Evento
SUOSITTELEMME: "Liian erikoinen" ravintola Nokka alkaa vihdoin saada tunnustusta – Ari Ruoho pitää kiinni ideologiastaan
SUOSITTELEMME: Suomalaismuusikot ällistyivät Neuvosto-Virossa – erikoisen keikan näyttämö Linnahall rapistuu nykyään
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Markkinointi

Älä mokaa näissä kolmessa asiassa! Messukeskuksen Lumia Ankkuri tuntee tapahtumaviestinnän sudenkuopat

Lumia Ankkuri on nimitetty Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtajaksi 15. kesäkuuta alkaen. Tapahtumaliiketoiminnan ja -markkinoinnin tunteva Ankkuri antoi Avecille kolme ohjetta tapahtuma-alan viestintään ja markkinointiin.

1. Viestintä ja markkinointi omassa norsunluutornissaan – ei näin! Näiden toimintojen on oltava tiiviisti sidottuna liiketoimintaan. Maalin on oltava yhteinen. Pätee yhtä lailla tapahtumiin: mieti mitkä ovat tavoitteet messuosallistumisellesi ja synkkaa viestintäsuunnitelmasi niihin.

2. Kaikki on viestintää. Klisee, mutta silti: varmista koko ketju. Kun osallistut tapahtumaan pettämättömän suunnitelman kanssa (jossa olet miettinyt kaiken tavoitteista h-hetkeen asti), voi se silti pettää. Varmista, että osastolle palkattu työntekijä edustaa yrityksesi arvoja. Jos järjestät tapahtuman itse, varmista että jokainen – naulakkohenkilökuntaa myöten – edustaa sinua ja asiaasi. Kouluta, innosta, innosta! Osastolla ei vilkuilla mobiililaitetta tai seistä selkä asiakkaisiin päin.

3. Viestimättömyys viestii. Pandemia-aika opetti tapahtumatoimialalle, että erityisesti asiakasviestintää tarvitaan myös silloin, kun uutta viestittävää ei ole. Markkina unohtaa tässä ajassa ennätyksellisen nopeasti, ja jokaiseen asiakkaaseen on pidettävä yhteys avoinna, jos mielii pysyä elinvoimaisena myös tukalien tilanteiden jälkeen. Pandemian jälkeinen pro tip: vaikuttavinta viestintää teet kasvotusten ja etenkin maailmassa, jossa kohtaamisille on patoutunut tarve.

Uudenlaista ajattelua

Messukeskuksessa Ankkuri vastaa markkinointi- ja viestintäorganisaatiosta, johon kuuluu tällä hetkellä 14 viestinnän, markkinoinnin ja graafisen suunnittelun ammattilaista.  

”Lumia Ankkuri on tuloshakuinen, laajojen kokonaisuuksien johtaja, joka on toimintakykyinen kaikenlaisissa tilanteissa ja muuttuvissa ympäristöissä. Hän on tehnyt pitkään töitä sekä markkinoinnin että viestinnän parissa tapahtuma-alalla. Siirtyessään talon sisältä markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävään, hän on heti valmis toimimaan ja kehittämään ja juuri tällaisen ammattilaisen tarvitsemme nyt tähän tehtävään,” Helsingin Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen sanoo.

”Markkinointi- ja viestintäjohtajana pääsen entistä vahvemmin vaikuttamaan Messukeskuksen liiketoiminnan kehittämiseen ja siitä viestimiseen. Messukeskus edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla tuloksellisia kasvokkain kohtaamisia erilaisissa tapahtumissa. Teemme pitkäjänteistä vastuullisuustyötä kantamalla vastuumme ympäristöstä, taloudesta ja ihmisistä. Tapahtuma-ala on nyt nosteessa ja edellyttää paljon uudenlaista ajattelua ja toimintaa. Olen valmis tämän uuden haasteen ottamaan vastaan”, Lumia Ankkuri kertoo.

LUE MYÖS: Mirva Merimaa: Tapahtuma-ala kärsi mutta elpyy

Lumia Ankkuri

  • Valmistunut London Metropolitan -yliopistosta maisteriksi 2012, pääaineena tapahtumamarkkinoinnin johtaminen.
  • Työskennellyt tiiminvetäjänä Helsingin Messukeskuksessa. Vastannut ammattitapahtumista ja isoista yleisötapahtumista, muun muassa Matkamessuista.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento