SUOSITTELEMME: Tyly tuomio sushibuffeteille – japanilaisen keittiön suomalainen mestarikokki paljastaa kolme inhokkipalaansa
SUOSITTELEMME: Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Ravintolat

Pretty Boyn ravintolakonsepti on rakennettu alusta asti kasvamaan ja kansainvälistymään: ”Kokeillaan, miten pitkälle siivet kantavat”

Joko olisi aika tehdä jotain omaa? Mikko Mollbergilla oli tiukka kysymys itselleen kesän 2020 alkaessa. Takana oli vankka uraputki elintarviketeollisuudessa ja valtakunnallisten ketjuravintoloiden luotsauksessa. Viimeisin työsuhde Naughty BRGR:n toimitusjohtajana oli juuri päättynyt.

Mollbergin sormia syyhytti mielessä kummitellut ajatus kanan siipiin ja koipireisiin keskittyvästä fast casual -ravintolakonseptista. Ideasta syntyi Pretty Boy, jonka ensimmäinen ravintola avattiin viime vuonna espoolaisessa kauppakeskuksessa.

Pretty Boy Wingery
Kanaruokien ja lisukkeiden makumaailma inspiroituu ympäri maailmaa. KUVA Tommi Anttonen

Uhkia

Kanankasvattajat tietävät, että ”pretty boy” on se munivan kanalan kukko, jolla ei ole mitään muuta järkevää virkaa kuin patsastella kukkona.

”Kun liha-alalla työskentelevä vaimoni aikoinaan kertoi, mikä pretty boy on, kerroin hänelle heti, että siitä tulee joskus kanaravintolani nimi. Pitää varoa, mistä haaveilee. Nyt Pretty Boy on totta”, nauraa Mikko Mollberg, Pretty Boyn toimitusjohtaja ja perustaja.

Kauppakeskus Isossa Omenassa Espoossa toimiva ensimmäinen Pretty Boy aukesi vuoden 2021 heinäkuussa koronan keskelle. Jos kaikki sujuu käsikirjoituksen mukaan, vuoden 2022 alkupuolen aikana aukeaa kaksi uutta Pretty Boyta, toinen Kamppiin Malminrinteeseen, toinen Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Ison Omenan Pretty Boyn avaamisen ajankohtaa Mollberg ei pitänyt erityisen huonona. Taustatyötä oli tehty vuoden ajan. Konsepti, missio ja visio oli mietitty huolella.

Etukäteen Mollbergia huolestutti eniten, riittääkö kana itsessään ravintolan kantavaksi toiminta-ajatukseksi. Vastaavalla konseptilla toimivia kanaravintoloita ei löytynyt Suomesta eikä oikein maailmaltakaan. Huoli osoittautui turhaksi.

Mollberg kumppaneineen testasi kesällä 2021 Töölöntorilla ruokavaunussa Pretty Boyn ruokaa. Asiakaspalaute oli innostunutta. Suunta oli siis oikea ja ruokatuote kunnossa.

”Näimme käytännössä, miten tuotteet uppoavat asiakkaisiin ja miten valmistusmenetelmät hiotaan kuntoon. Töölöntori oli meille hyvä oppikoulu varsinaisen ravintolan avaamiseen”, Mollberg kertoo.

Pretty Boyn sisustuksesta luotiin helposti lähestyttävä ja kotikutoinen. KUVA Daniela Lagerström

Vahvuuksia

Pretty Boylla on hyvän ruuan lisäksi monta ässää hihassaan. Mollberg nostaa esiin yrityksen onnistumisessa avainroolissa toimivan operatiivisen johtajan ja osakkaan Sari Kinnusen.

Koko omistaja- ja osakasjoukko uskoo vahvasti kasvuun, ja jokaisella on yhtiössä oma tärkeä tehtävänsä. Lisäksi on osaava ravintolatiimi, jossa yhtenä avainpelaajana toimii ammattikeittiöiden moniottelija ja keittiömestari Sami Rekola. Hän ei kuitenkaan ole mukana ravintolan päivittäisessä arjessa. Isossa Omenassa keittiö on nuorten keittiömestareiden Teemu Nordvallin ja Santeri Laatikaisen vastuulla.

”Sami Rekolan kanssa pidetyissä kokkaussessioissa kehittyi Pretty Boyn ruoka, joka perustuu kanan meheviin siipi- ja koipipaloihin, marinointiin, maukkaisiin kastikkeisiin ja lisukkeisiin, tuoreisiin raaka-aineisiin sekä ympäri maailmaa ammentaviin makuihin”, Mollberg sanoo.

Rekolan mielestä kana on kokille kiinnostava raaka-aine. Se on suhteellisen edullista ja nopeasti valmistuvaa. Tätä nykyä kanasta tarjotaan leikkuita monipuolisesti.

Rekolan oma innostus kanaan syttyi takavuosina keittokirjaprojektien merkeissä matkoilla Koreaan ja Japaniin. Perillä aukeni kanan rikas makumaailma muhkeasta marinoinnista uppopaistamiseen.

”Ennen kaikkea huomasin, että kanaa tuli syötyä monta kertaa viikossa, koska siitä oli niin moneksi. Kun Mikko otti minuun yhteyttä kesällä 2020 kanakonseptinsa kanssa, mukaan oli helppo lähteä”, Rekola kertoo.

Rekola korostaa, että Pretty Boyn ruoka on nykyään tiimin ruokaa, ei vain hänen aivoituksiensa tulosta.

”Pretty Boyssa on ruoka-alan ammattilaisia monista eri ruokakulttuureista. Olisi hullua olla sitä hyödyntämättä. Kun kehitämme uutta listaa, kaikki kokit voivat heittää ideoitaan. Ruokien toimivuutta testataan lounailla, ja parhaat päätyvät ruokalistalle”, Rekola kertoo.

Käsintehtyjä loadereita: dippejä kanalle ja ranskalaisille. KUVA Tommi Anttonen

Mahdollisuuksia

Mikko Mollberg uskoo kivenkovaan Pretty Boyn fast casual -konseptiin. Ravintola on löytänyt siihen uskovan asiakaskunnan, ruokatuote ja paikan rento sisustus toimivat, tiimi on innoissaan, eikä liikepaikassakaan Isossa Omenassa ole valittamista.

Kivijalkaravintolan sijaintia mietittiin huolella. Mollberg on uransa aikana ollut avaamassa arviolta sataaviittäkymmentä eri paikkaa, joten tuntuma liiketilan löytämiseen oli hyvä. Isoon Omenaan päädyttiin, sillä Mollberg tunsi sen ennestään. Siellä liikkuu paljon ihmisiä, ja se on kaikkiaan huolella suunniteltu paikka.

”Iso Omena pärjää, vaikka korona pitkittyisikin. Nyt on saatu latu auki meille sopivien liikepaikkojen löytämisessä. Koko konsepti perustuu ajatukselle laajenemisesta ensin pääkaupunkiseudulle, sitten muualle Suomeen. Eikä mikään estä viemästä Pretty Boyta maailmalle”, Mollberg arvioi.

Pretty Boy on rekisteröity tavaramerkki. Se oli yksi ensimmäisiä toimenpiteitä Pretty Boyn aloittaessa. Mollbergille oli yllätys, että nimi oli vapaana domainia myöten. Tavaramerkin rekisteröinti on hänen mielestään erittäin tärkeää.

”Nyt voimme käyttää sitä kaikessa mahdollisessa toiminnassa kaupan ruokatuotteista t-paitoihin.”

Pretty Boy palkkasi markkinointia ja somevaikuttamista varten siitä innostuneen ammattilaisen Daniela Lagerströmin. Mollberg pitää itseään liian kääkkänä ymmärtääkseen somea sen vaatimalla tavalla. Somenäkyvyys on pienelle yritykselle tärkeää, ja edullista.

”Ei meillä olisi ollut varaa hankkia kalliilla mainostoimistoa ja mainostilaa mediassa. Danielan avulla brändimme näkyy esimerkiksi somessa tehokkaasti ja kohdistetusti. Meillä on hyvä tarina kerrottavaksi ja ennen kaikkea hyvän makuista ja näköistä ruokaa. Ilman sitä muutakaan viestiä ei saa perille.”

Pretty Boy Wingeryn vegevaihtoehto kanalle; The Vegetarian Butcherin soijapohjainen NoChicken Motto-kastikkeella. KUVA Tommi Anttonen

Haasteita

Pretty Boyn suuria haasteita on pitää hinnat kurissa ja samalla tarjota lupausten mukaisesti fast casualia. Eli ”piirun verran parempaa kanaa”, joka on sitä, mitä lupaakin.

Keittiössä kaikki tehdään tuoreista ja mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista. Tekeminen edellyttää käsipareja, ja se taas maksaa. Keittiössä on opittu, että esivalmistelussa tiettyjen tuotteiden jalostusastetta on nostettava laadun siitä kärsimättä.

”Raaka-aineiden hankinnassa on koko ajan mietittävä, mitä oma persaus kestää niistä maksaa. Hankintoihin on löydettävä hyvä balanssi, että talous pysyy kunnossa”, Mollberg sanoo.

Korona on lisännyt merkittävästi ruokien kotiinkuljetusta, ja Mollberg näki jo aiemmissa työpaikoissaan, millainen merkitys kotiinkuljetuksilla voi olla.

”Ne ovat osa ravintoloiden uutta arkea. Sillä saralla pitää osata reagoida nopeasti muutoksiin pärjätäkseen.”


Toimitusjohtaja Mikko Mollberg. KUVA Daniela Lagerström

Toimitusjohtaja Mikko Mollberg

  • Suosikkiraaka-aine kanan kaveriksi Kastike, varsinkin aasialainen kastike, jossa maistuu inkivääri, seesaminsiemen ja valkosipuli.
  • Esikuva En usko esikuviin, mutta kokeista kunnioitan erityisesti Sami Rekolaa. Hän keskittyy osaamiseensa eikä tee itsestään numeroa. Pidän sellaisesta.
  • Motto Sitä pitää tehdä, mistä nauttii.
  • Seuraavaksi aion kokeilla Kokeilen, miten pitkälle siivet kantavat. Ja tällä tarkoitan sekä ruokaa että bisnestä.
  • Sielunmaisema Kesäinen järvimaisema kodin ikkunasta. Asumme järven rannalla, eikä siihen maisemaan väsy koskaan.

 

Keittiömestari Sami Rekola. KUVA Daniela Lagerström

Keittiömestari Sami Rekola

  • Suosikkiraaka-aine kanan kaveriksi Peruna on paras monipuolisuudellaan.
  • Esikuva Espanjalaisen Asador Extebarrin Victor Arguinzoniz. Hän tekee aivan omia ja selkeitä ruokajuttuja. Toinen esikuva on poikkeuksellisen peräänantamaton ja taitava keittiömestari Sauli Kemppainen.
  • Motto Elämä on liian lyhyt huonolle ruualle.
  • Seuraavaksi aion kokeilla Jotain uutta ja kiinnostavaa ruokareseptiä.
  • Sielunmaisema Sunnuntain viipyilevän leppoisa tunnelma dj Bunun Lux -radioshow’n soidessa taustalla.

Pretty Boy Wingery, Iso Omena, Piispansilta 11, Espoo, prettyboy.fi


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi