Tapahtumaturvallisuus

Tapahtuma-alalle tarvitaan yhteinen turvallisuus­standardi, sanoo ammattilainen

Helsingin Kaupunginteatterin tekninen päällikkö Henri Sneck tietää heti vastauksen, kun häneltä kysytään työn tärkeintä prioriteettia.

”Turvallisuus. Kaikki pitää pystyä tekemään turvallisesti, ja kirjattu tavoite on nolla tapaturmaa”, Sneck toteaa.

Teatterimiljöö eroaa yksittäisistä tapahtumista sillä, että toimintaympäristö on vakio ja tekijät ovat pääosin tuttuja jopa pitkältä ajanjaksolta. Kaikki tämä helpottaa turvallisuuden ylläpitoa. Sneckin mukaan teatterissakin on tunnistettu yleinen haaste, joka riivaa koko elämystaloutta tapahtumista näyttämöille.

”Haaste on yhteinen turvallisuusosaaminen, joka olisi standardoitava. Pihvi tässä kaikessa on se, että alaan liittyvä epämääräinen, osin turvaton fiilis olisi saatava pois jalkauttamalla jokaiseen alan ihmiseen tietyn tasoinen turvallisuusosaaminen.”

Kaupunginteatterissa on käytössä Hessu-turvallisuusjärjestelmä, johon raportoidaan kaikki “meinasi tapahtua” -tilanteet. Teatteri on myös mukana kehittämässä työturvallisuutta tiiviisti yhteistyössä alan muiden toimijoiden ja oppilaitosten kanssa.

”Meillä on vahva intressi olla mukana kehittämässä ja luomassa yhteisiä työturvallisuusstandardeja koko tapahtuma-alalle. Kaikki lähtee osaamisesta ja asenteesta, huippuosaajat kehittyvät yhdessä.”

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Henri Sneck
Henri Sneck on Helsingin Kaupunginteatterin tekninen päällikkö. KUVA Eemeli Sarka

Temppuja haastavissa oloissa

Teatterissa keskeinen työturvallisuutta säännöllisesti käsittelevä foorumi on turvallisuuden johtoryhmä, joka kokoontuu noin neljästi vuodessa. Kaikista tuotannoista tehdään teoskohtainen riskiarviointi. Arviointi aloitetaan heti suunnittelun alkuvaiheessa ja riskien arviointia tehdään läpi suunnittelu- ja valmistusprosessin.

Olosuhteet näyttämöllä ovat usein haastavat, kun vaihtoja tehdään pimeässä samalla, kun lavasteet vaihtavat paikkaa ja katosta lasketaan tavaraa näyttämölle. Tähän kun vielä lisätään esiintyjien lennätystä, savua ja pyrotekniikkaa, niin saa käsityksen, minkälaisissa olosuhteissa toimitaan.

”Meidän tehtävämme on huolehtia, että kaikki tämä tapahtuu turvallisesti ja esiintyjät tuntevat olonsa turvalliseksi näyttämöllä. Siihen pyrkiminen lähtee jo suunnittelupöydältä päivästä yksi”, Sneck tähdentää.

Sneck työskentelee ääni-, valo-, kiinteistö- ja it-osastoista sekä järjestäjien työstä vastaavana esimiehenä ja toisaalta teknisen johtajan työparina johtoryhmässä sekä kehittämistyössä. Laajan toimenkuvan ansiosta hän tietää niin toteuttavan tason tarpeet kuin myös kehittämistyössä tärkeät reunaehdot. Tapahtuma- ja elämysalalla riittää kehittämistä turvallisissa työnteon malleissa. Sneckin mukaan johdon sitoutuminen turvallisuuteen on kaiken a ja o.

”Turvallisuus ohjaa kaikkea toimintaa. Lähtökohtanamme on, että jokainen teatterissa työskentelevä osaa toimia turvallisesti, ymmärtää turvallisen työskentelyn periaatteet ja suhtautuu turvallisuuteen kriittisesti. Työssäni se tarkoittaa säännöllistä kouluttamista ja asian aktiivista käsittelyä arjessa.”

LUE MYÖS: Isojenkin tapahtumien vetäjinä näkee nyt kaikenlaista viheltäjää – ala kaipaa kipeästi sääntelyä ja koulutusta

LUE MYÖS: Teatteriesityksen tuotanto on eri alojen ammattilaisten yhteispuristus – työ alkaa kolme vuotta ennen ensi-iltaa

LUE MYÖS: Helsingin Messukeskus sai arvostetun turvallisuussertifikaatin – tässä 5 vinkkiä tapahtumaturvallisuuteen


Kuka?

  • Henri Sneck
  • Tekninen päällikkö, Helsingin Kaupunginteatteri
  • Tausta Työskennellyt kulttuurialalla tapahtumien ja esitystekniikan parissa yli 20 vuotta. Aloittanut nykyisessä työssä teknisenä päällikkönä 2016.
  • Inspiraatio Kyllä kipinä syntyy siitä, että saa olla mukana kehittämässä toimintaa ja pääsee työskentelemään päivittäin huippuosaajien kanssa.
  • Haave Ehjä kausi! Että saisimme keskittyä tähän perustekemiseen ilman keskeytyksiä.

  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento