Shaker
SUOSITTELEMME: "Liian erikoinen" ravintola Nokka alkaa vihdoin saada tunnustusta – Ari Ruoho pitää kiinni ideologiastaan
SUOSITTELEMME: Suomalaismuusikot ällistyivät Neuvosto-Virossa – erikoisen keikan näyttämö Linnahall rapistuu nykyään
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Työhyvinvointi

Ravintolatyössä on fysiikka koetuksella – vahvista itseäsi arjessa näillä kolmella liikkeellä

Ravintola-alalla työskentely on fyysisesti kuormittavaa: työ tehdään usein seisten, mahdollisesti raskaita taakkoja nostellen. Kiire ja pitkät työvuorot tuovat oman lisänsä kuormittavuuteen. Helposti saattaisi ajatella, että fyysinen työvuoro riittää liikuntasuoritukseksi. Baarimestarina ja personal trainerinä työskennelleen Janiina Kuosan mukaan yleisin alalla tehtävä virhe treenaamisen suhteen onkin se, että jätetään treenaamatta.

”Usein kuulee ihmisten sanovan, että tämä serviisi on minun treenini. Mutta työ on työ, ja jotta siinä työssä jaksaa, kannattaa treenata.”

Kuosa tähdentää, että raskasta kuntoilua ei kuitenkaan kannata ajoittaa pitkän työvuoron kanssa samalle päivälle. Ennen työvuoroa voi tehdä esimerkiksi 45 minuutin kevyen salitreenin ja jättää rankemman kuntoilun vapaapäivälle.

”Muutama treeni viikossa on jo tosi paljon, ja se parantaa kykyä jaksaa töissä. Se usein unohtuu.”

Kuntoile kaverin kanssa

Tuki- ja liikuntaelinten sekä nivelien vahvistaminen on baariammattilaisille erityisen tärkeää. Baarityössä ollaan paljon jalkojen päällä, minkä takia selkä, keskivartalo ja lantio joutuvat koville. Kuosa korostaa myös liikunnan ajatuksia nollaavaa vaikutusta. Olisi hyvä, että liikunta toisi vastapainoa työlle. Esimerkiksi jooga tai ulkona kävely ovat tällaisia lajeja. Toiset kaipaavat mahdollisuutta hikoilla työn paineet ulos vaikka crossfitin parissa. Liiallista lihasmassan kasvattamista ei baarityön ohessa kannata Kuosan mukaan lähteä tavoittelemaan.

”Kova treenaaminen yhdistettynä pitkiin työvuoroihin syö aikaa nukkumiselta ja palautumiselta.”

Liikunta yksinään ei ole avain parempaan jaksamiseen, vaan uni ja ravinto ovat tärkeässä roolissa. Erityisesti pitkien yövuorojen jälkeen kannattaisi rakentaa itselleen palauttava rutiini. Kuosalle se on ollut kevyt kävelylenkki koirien kanssa.

”Minulla on kaksi koiraa, ja ulkoilu työvuoron jälkeen oli siksi pakollinen iltarutiini. Illalla ja yöllä on vähän porukkaa liikenteessä, minkä takia se on myös rauhoittavaa.”

Myös serviisin jälkeiseen syömiseen kannattaa panostaa. Kuosan mukaan hiilihydraatit rauhoittavat elimistöä, eli esimerkiksi voileipä on hyvä iltapala.

Jos liikunnan aloittaminen tuntuu haastavalta, kehottaa Kuosa rohkeasti hyödyntämään personal trainerin tai valmentajan palveluita. Ammattilainen räätälöi eri tilanteisiin sopivan ratkaisun.

”Personal trainerin työssä oli ihana haaste löytää kullekin tyypille sopiva tapa liikkua.”

Lisäksi Kuosa vinkkaa, että työkaverit kannattaa haastaa mukaan liikkumaan. Yhteisestä salitreenistä tai lenkkitreffeistä on vaikeampi luistaa.

”Itselleen on helppo sanoa ei, mutta kun on luvannut kaverille, että mennään yhdessä, niin tulee mentyä.”

LUE MYÖS: Työhyvinvointi vaatii kahviloidenkin pomoilta enemmän kuin ennen – ”Asiakkaat huomaavat hyvän fiiliksen, sitoutuvat ja palaavat”

LUE MYÖS: Baarialalla työntekijät vaihtuvat, ja siksi sinun pomona kannattaa lukea tämä juttu loppukeskustelusta


3 liikettä baariammattilaisen arkeen

Kyykky

Kyykkyjä voi tehdä kehon omalla painolla suorana kyykkynä tai askelkyykkynä. Näitä voisi tehdä jopa työvuoron aikana: se vie verta niveliin ja lämmittää niitä sekä auttaa lihaksia vetristymään.

Venytys

Eteentaivutus ja kattoonkurotus antavat selälle notkeutta.

Jokin vatsalihasliike

Vatsalihasliikkeillä vahvistetaan keskivartalon lihaksia, joilla on seisomatyössä kovin paine. Jaloilla toki seistään, mutta keskivartalo on se paketti, jonka päällä ollaan koko ajan. Siksi sitä kannattaa vahvistaa.

Janiina Kuosa

  • Harrastanut liikuntaa aktiivisesti lapsesta asti: yleisurheilua nuorten ja koripalloa naisten suomenmestaruustasolla asti
  • Aloittanut ravintola-alalla 2010 yösiivoojana Baarikärpäsessä, Helsingissä
  • Työskennellyt monissa tehtävissä, muun muassa tarjolijana, vatitarjoilijana, laivalla buffettarjoilijana ja baarimikkona
  • Suoritti baarimestarin erikoisammattitutkinnon 2017
  • Viimeisin työpaikka baarimestarina Kämp Barissa
  • Valmistui personal traineriksi 2019
  • Työskentelee tällä hetkellä valikoimamestarina ja myyjänä Alkossa

  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento