Väkevät

Rommi on uusi vodka, sanoo Janette Bertényi – kokeile näitä makupareja

Nosteessa ovat vaaleat rommit ja maustetut tuotteet. Näin on huomannut turkulaisen The Cow -baarin ravintolapäällikkö Janette Bertényi.

”Juomasekoituksissa menee ihan hirveästi rommia. Erityisesti nuoret naiset pyytävät vaaleaa tai maustettua rommia. Se on uusi vodka.”

Vuonna 2019 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaan rommia ei kuitenkaan saa maustaa. Rommipohjaiset maustetut juomat ovatkin nykyään viinoja, englanniksi spirit drink. ”Maustettu rommi” on kuitenkin jäänyt terminä elämään niin baariammattilaisten kuin asiakkaidenkin käytössä. Esimerkiksi Alkossa kyseisistä tuotteista viestitään edelleen ”maustettuina rommeina”, nyt vain maustettujen viinojen alaryhmänä. Alkon väkevien tuoteryhmäpäällikön Marjo Pelkosen mukaan syynä ovat asiakastarpeet. Pullojen etiketeistä sana ”rommi” on kuitenkin poistunut.

Bertényin arvion mukaan maustettujen rommien kasvava suosio johtuu siitä, että ne sopivat niin hyvin juomasekoituksiin. Markkinoille on myös tullut entistä laadukkaampia tuotteita, jotka ovat aidon makuisia. Menestyneillä brändeillä on ollut vahva näkyvyys festivaaleilla, mikä on lisännyt niiden tunnettuutta.

Drinkkilasissa rommi saa usein kaverikseen trooppisia makuja. Bertényi on aiemmin kokenut rommin jopa niin helpoksi tuotteeksi, että siitä on tylsää keksiä mitään uutta.

”Nyt olen huomannut, että se ei olekaan tylsä vaan haastava, koska tropiikki tulee niin vahvasti mieleen.”

Bertényi uskoo, että aika voisi olla kypsä myös rohkeammille rommicocktaileille. Suomalaisiin toki iskevät trooppiset drinkit erityisesti räntäkelien alkaessa, mutta rommibuumin keskellä siihen voisi yhdistää myös toisenlaisia makuja.

”Rommiin harvemmin yhdistetään esimerkiksi marjoja. Myös muut yrtit kuin minttu voisivat olla kokeilun arvoisia.”

S’hroom of Death
S’hroom of Death. KUVA Laura Hujanen

Bertényi on huomannut, että rommikolan, Mojiton ja Piña Coladan lisäksi asiakkaat uskaltavat maistella nyt myös moniulotteisempia makuyhdistelmiä. Erityisesti erilaiset mausteet, kuten inkivääri, kiinnostavat.

Sellaisenaan juotavaksi rommia kysytään The Cow’ssa entistä harvemmin. Häätarjoiluissa se on kuitenkin syrjäyttämässä konjakkia kahvin avecina. Raakana nautittavaksi halutaan erityisesti makeita, hedelmäisiä ja tuhteja tummia rommeja.

Asiakkaat ovat myös kiinnostuneita rommeihin liittyvistä tarinoista. Alkuperämaan ja valmistusmenetelmien lisäksi tiedossa on oltava rommin taustat.

”Erityisesti kiinnostavat tarinalliset jutut, kuten tislaajan nimi tai muu hauska nippelitieto.”

Henkilökunnan onkin oltava hyvin perillä tuotteista. Pelkkä etiketin lukeminen ei riitä. Bertényi kannustaa tiimiläisiään osallistumaan maahantuojien ja brändiedustajien koulutuksiin. Kun valikoimaan tulee uusi tuote, välitetään siihen liittyvä tieto työntekijöille chatissa ja viikkopalavereissa. Bertényi kehottaakin ottamaan henkilökunnan aktiivisesti mukaan valikoiman suunnitteluun.

”Asiakkaat haluavat tarinaa, ja siksi on järkevää ottaa hyllyyn tuotteita, joihin henkilökunta on jo tutustunut. Hyllyssä voi olla sata hienoa ja kallista rommia, mutta jos henksu ei tiedä niistä mitään, eivät ne liikahda asiakkaalle asti.”

Valikoimasta ei kannatakaan tehdä liian vaikeaa henkilökunnalle. Bertényi muistuttaa, että asiakas on aina pidettävä mielessä. Esimerkiksi täysi-ikäistyvä sukupolvi nauttii romminsa lähes yksinomaan juomasekoituksissa.

”Siinä ikäryhmässä on jäänyt pois väkevien juominen semmoisenaan. Jopa shotit halutaan mietoina ja hyvänmakuisina.”

LUE MYÖS: Et kai kysy ”mitä saisi olla”? Ravintola-ammattilainen, mieti sanavalintasi tarkkaan – ja myynti lisääntyy kummasti


Myyntikikka

Myy rommi tarinan kautta, neuvoo Janette Bertényi. Tuotetietojen lisäksi mukaan voi lyödä myös omaa persoonaa ja hauskuutta. Bertényi itse voisi tarinoida rommia fanittaneesta papastaan ja henkilökohtaisella kulmalla lunastaa asiakkaan luottamuksen. Cocktaileja suunnitellessa taas rommi yhdistettynä passiohedelmään on lähes takuuvarma hitti!

Rommitrendit

  • Vaaleat ja maustetut rommit ovat edelleen nosteessa.
  • Sellaisenaan maistellaan erityisesti muhkean makeita ja hedelmäisiä tummia rommeja.
  • Asiakkaita kiinnostavat tarinat rommin takana.
  • Trooppiset rommicocktailit iskevät suomalaisiin syyskelien alkaessa.
  • Toisaalta rommin siivellä uskalletaan maistella myös epätyypillisiä makuyhdistelmiä.
  • Olisiko mausteinen Mai Tai syksyn suosikkicocktail?

Makuparit

Kirkkaat rommit

”Mielestäni kaikista monipuolisin kaveri, joka toimii monien juttujen kanssa. Klassikkona yrtit, oma suosikkini on rosmariini. Lisäksi umamiset maut, kuten tomaatti ja sienet.

Kultaiset rommit

”Näiden kanssa sopivat vihreät maut, esimerkiksi Granny Smith -omena. Kaneli on suosikkimauste, jota tykkään käyttää.”

Tummat rommit

”Tummat rommit ovat myös monipuolisia. Niiden kanssa menee mango ja erilaiset chilit.”

Maustetut rommit

”Tykkään korostaa niitä makuja, mitä kyseisessä maustetussa rommissa jo on, kuten neilikkaa. Maustetusta rommista tulee tosi hyvä porn star martini. Passiohedelmä ylipäänsä on myyntihitti näiden kanssa.”

Janette Bertényi

Ravintolapäällikkö, The Cow, Turku

”Pappani on aina ollut rommifani, ja lapsuudesta asti rommi on ollut läsnä merirosvotarinoissa. Nuorempana lempijuomani oli Cuba Libre, mutta nykyään tykkään juoda rommin sellaisenaan. Olen myös siirtynyt helpoista tuhteihin ja hedelmäisiin rommeihin. Ikuinen lempparini on Plantation Barbados XO, joka menee sellaisenaan tai rommitotissa.”

LUE MYÖSDaiquirin valmistamisessa on pari jippoa – näin vältät lämpimän drinkin

LUE MYÖSNäin myyt viskiä – ja unohda jo väärinymmärrys vedestä, neuvoo baarimestari Linnea Stenberg


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker