Aromi
SUOSITTELEMME: "Liian erikoinen" ravintola Nokka alkaa vihdoin saada tunnustusta – Ari Ruoho pitää kiinni ideologiastaan
SUOSITTELEMME: Suomalaismuusikot ällistyivät Neuvosto-Virossa – erikoisen keikan näyttämö Linnahall rapistuu nykyään
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Tarjoilu

Natasha Henriksson haluaa olla Suomen paras tarjoilija: ”Ei ole kyse siitä, että saan myytyä paljon”

Vaasalaisessa Fröj-ravintolassa työskentelevä Natasha Henriksson (vas.) osallistuu Vuoden tarjoilija -kisaan ensimmäistä kertaa. Kuva otettu semifinaalissa Viking Glorylla tiistaina. KUVA Mariaana Nelimarkka

Vuoden tarjoilija -tittelistä kisaa kahdeksan finalistia. Yksi heistä on Natasha Henriksson, jota Avec jututti semifinaalissa Viking Glory -laivalla tiistaina.

Mikä on tärkeää asiakkaan kohtaamisessa?

”Tärkeintä on miettiä, miten itse haluaisi tulla palvelluksi. Jos olen asiakkaana, toivon että minua kuunnellaan”, Henriksson toteaa.

Asiakasta vastaanottaessa ja tervetulleeksi toivottaessa on hyvä heti tarjota juotavaa. 

Miten tarjoilija voi osoittaa, että keskittyy juuri tähän hetkeen ja asiakkaaseen?

”Katsekontakti on tärkein. Keskityn täysin asiakkaaseen. Mietin myös koko ajan, miten voin tehdä kokemuksesta paremman. Mikä viini sopii parhaiten aterialle? Ei ole kyse siitä, että saan myytyä paljon, vaan miten saan aikaan parhaan elämyksen juuri tälle asiakkaalle”, Henriksson toteaa.

Hänelle kilpailun avannut palvelutehtävä Kobba-ravintolassa sopi hyvin: ravintola muistutti Henrikssonin edellisen työpaikan Hejmin bistrofiiliksestä ja antoi hänelle mahdollisuuden panna parastaan; toisin sanoen työskennellä kuten joka päivä.

”Olen kiitollinen siitä, että asiakkaamme ovat valinneet meidän ravintolamme, ja haluan aina luoda parhaan mahdollisen elämyksen. Pyrin aina tarjoamaan jotain ekstraa. Se voi olla vaikkapa rivakka palvelu: asiakkaani eivät koskaan istu pöydässä tyhjien lautasten kanssa.”

Tarkkaavaiselle tuskin sattuu virheitä – eikä niitä juuri osunut kisaankaan – mutta virheen sattuessa paras neuvo on pyytää anteeksi ja korjata tilanne.

Entä mikä ratkaisee palvelutapahtumasta syntyvän mielikuvan? Se on kokonaisuus.

”Ravintolaelämyksessä on kyse kokonaisuudesta, johon kuuluvat ruoka, juoma ja palvelu. Toisinaan käy niin, että palvelun rooli nousee muita tärkeämmäksi. Jos vaikka ruoka ei jostain syystä maistu, hyvä palvelu voi paikata tilanteen.”

Omaksi vahvuudekseen asiakaspalvelijana Henriksson laskee juuri palvelun.

”Rakastan ihmisten kanssa puhumista. Mutta täytyy olla hyvä lukemaan asiakkaita; jos he haluavat keskittyä toisiinsa, annan heidän olla rauhassa.”

Henriksson noudatti omia oppejaan myös Vuoden tarjoilija -semifinaalissa tiistaina. Drinkkikisassa hän muisti tarjoilla ennen cocktailia veden, ja menua tarjoillessaan hän otti lämpimän otteen pöytäseurueesta luontevasti jutustellen. Omien makumuistojen myötä palvelusta tuli henkilökohtaista.

”Se on sitä, mitä teen joka päivä. Palvelualan ydin on saada ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi.”

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Kirsi Seppäsen (vas.) suoritusta arvioimassa Greta Grönholm. KUVA Mariaana Nelimarkka

Kolmivaiheinen semifinaali

Ensi kertaa laivalle viety kilpailu laittoi kilpailijat koetukselle kolmessa eri tehtävässä. Päivän aluksi he tarjoilivat palvelutehtävässä neljän ruokalajin lounaan kahden hengen seurueille laivan Kobba-ravintolassa. Kilpailijat olivat saaneet tutustua etukäteen ravintolan menun, ja parhaimmat heistä poimivat tarinoita taitavasti ja suosittelivat annoksia aivan kuin laivan oma henkilökunta, suitsutti tuomaristoon kuulunut ravintolapäällikkö Inga Aaltonen.

Toisen tehtävän semifinalistit suorittivat salakapakassa, jonka teemana on Jaloviina. ”Asiakkaat” tilasivat jokaiselta vuorollaan Old fashioned -cocktailin, joka tuli valmistaa Algot’s-ravintolan oman ohjeen mukaan. Sokeriliemen, appelsiininkuoren ja angosturan annostelu oli tarkkaa puuhaa – juomat eivät tosiaankaan olleet toistensa kopioita! Myös tässä tehtävässä koko tuomaristo oli kiireinen tarkkaillessaan niin baarityöskentelyä kuin pöytiin tarjoilua. Ihan kaikki kilpailijat eivät esimerkiksi muistaneet tarjoilla asiakkaalle vettä.

Kolmas tehtävä oli suunniteltu yleisölajiksi: koko semifinalistijoukko tuli Vista roomin lavalle ja vastasi ensin sokkomaistelun pohjalta viinejä koskeviin kysymyksiin ja sitten yleisempiin tarjoilijan työtä koskeviin kysymyksiin kyllä tai ei, ja eroja syntyi.

Illalla julkistettiin finalistit, ja samalla paljastettiin myös Vuoden kokki -finalistit. Koko joukko kokoontuu kisaamaan Viini & ruoka -tapahtumaan voitosta lokakuussa.

LUE MYÖS: Suomen kokkihuippuja arvioitiin omilla työpaikoillaan – tältä näytti uudistunut Vuoden kokki -semifinaali

LUE MYÖS: Suomen paras sommelier Kirsi Seppänen: Näin myyt asiakkaalle arvokkaamman viinin

Vuoden tarjoilija -finalistit:

Egle Allikivi, Ravintola Maritori, Helsinki

Joonas Heino, Peloton Cycling Eatery, Helsinki

Natasha Henriksson, Restaurant Fröj, Vaasa

Emilia Salminen, Ravintola Pöllöwaari, Jyväskylä

Kirsi Seppänen, Ravinteli Bertha, Tampere

Katriina Suominen, Palace Restaurant, Helsinki

Kelvin Tse, Ravintola Pastis, Helsinki

Outi Tölli, Palace Restaurant, Helsinki

Vuoden kokki -finalistit:

Janne Keskevaari, Grön, Helsinki

Miika Keskitalo, Ravinteli Vintti, Hämeenlinna

Tobias Malm, Hejm, Vaasa

Kim Mustonen, Pure & V, Nizza

Ville Neulanen, Smör, Turku

Markus Rydenfelt, Kielo, Joensuu

Simon Selin, Hejm, Vaasa

Jonathan Slotte, Palace, Helsinki

Finaaliin! KUVA Santeri Stenvall
Natasha Henriksson. KUVA Santeri Stenvall


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker