Puheenvuoro

Puheenvuoro: Kokouksissa on tulevaisuus

Kirjoitus on julkaistu myös Eventon numerossa 2/23.

Erinomainen business-kirjailija Patrick M. Lencioni on kirjoittanut Death by Meeting -nimisen kirjan. Hän ei varsinaisesti viittaa kuolemalla siihen olotilaan, jota kuolettavan tylsä kokous väistämättä aiheut­taa, vaan koko organisaation kuolemaan, joka on vääjäämätön seuraus, jos kokouksia ei saada kiinnostaviksi, innostaviksi, hauskoiksi ja lopulta tuottamaan arvoa liiketoiminnalle.

Suosittelen tutustumaan kirjaan jo pelkästään omien sisäisten palaverien kehittämiseksi, mutta ennen kaikkea siksi, että tapahtuma-alan ammattilaiset saattaisivat löytää kokouksista kultakaivoksen, jos vain innovatiivisuutta ja rohkeutta löytyy.

Maailmassa tapahtuu miljardeja kohtaamisia vuosittain. Näistä vain marginaalisen pieni osa päätyy tapahtumatoimistojen tai -koordinaattoreiden pöydälle. Tapahtuma-alan pelikenttää on pienen pieni jäävuoren huippu. Se, mikä pinnan alle jää, on valtavan suuri massa erilaisia kokouksia, palavereja, koulutuksia, townhalleja ja workshoppeja. Paradoksaalisesti kyllä, suurin osa järjestetyistä kohtaamisista tehdään oman toimen ohella, vailla varsinaista alan pätevyyttä tai suurempaa kokemusta tapahtumista.

”Tapahtuma-alan toimijat ovat ammattilaisia luomaan mielenkiintoisia sisältöjä.”

Ei siis ihme, että tuskallisen säännöllisesti toistuvia sisäisiä kokouksia edes mielletään tapahtumiksi. Mutta silloin kun fasilitoidusti investoidaan osallistujien aikaa tietty tavoite mielessä, on kyse tapahtumasta.

Käsi pystyyn: kuinka moni mittaa omien sisäisten palaverien ja kokousten tuottamaa arvoa säännöllisesti?

Uskoakseni aika monella molemmat kädet ovat vieläkin kiinni Eventon painetussa numerossa tai lepäävät näppiksen vieressä pöydällä, vaikka niiden pitäisi olla analysoimassa ja kehittämässä kaikkia kohtaamisia. Myös – ja ennen kaikkea – kokouksia.

Tapahtuma-alan toimijat ovat ammattilaisia luomaan mielenkiintoisia sisältöjä, fasilitoimaan tavoitteellisia kohtaamisia, kehittämään innostavia tapahtumakonsepteja ja saamaan aikaan sen vaikutuksen, jota kohtaamisilla haetaan. Miksi kiipeilemme vain jäävuoren huipulla, kun voisimme tehdä valtavan vaikutuksen ottamalla haltuun kaikki kohtaamiset?

En osaa antaa valmista konseptia, jolla rikastua, mutta tiedän, että ratkaisemalla asiakkaan ongelman, voi myös tehdä rahaa. Ja tiedän, että monella yrityksellä on ongelmana se, ettei sisäisillä kokouksilla saada aikaiseksi sitä vaikutusta ja vaikuttavuutta, jota liiketoiminta tarvitsee.

Ken sen ongelman ratkaisee, häntä odottaa upea tulevaisuus.


Petri Hollmén on perustanut Lyytin, jonka alustalla hallitaan, mitataan ja kehitetään vuosittain yli 86 000 tapahtumaa – näistä suuri osa on kokouksia ja koulutuksia. Hän pyrkii jatkuvasti auttamaan ihmisiä ymmärtämään ajan arvon ja luomaan työkaluja ajankäytön kehittämiseen.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento