Ilmiö

Erä minigolfia ennen jälkiruokaa? Ravintola-asiakkaalle halutaan nyt tarjota elämys

Tällä hetkellä ravintolat miettivät, miten tarjota elämyksiä ja kohtaamisen mahdollisuuksia etätöiden uuvuttamille asiakkaille ja vielä sellaiseen hintaan, jonka talouskurimuksen koettelemat ihmiset pystyvät maksamaan.

Noho Partnersin toimitusjohtajan Aku Vikströmin näkemyksen mukaan hyvä ja elämyksellinen asiakaspalvelu ei maksa ravintolalle yhtään enempää. Se on nyt ja tulevaisuudessa menestyvän ravintolan paras valttikortti, hän sanoo.

”Paras elämys ravintoloissa on jatkossakin erinomainen asiakaspalvelu ja asiakkaiden odotusten ylittäminen. Asiakaspalvelun merkitys ja arvostus on noussut, ja henkilökohtaisella vuorovaikutuksella on iso merkitys elämysten luomisessa.”

Mitä hyvä elämys sitten pitää sisällään? Lapsiperheelle se voi olla Helsingissä sijaitsevan ravintola Mashiron sushijuna. Aikuisia kiinnostaa Surf House Helsingin tarjoama kesäinen lämpötila ja aaltojen kohina. Elämyksen voi tarjota pöydän viereen lihaa leikkaamaan saapuva keittiömestari tai vaikka erä uv-pingistä, minigolfia tai ”beer pongia” cocktailin oheen tarjoiltuna, kuten tamperelaisessa Bucket Barissa.

Runo Supper Club
Friday Live on porvoolaisen Runo-hotellin viihteen ja illallisen yhdistävä ”supper club” -konsepti. KUVA Runo Supper Club

”Elämyksen pitää olla kokonaisvaltainen. Hyvä ruoka on perusedellytys, tunnelma ja persoonallinen palvelu ovat myös tärkeitä”, Noho Partnersin ravintolaryhmän johtaja Pekka Tyynilä toteaa.

Myös show & dinner -konsepti on tehnyt paluun mutta uusissa puitteissa. Moni ravintola yhdistää nyt illallisiin erilaisia esityksiä, muutakin kuin musiikkia, kuten Punavuoren Riviera-elokuvateatterin leffadinneri. Porvoon Runo-hotellin ”supper clubilla” ruokailijoita viihdyttävät Olavi Uusivirta ja muut musagenren kärkinimet.

LUE MYÖS: Olavi Uusivirta yöpyi hotellissa ja pian hän kuratoi sinne illallisklubeja – pikkukaupungissa elämyksen rakentaminen vaatii vahvaa konseptointia

”Etenkin yökerhoissa live-musiikin ja sisällön tuotannon merkitys on kasvanut. Varsinkin nuorison keskuudessa live-iltojen merkitys elämysten tarjoajina on kasvanut selvästi”, Noho Partnersin liiketoimintajohtaja Paul Meli sanoo.

Monelle asiakkaalle ravintolat ovat tiukkoina aikoina pientä luksusta, joka tarjoaa mahdollisuuden irrottautua arjesta ja nauttia.

”Samaan aikaan asiakkaat ovat entistäkin tarkempia hinta-laatusuhteesta. Yleensä hinta on ongelma vain laadun puuttuessa”, Vikström toteaa.


Muista, kun ideoit uutta

  • Ihmiset haluavat jatkossakin olla ihmisten parissa, ja sitä ravintolat tarjoavat.
  • Sekä klassikoille että uusille elämyksille on paikkansa – nyt ja tulevaisuudessa.
  • Kun ravintolan kylkeen ideoitu elämyskonsepti on hyvä ja laadukas, se kestää aikaa.
  • Ravintoloissa juotujen alkoholiannosten määrä on laskenut jo vuosia, mutta cocktaileihin rahaa käytetään nykyään enemmän.
  • Uusi teknologia helpottaa esimerkiksi pöytävarausten tekoa, mutta se ei korvaa henkilökohtaisia kohtaamisia ja asiakaspalvelua.

  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi