Aromi
SUOSITTELEMME: "Liian erikoinen" ravintola Nokka alkaa vihdoin saada tunnustusta – Ari Ruoho pitää kiinni ideologiastaan
SUOSITTELEMME: Suomalaismuusikot ällistyivät Neuvosto-Virossa – erikoisen keikan näyttämö Linnahall rapistuu nykyään
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Kahvilat

Parhaat vinkit vitriiniin, joka houkuttelee asiakkaita: ”Tämä asettelu on todettu myyväksi”

Kirkas valo, puhdas lasi ja riittävästi tilaa tuotteille. Siinä kolme tärkeää ominaisuutta nykyaikaiselle ja herkuttelemaan houkuttelevalle vitriinille. Nämä ja muutamia muitakin ominaisuuksia allekirjoittavat Tampereella Keskustorin laidassa sijaitsevan Cake House Cafén kahvilavastaavat Soile Karhu ja Sari Lähteenmäki.

”Nuo ovat ehdottomia ominaisuuksia. Kirkas valaistus on yksi tärkeimmistä visuaalisista elementeistä. Se edistää myyntiä”, Karhu nyökkää.

Nykyaikaisissa vitriineissä eli lasikoissa LED-valoputket antavat riittävän määrän valoa viemättä paljon energiaa. LED-valot eivät myöskään lämmitä vitriinin ilmaa. Mahdollisimman suuret lasipinnat ja kirkas valo luovat illuusion raikkaasta ja puhtaasta. Näin tuotteet nousevat esille. Kun valitaan palvelumallin vitriini, jossa lämpötila ja valaistus ovat optimaaliset, herkemmätkin tuotteet säilyvät houkuttelevina.

Vinkki! Suunnittele ja testaa tuotteiden sijoittelu huolella. Merkitse kunkin tuotteen paikka pikkuruisella tarralla hyllyyn, jotta kaikki työvuorossa olevat osaavat täyttää vitriinin nopeasti juuri parhaalla tavalla!

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Cake House Café
Cake Housen kakut pääsevät oikeuksiin matalassa vitriinissä. KUVA Jenni Ruotsalo

Vitriinin mallia kannattaa miettiä niin tuotteiden kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Karhun mukaan Cake House Caféssa kakut olivat ensin korkeammassa ja näyttävässä vitriinissä. Tuotteet pääsevät kuitenkin paremmin esille matalammassa mallissa.

”Matala on myyvempi, sillä siinä näkee koko valikoiman yhdellä silmäyksellä kun taas korkeassa ja kapeammassa vitriinissä ylimmät hyllyt jäävät vähemmälle huomiolle”, Karhu vertaa.

Nyt kahvilan 20–25 omasta Hakafood-leipomosta tulevaa makeaa tuotetta on tarjolla matalassa ja suolaiset tuotteet korkeassa vitriinissä. Tämä on toimiva jako.

”Meillä on aika nopea kierto, joten tämä asettelu on todettu myyväksi.”

Myyntituotteiden lataamisen vitriiniin on oltava myös vaivatonta. Cake House Cafén italialaisessa vitriinissä on liukuovi ja helppo napsautukseen perustuva lukitus. Vitriini on sijoitettu suoraan takatilan oviaukon kohdalle, joten tuotteiden lisääminen kiireessäkin käy sutjakasti. Kahvilavastaavat korostavat italialaisen laadun olevan kahvilakäytössä ensiluokkaista.

”Nämä vitriinit tulivat Italiasta uutena, kun kaksi vuotta sitten avasimme kahvilan. Ne pitävät itse itsensä viileänä, kunhan suodattimet ovat puhtaat. Ovat kyllä meidän valikoimalle kaikin puolin toimivat.”

Cake House Café
Herkätkin tuotteet säilyvät houkuttelevina, kun valaistus ja lämpötila ovat optimaaliset. KUVA Jenni Ruotsalo


Muista nämä!

  1. Kiinnitä huomiota vitriinin valintaan jo toimitilan suunnitteluvaiheessa– malleja on paljon ja monet niistä kustomoitavissa.
  2. Mieti tarvitsetko itsepalvelu­mallin vai sellaisen, josta asiakasta palvellaan – vai kenties molemmat?
  3. Varmista riittävän kirkas valaistus – joka hyllytasolle oma valonlähde.
  4. Huolehdi, että lasipinnat ovat puhtaat ja helppo puhdistaa kesken kiirei­senkin päivän.
  5. Sijoita vitriini niin, että asiakas näkee tuotteet heti, kun hän astuu sisään.
  6. Huolla vitriiniä säännöllisesti, jotta suodattimet toimivat ja vitriini viilenee riittävästi.
  7. Tyhjennä tuotteet aina yöksi kylmään – vitriiniä ei ole tarkoitettu yösäilytykseen.

  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi