Shaker
SUOSITTELEMME: Suomalaisten hyvä kutina piti paikkansa – tällainen Farangin ja viinibaarien Vasastan Tukholmassa on nykyään
SUOSITTELEMME: Cocktail pullosta tai hanasta vähentää hävikkiä – tässä kesän drinkkitrendit
SUOSITTELEMME: Vastaa Aromin lukijakyselyyn ja voit voittaa upean hotellipaketin ja illallisen
FBSK

Edistä uraasi brändäämällä itsesi! Näin baarimestari Greta Grönholm sen tekee

Henkilöbrändäys on yksi 2000-luvun työelämän tärkeimmistä suuntauksista. Vaikka joidenkin mielestä se on turhaa, itse pidän sitä tärkeänä osana urasuunnittelua. Keinona, jonka avulla voi päästä hyvinkin erilaisten kokemusten äärelle niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Kaikki me välitämme itsestämme mielikuvia tahtomattammekin. Kyse on siitä, että miettii, miten haluaa toisten itsensä näkevän. Joillekin esilläolo ja henkilöbrändin synnyttäminen tuntuu luontaiselta, toisille hankalammalta. Voin kuitenkin varmuudella sanoa, että elämysalalla, ravintola- ja cocktailpiireissä hyvällä henkilöbrändäyksellä voi edistää uraansa.

Lyhyesti: ammattilaisen työhön liittyvä henkilöbrändäys on osaamisen esiintuomista omaa persoonaa apuna käyttäen. Kyseessä on pitkän tähtäimen prosessi, jossa tulokset näkyvät vasta tulevaisuudessa. Henkilöbrändäyksen kanavina voi käyttää sosiaalista mediaa sekä verkostoitumista, jolloin näkyvyyttä saa myös kaverien kanavissa. Esimerkkejä onnistuneesta henkilöbrändäyksestä alallamme on useita, joko henkilön tai yhteisön brändäykseen liittyen.

”Henkilöbrändäys on osaamisen esiintuomista omaa persoonaa apuna käyttäen.”

Sosiaalisen median kanavat ovat seuratuimpia väyliä, ja sieltä on helppo poimia itselleen inspiraatiota ja fiilistä. Siksi ne ovat myös tärkeä osa henkilöbrändäystä. Itse brändään oman someni tekemilläni cocktaileilla, joissa tyylini ja osaamiseni näkyy. Samalla annan persoonallisuuteni näkyä tilannekuvissa ja vilautan hetkiä myös henkilökohtaisesta elämästäni. Olen helposti lähestyttävä ja vilkas ja haluan, että se näkyy myös somen kautta henkilöbrändissäni.

Pelkkää somea ei itsensä brändääminen tietenkään ole. Siihen liittyy myös se, miten viestit livenä, miten pukeudut ja miten verkostoidut. Mutta tänä aikana, jolloin sosiaalisen median merkitys korostuu, kannattaa omaa somenäkyvyyttä miettiä osana henkilöbrändäystä.

Henkilöbrändäys ei ole Suomessa vieläkään kaikkein luontevinta toimintaa, ja se saatetaan leimata helposti tyhjänpuhujien puuhaksi. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että esittäisit olevasi jotakin muuta kuin olet, vaan siitä, että mietit vahvuutesi ja tuot niitä tietoisesti esille.  Alallamme voi saavuttaa paljon brändäämällä itsensä selkeämmin.

Ole siis oma itsesi – älä kopioi – vaan löydä oman henkilöbrändisi ydin ja korosta sitä!

Greta Grönholm on Suomen Baarimestarien ja Kannattajien kerho FBSK:n puheenjohtaja.


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker