Kuohuviini

Samppanjaa pelätään ravintoloissa turhaan – aktiivisella myynnillä arvokkaampikin pullo menee kaupaksi

Viiniravintoloille laaja samppanjavalikoima on usein itsestäänselvyys, mutta samppanjan myyntiin kannattaa panostaa niissäkin ravintoloissa, joissa viinivalikoima on suppeampi.

Kun ravintola miettii juomavalikoimaansa, sommelier Christina Suominen Vaasan Kalle´s Inn Resortista suosittelee valitsemaan yhden hyvän samppanjan, joka toimii kyseiselle ravintolalle ja sen liikeidealle. Jos avattuna on liian monta pulloa kerrallaan, tulee helposti hävikkiä.

”Kannattaa keskittyä siihen yhteen tuotteeseen, olkoon se vaikka joka ilta erilainen.”

Samppanja sopii loistavasti myös ruokajuomaksi, muistuttaa Christina Suominen. KUVA Kaisa Paavilainen

Suominen kehottaa avaamaan rohkeasti kullekin illalle sopivan pullon ja myymään sitä laseittain. Aktiivisella myynnillä avatut pullot kyllä tekevät kauppansa.

Jos kerrottavana on vielä taustatietoa tuottajasta, se tekee juomasta helpommin lähestyttävän.

”Kyllä mielestäni on kivempi kertoa siitä nuoresta herrasta, joka kerää chardonnay-rypäleitä omin pikku kätösin ja tekee siitä samppanjaa kuin että kerrotaan, että juomassa on kuusi grammaa jäännössokeria ja maussa kukkaisuutta tai mitä ikinä.”

Suominen muistuttaa, että samppanjaa voi suositella myös ruokajuomaksi.

”Samppanjat on tehty niin voimakkaan intensiivisiksi, että ne toimivat aina ruoan kanssa. Roseesamppanjat ja blanc de blancs -samppanjat toimivat jopa lihan kanssa. Jos ei ole punaviinin ystävä, niin siellä on sitä samaa tuhtiutta, vaikkei tanniineja ole.”

Crémant on hyvä lisä myös baaripuolelle

Ranskalaista Samppanjan alueen ulkopuolella valmistettua kuohuviiniä eli crémantia on alkanut viime vuosina näkyä ravintoloiden viinilistoilla edullisempana vaihtoehtona aidolle samppanjalle. Beverage Partners Finlandin tuotepäällikkö Tiina Tuomainen näkisi mielellään crémantia tarjottavan useamminkin laseittain.

”Niissä saadaan hintapiste helposti erittäin houkuttelevaksi. Kun vertaa saman hintaluokan cavoihin tai proseccoihin, niin crémanteissa on aivan verraton hintalaatusuhde”, Tuomainen sanoo.

Kun ennen serviisiä painaa mieleensä muutaman yksityiskohdan päivän samppanjasta, on sitä helpompi myydä, sanoo Tiina Tuomainen KUVA Kaisa Paavilainen

”Jos crémantit eivät ole asiakkaalle vielä tuttuja, tarjoutuu silloin hyvä tilaisuus lisätä heidän viinitietouttaan ja itsevarmuuttaan kertomalla muutama ihan simppeli asia crémantista, esimerkiksi että ne valmistetaan aina paikallisista käsin kerätyistä rypäleistä”, Tuomainen vinkkaa.

Tuomaisen mukaan crémant on hyvä lisä myös baaripuolelle.

”Niissä on hieman matalampi hapokkuus kuin samppanjassa, mutta ne ovat todella herkullisia juotavia. Crémantille voi saada todella hyvin kiertoa ja luoda samalla asiakkaille hyviä elämyksiä ja olla enemmän aallonharjalla.”

Hintapiste houkuttelevaksi

Jos samppanjalla on liian kova kate, pullo saattaa jäädä viinikaappiin pölyttymään. Tuomainen uskoo, että samppanjan saisi suomalaisten huulille helpommin, jos prosenttikertoimen sijaan samppanjan hinnoittelussa suosittaisiin tasakatetta.

”Uskon että pitkällä tähtäimellä ravintola-ala ja koko viinikulttuuri voisi voittaa todella paljon.”

Silläkin on merkitystä, miten samppanja esitellään asiakkaalle. Moni saattaa mieltää samppanjan lähtökohtaisesti niin arvokkaaksi juomaksi, ettei uskalla tilata sitä, jos ei tiedä minkä verran lasillisella on hintaa.

”Hinnan voi tuoda kohteliaasti esiin mainitsemalla esimerkiksi, että meillä on tänään päivän samppanja 12  euroa lasi ja kertoa muutamalla sanalla samppanjatuottajasta”, Tuomainen sanoo.

Kun malttaa käyttää muutaman minuutin ennen serviisiä siihen, että katsoo valmiiksi muutaman pointin tuottajasta ja tuotteesta, se palkitsee.

Jos valikoimassa on useampaa erilaista kuohuviiniä, kannattaa olla selkeä kärkituote, jota asiakkalle suositellaan. KUVA Andres Teiss

”Pahinta on, jos jättää pullon avaamatta siksi, että pelkää ettei saa myytyä sitä tyhjäksi. Jos itse seisoo tuotteen takana, sitä on helpompi myydä, ja kun saa sen ensimmäisen lasillisen myytyä, niin kyllä se siitä lähtee rullaamaan”, Tuomainen kannustaa.

Jos asiakas valitsee mieluummin cavaa, proseccoa tai crémantia, se hänelle sallittakoon, mutta on hyvä olla selkeä kärkituote, jota suositellaan.

Christina Suominen on samoilla linjoilla.

”Lähtökohta on, ettei kysytä asiakkaalta mitä saisi olla, vaan kerrotaan, että meillä on tänään auki pullo juuri tätä iltaa varten. Maistuuhan teillekin lasillinen samppanjaa, jonka olemme teille avanneet.”

LUE MYÖS: Samppanjan erikoisnainen neuvoo: ei kapeita huilulaseja eikä piccolopulloja


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker