Rissanen. KUVA Timo Porthan

”Kunnes Onnela tuli ja tappoi pienet yökerhot”, Kauppayhtiön ravintolapäällikkö Merja Rissanen sanoo.

Vahvuuksia

Kauppayhtiössä alusta asti työskennellyt Merja Rissanen on Antti Kuhan tutkapari.

”Antti suunnittelee ja kehittää, hän on makujen kuningas. Antti on visuaalinen ajattelija, minä taas enemmän käytännön ihminen”, Rissanen sanoo.

Tiimin täydentää Petri Kuusela, joka vastaa burgerikeittiöstä.

Sushikokeilun ja yökerhon jälkeen Kauppayhtiö avasi sisäpihalle 200-paikkaisen kesäteatteriravintolan, jonka ruokatuotteena kokeiltiin hampurilaisia. Asiakkaat ihastuivat niihin, ja burgerituotanto siirrettiin sisätiloihin ravintolan ydintuotteeksi.

Kauppayhtiö
Burgereissa luotetaan yksinkertaisiin makuihin. Pihvin ja muiden raaka-aineiden pitää maistua selkeästi. KUVA Timo Porthan

Sama tapahtui myöhemmin pizzan kanssa. Vuonna 2017 keittiöön hankittiin Italiasta puu-uuni, ja burgerit saivat seurakseen napolilaistyylisen pizzan.

Poro on suosittu täyte sekä burgereissa että pizzassa.

”Ulkomaalaisille poronkäristys voi olla vähän outoa mössöä. Porocheeseburger tai porosalamipizza ovat makumaailmoiltaan kaikille tutumpia. Burgerissa ja pizzassa poro tulee lisäksi halvemmaksi kuin poroannoksissa tavallisesti”, Kuha sanoo.

Matkailukaupungissa kun ollaan, niin burgerit ja pizzat ovat ravintolalle luonnollinen vaihtoehto.

”Oletpa missä päin maailmaa tahansa, kyllä ne varsinkin lapsiperheille maistuvat. Jos jotain muuta alkaisin myymään, niin ehkä kebabia.”

Kauppayhtiö
Pizza on takuuvarma myyntihitti matkailukaupungissa, joka on myös lapsiperheiden suosiossa. KUVA Timo Porthan

Uhkia

Ravintola on ottanut nimensä rakennuksesta, jossa se majailee. Vuonna 1920 valmistunut ja sodan jälkeen uusiksi rakennettu Kauppayhtiön talo on ollut viime vuosina purkuhuhujen kohteena.

”Se ei onneksi ole ainakaan ihan lähitulevaisuuden uhka. Kiinteistöjen omistajat ovat selvittäneet, saisiko rakennusoikeutta lisää ja voisiko koko korttelin tehdä kerralla uusiksi. Prosessi vie kuitenkin aikaa”, Kuha sanoo.

Jos käsky käy, niin Kauppayhtiö jatkaa elämäänsä uudessa paikassa.

”Liikepaikan vaihtuminen on enemmän mahdollisuus kuin uhka. Miljöö, sisustus ja ilmapiiri voivat elää uuden paikan mukaan, ja tyyliä voidaan hakea esimerkiksi 1980-luvulta.”

Kauppayhtiö
Jos nykyisistä tiloista joudutaan luopumaan, yrittäjät ovat valmiita jatkamaan toimintaa uudessa paikassa. KUVA Timo Porthan

Ravintolassa on kolme flipperiä, ja sisustus on koostettu erikoisestakin tavarasta. Kaikki on myynnissä, ja asiakas voi halutessaan ostaa kotiinsa vaikka tuolin, jolla istuu. Suuri osa tavarasta on peräisin samassa kiinteistössä toimivalta Tuhat-tori-kirpputorilta.

Ravintolasalin vieressä on pieni tila, jossa on toiminut vuorollaan teatteri, skeittaukseen erikoistunut vaatekauppa ja taidegalleria. Kauppayhtiö ei peri siinä toimivilta yrittäjiltä vuokraa, vaan ajatuksena on tarjota tila toiminnalle, joka tuo ravintolaan oman lisänsä.

Kauppayhtiö
Ravintolasalin takana toimii taidegalleria. KUVA Timo Porthan

Mahdollisuuksia

Mainosrahaa Kauppa­yhtiöön ei ole juuri laitettu, ja someakin päivitellään miten jaksetaan. Paitamallistoon sen sijaan on panostettu, ja kanta-asiakkaat kantavat ravintolan kannatustuotteita päällään ympäri Suomen. Mallia on haettu esimerkiksi Helsingin edesmenneestä We Got Beef -baarista, joka loi paidoistaan ilmiön.

”Hyvä design on aina parempi kuin pelkkä baarin logo paidassa. Paidoissa on korostettu Rovaniemeä ja rovaniemeläisyyttä”, Rissanen sanoo.

”Paras markkinointi tulee tyytyväisten asiak­kaiden suusta, kun he kertovat elämyksestä eteenpäin. Ruskaretkelle etelästä saapuvat turistit tietävät Kauppayhtiön jo etukäteen”, hän kuvailee puskaradion vaikutusta.

Kauppayhtiö
Ravintola on sekä matkailijoiden että paikallisten suosiossa. KUVA Timo Porthan

Rovaniemellä on talvisin vipinää rallin MM-osakilpailun ja yleisen Lapin matkailun myötä. Ulkomaisten turistien sesonkiaika on joulukuusta maaliskuuhun, ja hiihtolomakaudella kaupunki täyttyy kotimaisista matkailijoista.

Kanta-asiakkaistaan Kauppayhtiö pitää hyvää huolta. Ravintola sponsoroi kantistensa harrastefutisjoukkuetta FC Kauppayhtiötä. Pelaajat saavat alennusta, läheisten firmojen lounaskävijät samoin. 17 vuoden aikana on ehtinyt syntyä syviä asiakkuussuhteita.

”Kolmella ihmisellä on Kauppayhtiön logo tatuoituna ihoonsa. He saavat ikuisena alennuksena 30 prosenttia kaikesta.”

Antti Kuha

Titteli Yrittäjä.
Suosikkiraaka-aine Poro.
Esikuva Francis Mallmann
Motto Aina voi tehdä paremmin.
Seuraavaksi aion kokeilla Savustaminen kiinnostaa.
Sielunmaisema Lappi.

Merja Rissanen

Titteli Ravintolapäällikkö.
Suosikkiraaka-aine Mielikuvitus.
Esikuva Elämän varrella vastaan tulleet omanlaiset inspiroivat ihmiset. Jokaisen esikuva pitäisi olla oma huomisen minä.
Motto I’m not here fit into your world, I’m here to make my own.
Seuraavaksi aion kokeilla Millä juomilla lämmitän pakkasen kylmettämät turistit tänä vuonna.
Sielunmaisema Satumainen metsä. Aamuauringon heijastaessa ensimmäiset säteet yökasteen peittelemään sammalpeitteeseen, suurten puiden ja muun kasvillisuuden herätessä aamuun.

LUE MYÖS: Helsingin perinteikäs suomalainen ravintola lopettaa – ”20 vuotta on pitkä aika”

Ikkunan koristeena on mopo. KUVA Timo Porthan
Kauppayhtiö-paitamallistoa. KUVA Timo Porthan

LUE MYÖS: Ethän sinä voi kiveksiä listalle laittaa, sanoi joku – ja niin kuopiolaisravintola alkoi tarjoilla kivesleipää


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi