Take away

3 ravintolaa kertoo, miksi Woltissa ja Foodorassa ei ole järkeä

Baba Dönerin yrittäjä Ihsan Gunbeyi sanoo, ettei hänen kebabravintolansa tarvitse Woltia tai Foodoraa. KUVA Aapo Siippainen

Jäähtyikö ruokalähetin tuoma annos jo matkalla? Levisivätkö kastikkeet tunnistamattomaksi mössöksi?

Helsinkiläisen Addis Ethiopian Kitchen -ravintolan yrittäjä Solomon Negash kyllästyi viime keväänä annoksiin, jotka toimitettiin perille sotkuisina. Hän päätti, ettei Pasilan Triplasta ja Vallilan Sturenkadulla toimivista ravintoloista voi tilata enää ruokaa lähettifirmojen kautta. Ainakaan toistaiseksi.

”Huomasimme, että ruoan laatu kärsii matkalla. Vaikka kuljetus olisi mennyt hyvin, emme pystyneet takaamaan laatua. Vegaaniannoksissa on paljon kastikkeita, jotka leviävät”, hän sanoo Helsingin Uutisille.

Addis Etiopian Kitchenin annoksista 70 prosenttia on täysin vegaanisia. Jatkossa tilanne saattaa muuttua. ”Suunnitelmissa on tuoda uusia annoksia lihapuolellekin”, yrittäjä Solomon Negas (oik.) sanoo. ARKISTOKUVA Aapo Siippainen

Suurin osa Addis Ethiopian Kitchenin ruoista syödään paikan päällä. Take away onnistuu, jos asiakas noutaa annoksen itse.

”Olemme pärjänneet hyvin ilman Woltia ja Foodoraa. Asiakkaat tulevat nyt paikan päälle.”

Addis Kitchenin Negas pitää Woltin ja Foodoran komissioita siedettävinä. Yritykset ovat hänen mukaansa ottaneet jokaisesta tilauksesta noin 25–30 prosentin osuuden.

”Komissiot vaikuttivat päätökseemme vain osittain. Vaikutus (Woltista ja Foodorasta luopumiseen) liiketoimintaan on ollut pieni. Emme halua pois sulkea Woltin tai Foodoran kanssa yhteistyötä. Neuvotteluja käydään parhaimmillaan, jotta saamme mieluisan diilin lähettifirmojen kanssa.”

Addis Ethiopian Kitchenin annokset sisältävät paljon kastikkeita. Ne eivät ravintolan mukaan kestä riittävän hyvin kotiinkuljetusta. KUVA Addis Ethiopian Kitchen

”Ai miksi en käytä?”

Heinäkuussa Helsingin ydinkeskustaan avattu Baba Döner -kebabravintola ei ole käyttänyt mitään kuljetuspalveluita.

”Ai miksi en käytä? Se on liian kallis palvelu. Karmeaa, jos joku firma ottaa 30 prosenttia rahaa meidän näkemästä vaivasta. Meillä myynti on lähtenyt todella hyvin, emmekä tarvitse sitä palvelua. Olemme myyneet lähes joka päivä kaiken lihan loppuun”, sanoo yrittäjä Ihsan Gunbeyi.

Gunbeyi sanoo, etteivät Baba Dönerin kebabannokset kestä kuljetusta.

”Käytämme kebabissa pihvitason lihaa. Jokainen terassilla grillaava tietää, että pihvi kuivuu, jos se odottaa kymmenen minuuttia. Turkissa döner syödään aina paikan päällä. Monessa suomalaisessa kebab-ravintolassa kebabliha ui kastikkeen sisällä eikä kylmene sen vuoksi. Me emme halua käyttää tomaattikastikkeita, jotka peittävät lihan maun.”

Gunbeyi ei näe tilannetta, jossa Baba Döner alkaisi käyttämään Foodoraa tai Woltia.

”He kyllä ovat ottaneet meihin yhteyttä ja haluavat meidät asiakkaaksi.”

Baba Dönerin pitakebab. KUVA Aapo Siippainen

Napolilaispizza kärsii kuljetuksesta

Myös helsinkiläinen trendipizzeria Forza on jättänyt Woltin ja Foodoran välistä.

”Napolilainen pizza on rakenteeltaan kuohkeaa ja pehmeää. Se vettyy ja löystyy kuljetuksessa. Pizza on parhaimmillaan, kun se tulee puu-uunista ja nautitaan heti”, sanoo Forzan omistavan Olo Collectionin toimitusjohtaja Mikko Heinonen.

Toinen syy on kannattavuus.

”Ylisuuret komissiot söisivät meidän katetta. Olemme arvioineet, ettei se ole kannattavaa.”

Pursimiehenkadulla sijaitsevasta Forzasta on mahdollisuus saada take away -pizzaa, jos keittiössä ei ole liian kiire.

”Take away on meillä pienimuotoista. Palvelemme ensin vieraana olevat asiakkaat. Jos kapasiteettia jää, palvelemme myös take away -asiakkaita.”

LUE MYÖS: Helsingin puhutuin pizzeria, Forza, laajenee muualle Suomeen

Forzan pizzat eivät ravintolan mukaan kestä kotiinkuljetusta. Kuvassa marinara-pizza, jossa ei ole juustoa. KUVA Aapo Siippainen

Hyvä kanava lisämyyntiin

Kotipizza on Suomessa harvinainen pizzaketju. Se ei käytä lainkaan ulkopuolisia lähettifirmoja vaan yritykset toimittavat pizzat perille itse.

Avecin sisarmedia Helsingin Uutiset kysyi tähän juttuun kommentteja myös Green Hippo -ravintolasta, joka on ollut toisinaan pois Woltista.

Etenkin aamiaisista tunnettu Green Hippo kertoi keväällä 2021, että se on sulkenut Woltin ravintoloistaan. Yritys kertoi verkkosivuillaan, että näin muun muassa jonot ja odotusajat saadaan pidettyä maltillisina.

Yritys palasi Woltiin reilun puolen vuoden jälkeen tammikuussa 2022. Tämän jälkeen ravintola on ollut pois Woltista lyhyempiä aikoja.

”Kesäisin olemme aina poissa Woltista, koska ravintoloissa on niin kiire, ettemme ehdi myydä Woltia siinä sivussa”, yrittäjä William von der Pahlen sanoo.

Green Hippo -ketju perustettiin vuonna 2018 Punavuoreen. ARKISTOKUVA Päivi Tuovinen

Onko Green Hippo tyytyväinen kotiinkuljetuspalveluihin ja niiden komissioihin?

”Etenkin Woltin palvelu toimii asiakkaan ja ravintolan näkökulmasta teknisesti loistavasti. Ohjelmistoja on kehitetty maailman parhaimmiksi ja niitä on helppo käyttää ravintolan kiireisen arjen keskellä. Harva ravintola varmasti on täysin tyytyväinen komissioiden tasoon ja alan konsensus vaikuttaisi olevan, että komissiotasot ovat edelleenkin liian korkeat. Isompi pelko on kuitenkin se, mitä tapahtuu, jos yksi toimija saa koko markkinan haltuunsa. Emme Green Hippossa näe Woltia liiketoiminnan kulmakivenä vaan hyvänä kanavana tehdä lisämyyntiä.”

LUE MYÖS: Näin Helsingin keskustaa pitäisi kehittää, sanoo ravintolayrittäjä: Katse Köpikseen, vähemmän räksytystä ja enemmän tekoja


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi