Evento
SUOSITTELEMME: Pete Parkkonen selvisi kamalasta keväästä – laskuvarjohyppy tarjosi oivalluksen, joka auttaa kiireessä
SUOSITTELEMME: Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Tapahtumatuotanto

Mitä tarkoittaa tekninen raideri? Tapahtumakonkari selittää

Suomen kuumaan tapahtumakesään on mahtunut myös keikkojen peruuntumisia. Brittibändi Status Quo peruutti heinäkuussa festariesiintymisensä, perusteluna puutteet esiintymispuitteissa. Järjestäjillä oli tilanteesta toisenlainen näkemys (Ilta-Sanomat 25.7.22). Tapauksen jälkipyykki on käynnissä, ja osa sitä on keikkaraiderin tutkiminen.

Kysyimme kokeneelta tapahtuma-ammattilaiselta Janne Hallenbergiltä, mitä tekninen raideri yleisesti ottaen sisältää. Hallenberg tai hänen työnantajansa Live Nation eivät liity peruuntuneen keikan tapahtumiin mitenkään.

Raideri auttaa keikkajärjestäjää sopimaan esiintymisen puitteista artistin kanssa. Raidereita on niin montaa sorttia kuin on esiintyjääkin. Varsinkin areenaluokan bändeillä on tapana toimittaa tapahtumajärjestäjille tarkat kirjalliset tietopaketit. Niistä selviää, kuinka paljon esiintyjän mukana kulkee henkilöstöä ja kalustoa, millaista paikallista henkilöstöä tarvitaan ja paljonko lavan rakentamiseen ja purkamiseen tarvitaan aikaa. Teknisiä yksityiskohtia tarkastellaan vertailemalla artistin toimittamaa teknistä CAD-piirrosta tapahtumapaikan puitteisiin.

”Sieltä nähdään, pitääkö esimerkiksi jotakin trussilinjaa siirtää”, Live Nationin tuotantopäällikkö Janne Hallenberg kertoo. Trusseihin eli ristikkorakenteisiin kiinnitetään valonheittimiä ja muuta esitystekniikkaa.
”Jos bändillä on oma kalusto, täytyy varmistaa, että katto kestää ripustusten painon. Teknisissä kuvissa näkyy, kuinka paljon mikäkin ripustuspiste painaa. Kaiken pitää olla turvallista.”

Lavan on oltava tukeva ja oikealla tavalla rakennettu. Keikkajärjestäjän kontolla on varmistaa myös yleisön turvallisuus, esimerkiksi pääsy hätäuloskäynneille.

Hallenbergin mukaan raiderin ehdot pyritään toteuttamaan sellaisenaan. Asiat lyödään lukkoon jo hyvissä ajoin, jotta kaikille osapuolille jää riittävästi aikaa valmistautumiseen. Ison keikan järjestäminen vaatii paljon alihankintaa, henkilöstöä, kalustoa ja koneita. Hallenbergin keskustelut artistien kanssa ovat
sujuneet aina hyvässä hengessä. Erikseen määritetään vielä asianmukaiset takatilat sekä ruoka- ja juomatoiveet. Janne Hallenbergin mukaan takahuonetoiveet ovat kautta linjan kohtuullisia, mutta veijarimaisuuksiakin sentään löytyy.

”Joskus raidereissa on toivottu kaikenlaista hassunhauskaa. Vuosia sitten eräs pienehkö bändi vaati puolivitsillä helsinkiläisen rokkiklubin takahuoneeseen flipperiä. Muusikoiden ällistys oli melkoinen, kun sellainen sitten takahuoneesta keikkapäivänä paljastui. Jätimme kertomatta, että flipperi sattui kuulumaan
takahuoneen kiinteään kalustoon”, Hallenberg hykertelee.

LUE MYÖS: Älä säästä väärissä paikoissa – tapahtumavelho Samuli Pasanen antaa arvokkaat vinkit ja toivoo kulttuurinmuutosta


Janne Hallenberg

Tuotantopäällikkö, Live Nation

  • Kotoisin Hämeenlinnasta. Ajanut Kantolan tapahtumapuiston rakentamista ja ollut mukana toteuttamassa siellä AC/DC:n massiivista vuoden 2005 konserttia.
  • Työskennellyt urallaan sekä artistien että tapahtumatuotannon puolella. Kiersi ääniteknikkona 1990-luvun lopulla esimerkiksi Tehosekoittimen mukana.
  • Aloitti tuotantotyöt 2000-luvun alussa ja siirtyi täysipäiväiseksi 2005.

Janne Hallenberg
Janne Hallenberg. KUVA Sara Reinikainen

 


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento