Tapahtumatekniikka

Videopeleistä tuttu metaversumi tulee nyt bisnesmaailmaan, ja se voi moninkertaistaa tapahtumasi yleisömäärän

Osalle aikuisista metaversumi tarkoittaa vielä virtuaalilaseja messutapahtumissa, mutta lapset elävät jo metaversumissa. Minecraftin, Fortniten ja Robloxin kaltaisissa peleissä pelaajilla itsellään on tärkeä rooli pelimaailman laajentamisessa. Fortnitessa voi esimerkiksi online-pelata, osallistua livetapahtumiin sekä keskustella yhdessä muiden pelaajien kanssa.

Euroviisujen myötä Käärijä-huumakin sai nostetta kymmenien miljoonien pelaajien Fortnite-pelissä, jossa tanssittiin Cha cha chan tahtiin virtuaalisella Helsingin Senaatintorilla. Käärijä sai huikeasti lisänäkyvyyttä, koska pelialustalla on 70 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää ja yli 500 miljoonaa pelaajatiliä ympäri maailmaa.

Suomalainen tapahtumabisnes meni metaversumiin käytännössä silloin, kun korona sulki konserttisalien ja messuhallien ovet kevättalvella 2020. Jo saman kevään vappuna JVG:n Ville Galle ja Jare esiintyivät virtuaalisesti Helsingin tuomiokirkon edustalla.

Todellisuudessa Jare ja Ville Gallekaan eivät esiintyneet Senaatintorilla yleisömeren edessä vaan suuressa tyhjässä studiotilassa. Keikkapaikka luotiin artistien ympärille virtuaalisesti, ja myös konsertin seuraaminen tapahtui mobiililaitteen välityksellä. Katsojat pystyivät reagoimaan keikkaan erilaisin elein, kuten virtuaalisia käsiä heiluttamalla.

Metaversumissa JVG:n vappukonsertti sai kaikkiaan 1,5-miljoonaisen yleisön. Jo pelkästään Youtubessa sitä seurasi 200 000 katsojaa. On päivänselvää, että pelkästään ”oikeana” livetapahtumana tuollainen yleisömäärä olisi ollut sula mahdottomuus.

Metaversumi ei toimi ilman hyvää tarinaa

Maailman ensimmäisen metaversumikonsertin toteutuksesta vastasi suomalainen Burst, joka tuolloin oli vielä osa virtuaalitodellisuusratkaisuihin erikoistunutta Zoania. Burstin yhteistyö yhdysvaltalaisen jättiagentuuri Endeavor Groupin kanssa antaa yritykselle mahdollisuuden kehittää elämyksiä maailman suurimmille artisteille ja tapahtumille.

Burstin toimitusjohtaja Mikael Meklin korostaa, että livetapahtumat pysyvät jatkossakin metaversumitapahtumien rinnalla. Samaa kokemusta ei virtuaalimaailma pysty toistamaan.

”Metaversumissa fyysisen tapahtuman rinnalla voit kuitenkin saada toisenlaisen ja jopa upeamman kokemuksen. Metaversumikonsertissa pääset näkemään omalta kotisohvaltasi suosikkiartistisi yhden suhde yhteen -koossa”, Meklin havainnollistaa.

Metaversumi ei toimi ilman hyvää tarinaa. Kun aikaisemmin virtuaalimaailma koettiin livetapahtumien lisänä, tulevaisuudessa järjestys on toinen. Mukaan tulee uuden sukupolven toimijoita, joille tapahtuman virtuaalisuus on ensisijainen lähtökohta.

Meklin myöntää, että metaversumi videokameroineen ja green screeneineen tuo tapahtuma-alalle mukanaan myös investointeja ja kuluja. Hän kuitenkin korostaa, että vastineeksi metaversumi tarjoaa tapahtuma-alalle lähes rajattomat mahdollisuudet yleisömäärien moninkertaistamiseen.

Teknisesti Suomi on yksi metaversumimaailmojen kehittämisen edelläkävijöistä. Vaikka esimerkiksi Burstilla on osaajia Brasiliassa saakka, suunnittelutyö tehdään pääosin Suomessa. Metaversumi tarjoaakin nuorille innovaattoreille avainpaikan lähteä ratkomaan haastetta, kuinka nousta virtuaalitapahtumien kärkitoimijaksi. 

”Tapahtuma-alan globaali markkina-arvo tulee metaversumin myötä liikkumaan ihan toisenlaisissa lukemissa kuin meidän fyysisessä todellisuudessamme.”

Moottori lanseerattiin metaversumissa ja fyysisesti

Teknologiayhtiö Wärtsilän, digituotantoyhtiö Movyan ja tapahtumamarkkinointiyritys Wolttigroupin hybridilanseeraus palkittiin toukokuussa Eventex Awards -kilpailussa, joka on maailman arvostetuin tapahtumille ja kokemukselliselle markkinoinnille suunnattu kilpailu. Palkitut tapahtumat olivat osa uuden Wärtsilä 25 -laivamoottorin tuotelanseerausta, joka järjestettiin samanaikaisesti Wärtsilän metaversumissa ja SMM-näyttelyssä Hampurissa.

Wolttigroupin Business Director Jarkko Kivikoski kertoo, että yritys loi jo ennen koronaa asiakkailleen digitaalisia kohtaamispaikkoja, joihin tuotettiin virtuaalisesti osa sisällöistä ja keskusteluista. Kuitenkin vasta koronarajoitukset toivat mukaan yhteisöllisyyden ja interaktiivisuuden, jota nykyään metaversumiksi kutsutaan.

Kivikoski näkee metaversumissa paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, vaikka teknisissä toteutuksissa Suomi kuuluukin jo nyt edelläkävijöihin. Hän uskoo metaversumin tarjoavan tulevaisuudessa uudenlaisia ratkaisuja ja vaihtoehtoja tapahtumamarkkinointiin.

”Metaversumi tarjoaa osallistujalle vapauden tehdä valintoja sisällön suhteen. Juuri se tekee metaversumitapahtumasta perinteistä virtuaalitapahtumaa jännittävämmän, tunteellisemman ja vaikuttavamman.”

Metaversumin vaatima tekniikka on viime vuosina arkipäiväistynyt, kun riittävä laskentateho ja verkkoyhteydet löytyvät itse kunkin työkoneelta ja älypuhelimesta. Myös teknisten toteutusten kustannukset ovat tulleet roimasti alaspäin.

Wärtsilä
Eventex Awardsissa menestynyt hybridilanseeraus oli Wärtsilälle ensimmäinen metaversumiin viety lanseeraus. Jatkoa kuitenkin seuraa. Suunnitteilla on metaversumitila muun muassa tuoteportfolion näyttämiseen luonnollisessa koossaan. KUVA Wärtsilä

Wärtsilän konserniviestinnän kehityksen johtaja Amos Ahola uskoo virtuaalimaailman ja tapahtumien saumattomaan tulevaisuuteen. Samalla rahalla, jolla tehtiin aiemmin verkkosivut, voidaan nyt tehdä interaktiivinen ja kaksisuuntainen metaversumi­toteutus.

Ahola muistuttaa, että aiemmin videopelien maailma ja B2B-maailma olivat toisistaan täysin irrallisia asioita. Pelimaailmaa vastaavia elämyksiä ei pystynyt edes kokemaan tavallisella firman läppärillä. Nyt tämä ero on kaventunut lähes olemattomiin.

”Nyt voidaan käytännössä kenelle tahansa tarjota verkon yli ja firman tietokoneeseen vastaava kokemus kuin lapsille Fortnitessa”, Ahola toteaa.

Pandemian aikana metaversumi oli korvaushoitoa livehtapahtumille, koska vaihtoehtoja ei ollut. Nyt kun Pandoran lipas on avattu, sitä ei haluta sulkea, vaikka oikeat kohtaamiset ovat tulleet takaisin. Metaversumin käyttöönottoa ei Kivikosken mukaan kannata ajatella projektina, vaan jatkuvana prosessina, jolla haetaan vaikuttavuutta pitkässä aikavälillä.

”Vaikka metaversumitoteutuksilla on kustannuksensa, saadaan sillä tavoitettua suurempia yleisöjä ja pidemmällä vaikutusajalla kuin perinteisillä tapahtumilla”.

LUE MYÖS: Tapahtuma, joka sitouttaa oman heimonsa ympäri vuoden – “Assyjen” viehätys säilyy vuosikymmenestä toiseen


Metaversumi…

…Mark Zuckerbergin mukaan

Facebookin eli nykyisen Metan perustajan Mark Zuckerbergin mukaan metaversumi on joukko virtuaalisia tiloja, joita voit luoda ja tutkia muiden ihmisten kanssa ja jotka eivät ole samassa fyysisessä tilassa kuin sinä. Metaversumi on siis visualisoitu, virtuaalinen maailma reaalitodellisuudestamme.

…Chat GPT:n mukaan

Toimittaja pyysi tekoälysovellus Chat GPT:tä selittämään, mitä on metaversumi. ”Digitaalinen virtuaalitodellisuuden maailma, jossa käyttäjät voivat vuorovaikuttaa keskenään ja digitaalisten objektien kanssa.”

Tunne metaversumin termit

  • Virtuaalitodellisuus (VR)
    Teknologia, joka luo simuloitua ympäristöä ja mahdollistaa käyttäjän vuorovaikutuksen sen kanssa.
  • Lisätty todellisuus (AR)
    Teknologia, joka yhdistää digitaalisia elementtejä reaalimaailmaan luoden näin sekoitetun todellisuuden.
  • Hologrammi
    Kolmiulotteinen kuva tai objekti, joka näyttää olevan olemassa ilman varsinaista fyysistä läsnäoloa.
  • Avatar
    Digitaalinen hahmo, joka edustaa käyttäjää virtuaalitodellisuudessa tai metaversumissa.
  • Digitaalinen identiteetti
    Käyttäjän virtuaalinen edustus, joka sisältää tietoja, kuten nimen, kuvan ja muut henkilökohtaiset tiedot.
  • VR-lasit
    Laite, joka näyttää virtuaalitodellisuuden käyttäjälle ja tarjoaa vuorovaikutuksen kokemuksen.
  • Liikkeen tunnistus
    Teknologia, joka seuraa käyttäjän liikkeitä ja siirtää ne virtuaalitodellisuuteen.
  • Lohkoketju (Blockchain)
    Hajautettu tietokanta, joka tallentaa tapahtumat lohkoina ja mahdollistaa turvallisen ja läpinäkyvän
    tiedon tallentamisen.
  • Kryptovaluutta
    Digitaalinen valuutta, jota käytetään virtuaalitodellisuuden sisällön ostamiseen ja myymiseen.

LUE MYÖSTapahtuma-alan suomalainen kilpailu Evento Awards 2024 lähestyy: tutustu sarjoihin


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento