Asiakaspalvelu

Ravintolan vuoropäällikkö huomasi, että asiakas itkee – toimi näin, kun toisella on paniikkikohtaus

Helsinkiläisen Olivia-ravintolan vuoropäällikkö Dekan Ghazi joutui viime lauantaina tilanteeseen, jossa huomasi asiakkaan itkevän pöydässä.

”Tarjoilija otti asiakkaan tilauksen, ja pari minuuttia sen jälkeen huomasin asiakkaan itkevän. Kysyin, onko kaikki ok ja haluaako hän vaihtaa paikkaa johonkin sivummalle, koska ympärillä oli paljon hälinää. Minulla on kavereita, joilla on paniikkihäiriö. Tiedän, että se voi olla tosi pelottavaa. Tulee tunne, ettei saa henkeä”, Dekan kertoo Avecille.

”Tiedän, että paniikkikohtauksen saava henkilö pitää saada tuntemaan olonsa turvalliseksi.”

Dekan jäi juttelemaan ja huomasi asiakkaan hengityksen rytmin tasaantuvan.

”Puhuin hänen kanssaan ja kysyin mitä voin tehdä. Hän sanoi, että ruoka voi auttaa. Pistin heti tilauksen keittiöön ja saimme sieltä focaccia-leivän.”

Facebookin Puskaradio Helsinki -ryhmään ilmestyi myöhemmin lauantaina nimetön kirjoitus, jossa henkilö kiitteli vuolaasti hyvää kohtelua, jota oli Oliviassa paniikkikohtauksen saatuaan saanut.

Miten kannattaa toimia, kun toinen saa paniikkikohtauksen?

Paniikkikohtaus on voimakas pelko- ja ahdistusreaktio, joka voi syntyä äkillisesti, tiivistää Suomen Mielenterveys ry Mielen asiantuntijapsykologi Tiina Tuominen.

”Vaikka paniikkikohtaus voi näyttää ulkopuolisesta ja tuntua sitä kokevasta pelottavalta, niin paniikkikohtaus on itsessään vaaraton ja se menee aina itsestään ohi. Kaikkein tärkeintä kohdatessa paniikkikohtausta kokevaa ihmistä on pysyä itse rauhallisena”, Tuominen ohjeistaa.

”Paniikkikohtausta helpottaa se, ettei keskity kehon tuntemuksiin vaan ympäröivään ympäristöön. Tällöin paniikkikohtausta saavalle voi ohjeistaa nimeämään ääneen ympäristössään huomaamiaan värejä ja asioita, esimerkiksi tapaan ’harmaa tuoli’, ’valkoinen seinä’. Usein paniikkikohtauksen saanut voi tuntea jälkikäteen olonsa huteraksi ja tällöin kevyt juominen ja syöminen voi olla avuliasta.”

Mikäli paniikkikohtausta saavalla tai tilannetta seuraavalla jää epäilys siitä, miten tilanteen jälkeen tulisi toimia, voi aina soittaa päivystysapuun, josta saa tarkempaa neuvontaa tilanteeseen liittyen. Päivystysavun puhelinnumero on 116 117. 

Dekan Ghazi työskentelee vuoropäällikkönä Helsingin päärautatieaseman Olivia-ravintolassa. Taustalla näkyvät henkilöt eivät liity lauantain tapahtumiin. KUVA Joonas Ojala

LUE MYÖS: Puhu uramahdollisuuksista, neuvoo saliapulaisena aloittanut Riikka Tenhunen muita ravintolapomoja


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi