Asiakaspalvelu

VIP-emäntä Matilda Vasama kertoo, millaista on työ suositussa yökerhossa Helsingissä

Eksklusiivisille palveluille on kysyntää myös epävarmoina aikoina, uskoo Matilda Vasama, joka työskentelee VIP-emäntänä helsinkiläisessä Babylon Club & Gardenissa.

”Jos katsotaan taaksepäin esimerkiksi viime kesään, niin ainakin meillä meno oli aivan huikeaa”, hän naurahtaa.

Vuosi sitten avautuneessa yökerhossa totuttiin kesällä pitkiin jonoihin, ja juhlimassa kävi julkisuuden henkilöitä pääministeri Sanna Marinia myöten. Ravintola Teatterin VIP näytti saaneen uuden kilpailijan.

Palvelun henkilökohtaisuus korostuu, kun työskentelee VIP-vieraiden kanssa. Parhaimmillaan VIP-emäntä saa vieraan tuntemaan itsensä tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Vasaman mukaan tärkeää on kuitenkin muistaa kohdata kaikki vieraat kuin he olisivat vippejä, vaikka osalla ei omaa pöytää illan aikana olekaan.

”Pöydän varanneilla saattaa olla korkeampi odotusarvo palvelua kohtaan kuin muilla iltaa viettävillä vierailla, ja odotusten ylittäminen on ilmiselvä tavoitteeni.”

Vaikka VIP-vieraiden voisi kuvitella profiloituvan tiettyyn lokeroon, asiakaskunta on tosiasiassa hyvinkin monipuolista.

”Babylonin VIP on mielestäni siitä kiva, että meillä ei ole erillistä jäsenlistaa, vaan VIP-pöydän voi varata myyntipalvelustamme jokainen, joka näin haluaa tehdä.”

Monet asiakkaat myös palaavat, ja tästä saatu onnistumisen tunne motivoi Vasamaa antamaan parhaansa joka ilta.

”Palatessaan he ovat otettuja muistaessani heidät jo edelliskerralta. Tasapainon löytäminen liian tuttavallisuuden suhteen vaatiikin pelisilmää, ja toimin tämän suhteen aina tapauskohtaisesti.”

Premium-tuotteet menevät kaupaksi

Eroaako VIP-puolella työskentely sitten käytännössä normaalista ravintolatyöstä?

Päivän perusrutiineissa on Vasaman mukaan monia yhtäläisyyksiä ruokaravintoloiden kanssa. Vuoro aloitetaan ennakkotilausten ja pöytävarausten läpikäynnillä.

LUE MYÖS: Leeni Hyvärinen googlaa sinutkin, kun varaat pöydän Maaemosta – tällaista on työ kolmen Michelin-tähden huippuravintolassa Norjassa

Ennen serviisiä on varattava aikaa pöytien asetteluun ja valmisteluun. VIP-emäntä hakee vieraat ovelta ja saattaa heidät nimellä varattuun pöytään.

”Pyrin aina olemaan paikalla myös vieraiden lähtiessä, jotta voin kiittää heitä henkilökohtaisesti illasta”, Vasama sanoo.

Babylonin VIP-pöydissä kauppansa tekevät yhä klassiset ja näyttävät premium-tuotteet: pöydän varanneet vieraat tilaavat samppanjaa ja laadukasta vodkaa magnum-pulloissa jo ennakkoon. Vodkan kanssa tarjottavat mikserit jäähdytetään valmiiksi jäiden viereen odottelemaan.

”Välillä laitamme valmiiksi monipuolisen valikoiman miksereitä, joskus tilaaja tietää etukäteen, mitä haluaa. Tällöin varmistamme, että toivottua mikseriä on pöydässä odottamassa.”

VIP-vieraita kannustetaan myös ennakkotilauksiin.

”Isot, etenkin pullopainotteiset kertatilaukset jouhevoittavat koko pöytäseurueen iltaa. Toki toteutamme esimerkiksi usean eri cocktailinkin tilauksia, ja tällöin on tärkeä kommunikoida vieraiden kanssa, että tilauksen valmistamisessa saattaa mennä hieman kauemmin.”

Verkostoituminen kannattaa

Vasama aloitti VIP-emännän työt Babylon Club & Gardenissa vain viikkoa yökerhon avautumisen jälkeen toukokuussa 2022. Hän tuli ravintola-alalle isosiskonsa kannustamana, ja nyt takana on jo muutaman vuoden kokemus.

Vasama kannustaa VIP-hommiin haluavia pitämään silmänsä auki mahdollisuuksille. Työpaikka voi löytyä yllättävästäkin yhteydestä. Nykyisen työpaikkansa hän löysi edellisen esihenkilönsä vinkkaamana, jolloin hän uskalsi ottaa seuraavan askeleen urallaan.

Suomessa toimii muutama VIP-palveluihin erikoistunut yritys, joiden kautta ravintolat ja tapahtumajärjestäjät voivat vuokrata työvoimaa aitioihin ja VIP-alueille. Festareita kiertäessä voi verkostoitua ja tutustua kollegoihin, sillä Suomen kokoisessa maassa piirit ovat sangen pienet ja samat naamat tulevat usein vastaan eri tapahtumissa.

Asianmukaisesti tehtäviin valmistava perehdytys on palvelua tarjoavan yrityksen vastuulla. Tärkeimmiksi VIP-emännän ominaisuuksiksi Vasama nostaa asiakaspalvelualttiuden, tilanteenlukutaidon ja heittäytymiskyvyn.

”Kun lähdet töihin hyvällä asenteella ja luot positiivisuutta ympärillesi, pääset jo pitkälle.”

Vasama painottaa kuitenkin, että tekemällä oppii kaikista parhaiten.

”Itse olen työn kautta löytänyt oman tapani toimia. Annan ison kiitoksen vuoropäälliköilleni opastamisesta ja auttavasta asenteesta alussa sekä myöhemmin, kun haastavia tilanteita on tullut eteen.”

3 vinkkiä onnistuneeseen VIP-elämykseen

  1. Kertaluontoiset isommat tilaukset jouhevoittavat illan kulkua.
  2. Ystävällisellä käytöksellä pääsee pitkälle.
  3. Ennakkoon tilaamalla vieraidesi ilta käynnistyy ilman odottelua.

Matilda Vasama

  • Syntynyt Helsingissä
  • Titteli Vip-emäntä, töissä Babylon Club & Gardenissa
  • Koulutus merkonomi, opiskelee biotalouden insinööriksi ammattikorkeakoulussa
  • Lempijuoma Klassinen Negroni
  • Motto ”Ei ole ongelmia, on vain onnistumisia.”

LUE MYÖS: Presidenttejä vuosikymmenet palvelleet hovimestarit Erdal Bedretdin ja Olavi Virtamo jakavat tärkeimmät oppinsa

LUE MYÖS: Kolme ravintola-ammattilaista kertoo, miten heillä kohdellaan kanta-asiakkaita – dataa voisi kerätä rohkeamminkin

LUE MYÖS: Avecin ilmaisessa cocktailkoulussa opit suosituimmat drinkit tosi, tosi hyvin

Erottajalle avautuneen Babylon Club & Gardenin ravintolapäällikkö Pekka Kaislama esitteli kuuden litran vodkapulloa viime kesänä. Lähes 2000 euron hintaiselle pullolle löytyy hänen mukaansa oma asiakaskuntansa. KUVA Aapo Siippainen


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker