MAINOS

Drinkkikilpailu yhdisti kaksi kulttuuria – näin maailman suurin alkoholibrändi panostaa Suomeen

Ensimmäistä kertaa syksyllä järjestetty Moutai Finland Cocktail Competition -kilpailu keräsi yhteen baariammattilaisia ympäri Suomen. Osallistujia saapui kahdeksasta kaupungista, ja mukana oli niin alan konkareita kuin aloittelevia tekijöitä. Tehtävänä oli suunnitella baijiusta luova cocktail, joka yhdistää kiinalaiseen durraviinaan suomalaisia makuja.

Tasaisen kisan voittajaksi ylsi kokenut cocktailkisaaja Jan Lindgren, jonka mielestä oli mahtavaa nähdä mukana paljon uusia kasvoja.

“Sydäntä lämmittää, että kilpailut vielä vetää!”

Lindgren on kilpaillut uransa aikana paljon. Kaksipäiväisen rupeaman jälkeen hän oli todella positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin järjestelyt oli hoidettu. Kilpailuun oli panostettu muun muassa laadukkaan valo- ja videokuvauksen muodossa, ja yleisöäkin oli saatu paikalle kannustamaan. Lindgren kehuu myös järjestäjien isännöinti- ja emännöintitaitoja.

“Meistä pidettiin todella hyvää huolta.”

Jan Lindgren.

Kilpailemisesta saa Lindgrenin mukaan aina ammatillisesti paljon irti. Kisan aikana pääsee uppoutumaan tuotteiden taustoihin ja tarinoihin, ja muiden osallistujien drinkeistä ja työskentelystä voi ammentaa uusia visioita. Tällä kertaa esillä olivat erityisesti tee ja sifonin käyttö.

“Kilpailu vahvisti omaa käsitystäni siitä, että tee on hyvä raaka-aine. Sitä pitäisi käyttää enemmän ja monipuolisemmin. Sain paljon kivoja ideoita.”

Lindgren hyödynsi voittojuomassaan teetä. Lähtökohta juomalle oli kuitenkin baijiusta löytyneet kaakaon ja suklaan aromit, joita Lindgren päätti korostaa. 

“Etsin niille makuparia Suomesta, ja hapokas puolukka sopi hyvin.”

Puolukasta syntyi teepohjainen cordial, jonka musta tee toimi linkkinä kiinalaiseen kulttuuriin. Siirapin ylijäämästä hän keitti pitsimäisen keksin cocktailin koristeeksi.

“Koristeessa oli mukana myös häivähdys Suomen luontoa puolukanvarpujen muodossa.”

Greta Grönholm kehuu kisaan osallistuneiden panostusta: kisacocktaileista löytyi loistavia yhdistelmiä, joissa hyödynnettiin suomalaisia ja kiinalaisia makuja.

Baijiu tuo uusia tuulia cocktailskeneen

Baijiu on tuotteena Suomessa vielä melko tuntematon. Lindgren kuitenkin huomauttaa, että suomalaiset rakastavat Aasiaa ja sen makuja niiden eksoottisuuden vuoksi. Hän uskoo, että baijiu kiinnostaisi baarien vieraita.

Samaa mieltä on myös Suomen baarimestareiden ja kannattajien kerhon F.B.S.K. ry:n puheenjohtaja Greta Grönholm, joka oli mukana järjestämässä kisaa. Suomalainen cocktailkulttuuri on kehittynyt, ja länsimaiset alkoholit ovat jo monille asiakkaille tuttuja. Tutustumalla uusiin kategorioihin baariammattilainen kehittää myös omaa ammattitaitoaan.

“Asiakkaat haluavat elämyksiä ja uusia twistejä.”

Yhtenä F.B.S.K.:n tavoitteena on tuoda suomalaiseen baariskeneen aktiivisuutta ja toimintaa, ja siksi pyritäänkin tekemään tiivistä yhteistyötä yhdistystä tukevien yritysten kanssa. Moutai Finland Cocktail Competition -kilpailun järjestäminen on yksi osoitus tästä.

“Haluamme tuottaa laajempaa tuotetuntemusta jäsenillemme, ja teemme mielellämme yhteistyötä kaikenlaisten brändien kanssa.”

Maailman suurin alkoholibrändi panostaa suomalaisiin baarimestareihin

Kweichow Moutaita Suomeen maahantuovalle Chao Tangille kyseessä oli ensimmäinen cocktailkilpailu, ja siksi yhteistyö F.B.S.K:n kanssa oli tärkeää. Kilpailu oli iso investointi niin hulppeiden palkintojen kuin kaksipäiväisen kisatapahtuman osalta. 18 vuotta Suomessa asuneen Tangin mukaan suomalaisiin ravintola- ja baariammattilaisiin halutaan panostaa monesta syystä.

“Suomessa kansainvälisiin brändeihin suhtaudutaan avoimesti ja niiden saatavuus on hyvä. Lisäksi tutkimuksemme mukaan Suomessa halutaan panostaa korkealaatuisiin tuotteisiin erityisesti väkevien alkoholien kohdalla. Suomella ja Kiinalla on myös pitkä historia liiketoiminnassa, kulttuurissa ja koulutuksessa.”

Tangin mukaan ravintola-alalla on tärkeä rooli sen suhteen, minkälaisia tuotteita kuluttajille on saatavilla ja mitkä ovat kaikkein suosituimpia ja trendikkäimpiä.

“Haluamme inspiroida ja motivoida alan ammattilaisia.”

Ensi vuonna kisaa ollaan laajentamassa kansainväliseksi, ja mukaan toivotaan osallistujia ympäri Eurooppaa. 

Resursseja inspirointiin onneksi löytyy, koska Kweichow Moutai on maailman suurin alkoholibrändi. Kansainvälisille markkinoille tähtäävä yhtiö on erikoistunut alkoholituotantoon, mutta myös muihin aloihin, kuten ruokaan, pakkauksiin ja tutkimustyöhön. Kiinalainen käsityötaito on toiminnan keskiössä. Moutain kylästä kotoisin olevalla tislaamolla on ollut tärkeä rooli Kiinan historiassa. 1940-luvulla käydyn sisällissodan aikana puna-armeijan sotilaat kulkivat tislaamon ohi, ja nauttivat matkallaan sen tuotteita.

“Se vaikutti huomattavasti puna-armeijan voittoon.”

Yhtiöstä tulikin sen johdosta sodan jälkeen valtio-omisteinen, ja sen tuotteet ovat edelleen osa niin kiinalaista diplomatiaa, liiketoimintaa kuin kansalaisten juhlia.

Kilpailu järjestettiin Ravintola Zhènissä (www.zhen.fi), joka tarjoilee autenttisia kiinalaisia makuja.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi
    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker
    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento