Aromi
SUOSITTELEMME: Natasha Henriksson haluaa olla Suomen paras tarjoilija: "Ei ole kyse siitä, että saan myytyä paljon"
SUOSITTELEMME: Pääkirjoitus: Kaveri hommiin, sinulle rahaa – rekrytointibonus helpottaa työvoimapulassa
SUOSITTELEMME: Vastaa Aromin lukijakyselyyn ja voit voittaa upean hotellipaketin ja illallisen
Kolumni

Jarkko Issukan kolumni: Miten sinä aiot pysytellä kahviaallon harjalla?

Eipä arvattu pari vuotta sitten, millaisessa myllerryksessä kahvi saa lähimmät vuodet pyöriä. Globaalit logistiikkahaasteet, kuten väärissä satamissa vellovat merikontit ja inflaation myötä nousseet hinnat ovat ravistelleet kahvimarkkinoita, kuten lukuisien muidenkin hyödykkeiden kauppaa, tavalla jota ei olla nähty sitten vuosituhannen alun.

Pandemian lisäksi olemme saaneet todistaa ilmastonmuutoksen aiheuttamia sään ääri-ilmiöitä, jotka ovat nostaneet raakakahvin markkinahintaa. Epäonnistuneiden kahvisatojen myötä hinnat ovat nousseet jo miltei kaksinkertaisiksi edellisiin vuosiin verrattuna.

Myllerrykset eivät kuitenkaan onneksi rajoitu vain ikäviin asioihin. Nauttimamme kahvi nimittäin monimuotoistuu enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja siitä ainakin me kahviammattilaiset olemme varsin innoissamme.

Tumma tulee – oletko valmis? Viime vuoden lopulla julkaistun tutkimuksen mukaan tummapaahtoiset kahvit ohittivat ensimmäistä kertaa vaaleapaahtoiset takeaway-kahveissa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaiken kahvin tulisi nyt olla tummaa. Ilmiö on osa muutosta, jossa kahvi ei ole enää pelkkä kofeiininlähde, vaan kuluttajat löytävät kukin oman tapansa nauttia kahvia. Toiset juovat tummaa, toiset vaaleaa. Osa suosii pienpaahtimokahveja, ja esimerkiksi nuoret ovat vauhdilla siirtymässä kylmiin ready to drink eli RTD- sekä kylmäuutettuihin cold brew -juomiin. Puhumattakaan espressopohjaisten kahvien kiihtyvästä kysynnän kasvusta.

Kaikki tavat nauttia kahvia on syytä huomioida, jos haluamme palvella potentiaalisia asiakkaitamme monipuolisesti. Hyvä esimerkki on maamme johtava kioskiketju, jonka valikoimasta löytyy ainakin kuusi erilaista kahvia. Jokainen on perusteltu kansan erilaisilla kahvitarpeilla.

Laajan valikoiman vaihtoehto on tietysti trendikäs ja pieni, huolellisesti harkittu kahvivalikoima sekä kahvin tarina, joka osuu napakympin lailla omaan kahvila- tai ravintolakonseptiin. Tarinaa kerrotaan usein premium- tai erikoiskahveilla, jotka vastuullisuutensa, nimensä tai vaikkapa erikoisen makunsa puolesta tukevat ravintolan konseptia.

Millaisilla kahvimauilla tänä vuonna kerrotaan menestystarinoita? Erilaisten paahtoasteiden lisäksi etenkin pieneräkahveista nousevat esille fermentoidut pavut. Niiden poikkeuksellinen käsittely alkuperämaassa voi tuoda kahviin vaikkapa voimakkaan kanelisia tai hedelmäisiä, selkeästi tunnistettavia aromeja. Tällaisten erikoiskahvien kuvailussa on tyypillistä viinikielestä tutut termit, joita tarinoinnissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Miten sinä aiot tänä vuonna kehittää kahvivalikoimaasi ja pysytellä kahviaallon harjalla?

Kirjoittaja Jarkko Issukka on Robert Paulig Roasteryn paahtimolähettiläs.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi