Henkilöbrändi

Etene urallasi henkilö­brändäyksellä – vaikutusvaltainen baarimestari kertoo, miten

Mahdollisuus urakehitykseen baarialan sisällä on liian suppeaa. Näin ajattelee Barcelonassa asuva baarimestari Danil Nevsky, joka on valittu muun muassa maailman vaikutusvaltaisimpien baaritekijöiden joukkoon Bar World 100 -listalle. Nevskyn mukaan baariammattilaisilla on pääsääntöisesti kolme mahdollisuutta. Voi pysyä suorittavassa työssä, jolloin ura etenee mahdollisesti hotelli- tai ravintolaketjun juomavastaavaksi. Vaihtoehtoisesti voi siirtyä tuottajapuolelle esimerkiksi brändilähettilääksi tai alkoholiportfolion johtajaksi. Kolmas vaihtoehto on ryhtyä konsultiksi eli ulkopuoliseksi asiantuntijaksi.

”Se on oma kaaoksensa, koska pitäisi saada asiakkaita ja rakentaa ansioluetteloa. Tunnen ehkä kolme menestynyttä konsulttia, ja he kaikki työskentelevät konsulttitoimistoille. Onko se sitten menestymistä?”

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Danil Nevsky tekee töitä tosissaan, mutta ei vakavissaan. KUVA Indie Bartender

Nevsky sen sijaan on onnistunut rakentamaan itsestään menestyksekkään brändin. Hän työskentelee Indie Bartenderinä eli vapaana baarimestarina monien eri alkoholituottajien kanssa. Hän haluaa jakaa havaintonsa ja osaamisensa myös muille samasta haaveileville. Nevsky uskoo, että alalla on paljon hänen kaltaisiaan, jotka haluavat hyödyntää luovuuttaan, mutta kaipaavat myös kiireisestä yötyöstä puuttuvaa vakautta.

”Mitä jos ei halua työskennellä vain yhdelle tuotemerkille kunnes tulee hulluksi? Tai tehdä myöhäisiä iltavuoroja 70 tuntia viikossa kunnes kroppa pettää ja tappaa itsensä oikeiden ihmissuhteiden puuttumisen ja masennuksen vuoksi?”

Vapaa baarimestari yhdistää luovuutta ja vakautta

Nevskyn mukaan kolmenkymmenen ikävuoden paikkeilla baariammattilainen on usein kerryttänyt tarpeeksi kokemusta ja kontakteja katsoakseen uraansa eteenpäin. Tässä vaiheessa kullekin on kehittynyt oma yksilöllinen ammattitaitonsa, jota ei välttämättä itse edes tunnista.

”Hakeudumme sellaisten asioiden pariin, jotka ovat vahvuuksiamme. Jollekin se voi olla käymisprosessin hallinta, toiselle jään koristeleikkaus, kolmannelle työskentelynopeus tai historia.”

Mutta miten nämä taidot ja luovuus yhdistetään niin, että lopputuloksena on vakautta ja kehittyvä ura? Nevskyn mukaan avain tähän on oman ammattitaidon tuotteistaminen henkilöbrändäyksen avulla.

”Haluamme tehdä sitä missä olemme hyviä, ja saada siitä rahaa.”

Teksti jatkuu kuvien jälkeen.

Mielikuva ei synny sattumalta, vaan henkilöbrändi rakennetaan

Henkilöbrändi on se mielikuva, joka muille kyseisestä ihmisestä syntyy. Nevsky esimerkiksi tunnetaan suorasanaisena ammattilaisena, joka ei pelkää laukoa kipeitäkään arvioita alasta, kuitenkaan huumoria unohtamatta. Tämä käsitys ei ole syntynyt sattumalta, vaan siihen vaikuttavat kaikki sanat ja teot niin livenä kuin perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa. Mielikuvan syntymistä ohjatakseen on rakennettava toimintasuunnitelma. Nevskyn rakentaman Indie Bartender -sivuston ilmaisen henkilöbrändäysoppaan mukaan sitä varten on ensin määriteltävä neljä kohtaa.  

Päämäärä: MIKSI brändisi on olemassa?

Visio ja missio: MITÄ yrität saavuttaa ja MITEN aiot sen toteuttaa?

Arvot: MINKÄ periaatteiden mukaan toimit?

Asemointi: MITEN erotut kilpailijoista?

Päämäärä, visio, missio, arvot ja asemointi auttavat asettamaan tavoitteita ja valitsemaan oikean suunnan. Kun ne on määritelty, voi siirtyä pohtimaan oman brändinsä käytännönläheisempiä osa-alueita. Henkilöbrändäysoppaan mukaan tärkeimmät elementit ovat:

A | Appearance eli ulkoasu

B | Behaviour eli käytös

C | Competencies eli taidot

D | Differentiation eli erottuminen

Näiden elementtien avulla itselleen voi rakentaa henkilökohtaisen ohjekirjan. Sen kanssa ammatillisten valintojen teko pohjautuu harkittuun toimintasuunnitelmaan eikä virran mukana ajelehtimiseen.

Laajenna verkostoasi

Vaikka henkilöbrändi olisi kuinka hiottu, ei keikkaa pukkaa ellei sitä osaa myydä. Nevskyn mukaan alalta on puuttunut tukijärjestelmä ja koulutus.

”Kukaan ei puhu rahasta, siitä miten puhujakeikkoja saadaan tai miten tämä maailma ylipäänsä toimii. Se kaikki täytyy hoksata itse.”

Freelancerina työskentely tuli Nevskylle tutuksi 2010-luvulla Amsterdamissa. Hän työskenteli tuolloin Tales & Spirits -baarin luovana johtajana. Baari nousi Nevskyn alaisuudessa The World’s 50 Best Bars -listalla sijalle 18.

”Kaikki baarimestarit laskuttivat työstään, ja kukaan ei ollut suoraan talon kirjoilla. Opin sitä kautta bisnespuolen, laskuttamisen ja sopimusten teon varsin aikaisin.”

Vuonna 2016 Nevsky huomasi suunnitelleensa usean vuoden ajan kansainvälisistä mauista innoituksen saavia drinkkilistoja, mutta hän itse ei ollut juuri nähnyt maailmaa. Alkoi Vagabond Project, jonka puitteissa Nevskyn oli tarkoitus kiertää 12 kuukauden aikana yhtä monta maata ja baaria.

”Projektin ideana oli selvittää, miten tullaan maailman parhaaksi baarimestariksi. Sitä varten minun täytyi työskennellä ympäri maailmaa ja oppia kaikilta muilta.”

Tuolloin vielä alalla tuntematon Nevsky laittoi urakkaan kaikki rahansa, ja lähti reissuun ilman sponsoria tai kontakteja. Matka venyi lopulta puoleksitoista vuodeksi, ja Nevsky työskenteli baareissa 11 eri maassa. Sen ansiosta hänen verkostonsa on nykyään erittäin laaja, ja sen etuja hän niittää nykyään vapaana baarimestarina. 

LUE MYÖS: Anikó Lehtinen: Olisin huonompi ihminen ilman ravintola-alaa

LUE MYÖS: Mari Saarenpää maistelee viskiä päivittäin – rohkaisee muitakin naisia tislaajiksi: ”Kyllä me osaamme, jos haluamme”


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker