Olut

Suomalainen pienpanimo tarjoaa olutta suoraan Michelin-​ravintoloille – ”Parin maistelun jälkeen alkoi ääni muuttua kellossa”

Rajamäen vanhalla hiivatehtaalla Nurmijärvellä valmistetaan olutta, joka on saanut maailman parhaimmistoon kuuluvat Michelin-ravintolat pohtimaan, voisiko viinien ohella maistelumenuissa tarjoilla oluttakin.

Oluen ”Michelin-vallankumouksen” taustalla ovat veljekset Ilpo Koskinen ja Jorma Tikkanen, jotka perustivat Do Good Brew -pienpanimon vuonna 2019.

Ennen firman perustamisvuotta veljekset eivät olleet koskaan panneet olutta. Nyt he kiertävät Pohjois-Euroopassa neuvottelemassa kustomoitujen luksusoluidensa saamisesta kahden ja kolmen Michelin-tähden ravintoloiden tarjontaan.

Michelin-kokki sai idean

Täysin pystymetsästä Koskinen ja Tikkanen eivät olutbisnekseen, eivätkä varsinkaan fine dining -bisnekseen ole lähteneet. Koskisella oli yli 20 vuoden ravintola-alan kokemus keittiömestarina ja catering-puolelta. Tikkasella puolestaan oli runsaasti teknologia- ja myyntitaustaa erityisesti start up -yritysten parista.

”Olemme molemmat olleet kiinnostuneita oluista jo pitkään, ja sitten kun suomalaisia pienpanimoita alkoi putkahdella, niin aloin kysellä aina tavattaessa Ilpolta, että milloin me perustamme omamme”, Jorma Tikkanen kertoo Nurmijärven Uutisille.

Jorma Tikkasen (vas.) päävastuualueena Do Good Brew’ssä on myynti ja markkinointi. Velipoika Ilpo Koskinen vastaa reseptiikasta ja oluen valmistuksesta. KUVA Lauri Jaakkola

Lomareissulla Dublinissa, Guinness-oluen tehdasmyymäläkiertueen päätteeksi marraskuussa 2018, Ilpo Koskinen vihdoin myöntyi veljensä kyselyyn.

Aluksi Do Good Brew oli muotoutumassa perinteiseksi pienpanimoksi, joka keskittyy tekemään oluita kotimaisille kuluttajille. Sitten yhteinen tuttava järjesti veljeksille tapaamisen huippukokki Kim Mikkolan kanssa.

Kun päästiin keskustelemaan ensimmäiseen huippuravintolaan Kööpenhaminassa, niin sieltä heti alkuun todettiin, että eivät he voi asiakkailleen olutta tarjota.

Mikkola omisti aiemmin Michelin-ravintola Inarin ja työskenteli sitä ennen usean vuoden ajan maailman parhaana ravintolanakin palkitussa Nomassa Kööpenhaminassa.

”Kim maistoi muutamaa meidän olutta ja sanoi, että näitä ei ole mitään järkeä haaskata myymällä vain kuluttajille. Hänen ideansa oli, että lähdetään tähtäämään fine dining -markkinoille”, Tikkanen sanoo.

Ilpo Koskisella oli ennen panimoalalle siirtymistä yli 20 vuoden kokemus keittiömestarina ja catering-alalta. KUVA Lauri Jaakkola

Maailmalla on Michelin-tason ravintoloita, joista voi saada olutta, mutta Tikkasen ja Koskisen tiedon mukaan Do Good Brew on ainoa panimo, joka tekee suoraan ravintoloiden tarpeisiin kustomoituja ruokaparitusoluita Michelin-ravintoloille.

LUE MYÖS: Tallinna lyö pian Helsingin ravintolakaupunkina, sanoo Kim Mikkola: “Suomessa kaikki pyrkivät keskihintaan”

Ääni muuttui kellossa

Ilpo Koskisella oli keittiömestaritaustansa myötä hyvät pohjat lähteä suunnittelemaan olutreseptiikkaa, joka myötäilee ravintola-annoksen makuja vähintään yhtä hyvin, jos ei jopa paremmin kuin viinit.

Koskinen on loihtinut muun muassa Helsingissä sijaitsevan Michelin-ravintola Grönin talvimenussa mukana olevan oluen, jossa maistuvat kotimaisen mustikan ja puolukan lisäksi männynneulaset. Vaalean kalan kanssa tarjoiltavasta oluesta jää suuhun miellyttävän pihkainen jälkimaku.

”Kimin suosituksilla kun päästiin keskustelemaan ensimmäiseen huippuravintolaan Kööpenhaminassa, niin sieltä heti alkuun todettiin, että eivät he voi asiakkailleen olutta tarjota. Parin maistelun jälkeen ääni alkoi muuttua kellossa”, Tikkanen kertoo.

”Juomaparitus on mielletty niin pitkään, että se voi olla vain viiniä, mutta varsinkin kun puhutaan jopa 15 ruokalajin maistelumenusta, jossa voi olla vaikka yhdeksän viinilasillista, niin siinä helposti viinien maut alkavat toistaa itseään. Sinne yksi olut väliin tuo kummasti piristystä. OIuen alkoholiprosentti on myös pienempi, mikä on hyvä, kun lasillisia tulee menussa niin paljon”, hän jatkaa.

Ei ehkä olla ihan lennossa vielä, mutta siellä kiitoradan päässä valmiina.

Tällä hetkellä Do Good Brew’n oluita on tarjolla Grönin lisäksi Helsingissä myös Oudossa, Bonafidessa ja Seksico-tacoravintolassa. Ulkomailta ei vielä löydy ravintolaa, josta veljesten olutta saisi, mutta sopimukset on jo olemassa yhden tanskalaisen ravintolan ja virolaisen SOOn kanssa. Keskusteluja käydään myös muiden kööpenhaminalaisten sekä lontoolaisten Michelin-ravintoloiden kanssa.

”Ei ehkä olla ihan lennossa vielä, mutta siellä kiitoradan päässä valmiina”, Ilpo Koskinen sanoo.

”Vuosi 2024 on meille tosi iso. Pidemmän aikavälin tavoitteemme on, että olisi 25–30 fine dining -ravintolaa, joista saisi meidän olutta. Tämän vuoden lopulla yritetään yltää noin 10–15 asiakasravintolaan. Painopisteemme on selkeästi enemmän Pohjois-Euroopassa kuin Suomessa”, Jorma Tikkanen selvittää.

Koskinen muutti asumaan Nurmijärven Rajamäelle 11 vuotta sitten, ja hyvin läheltä hänen kotiaan löytyivät historialliselta hiivatehtaalta tunnelmalliset tilat uudelle panimolle vuonna 2022. Panimoluvan Do Good Brew sai vasta toukokuussa 2023.

Do Good Brew’n oluita on mahdollista saada muualtakin kuin fine dining -ravintoloiden maistelumenujen osana. Veljesten pieni tehtaanmyymälä on auki perjantaisin ja lauantaisin. Muista aukioloajoista he ilmoittavat Do Good Brew’n sosiaalisen median kanavissa. Viime kesänä he olivat ensimmäistä kertaa mukana myös Rajamäen kyläpäivillä.

LUE MYÖS: Panimokierros raidejokerilla! Vieraile näissä viidessä olutkohteessa uudella pikaratikalla

LUE MYÖS: Somppakoulu, osa 3: Näin kohtaat viinihifistelijän


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi