Suomen Keittiömestarit

Markku Ojala
Suomen Keittiömestarien puheenjohtaja Markku Ojala. KUVA Johannes Wilenius

Puheenjohtajalta: Uskotaan tulevaan

Ravintola-alaa kohtaavat haasteet jatkuvat varmasti myös tänä syksynä. Kaksi edellistä vuotta ovat olleet haasteellista aikaa ravintoloille koronan ja työvoimapulan johdosta, ja tästäkin olemme selvinneet.

Raaka-aineiden hinnat ovat Ukrainan sodan vuoksi nousseet kuluneen kevään aikana huomattavasti, ja sama trendi jatkunee todennäköisesti myös tulevana syksynä. Se asettaa suuria haasteita ruokalistojen laatimiseen, sillä kaikkia hinnankorotuksia ei voi viedä suoraan ruokalistojen hintoihin. Siksi hinnoittelussa onkin oltava tarkkana. Kysymys kuuluu, missä menee raja, jonka asiakkaat ovat valmiita vielä maksamaan ravintolapalveluistaan. Syksyllä hinnankorotukset alkavat varmasti näkyä myös kuluttajan kukkarossa, ja moni perhe joutuu miettimään ja karsimaan viihdykkeistään.

Kaikesta huolimatta usko on kova, että kuluttajat tulevat käyttämään loppuvuodesta ravintolapalveluita ja että tuleva syksy tulee olemaan ravintola-alalle kaupallisesti hyvä.

Joudumme alan työntekijöinä ehkä muuttamaan toimintatapojamme ja käyttämään raaka-aineita luovasti, mutta uskon, että se meiltä varmasti onnistuu.

Tsemppiä syksyyn!

Markku Ojala, puheenjohtaja, Suomen Keittiömestarit ry

Tulevat tapahtumat

• 1.10. SKM:n syyskokous, Villa Tallbo, Rauma
  • 20.10. International Chefs Day
  • 12.11. Lapin keittiömestarit, herkkupöytä, Saariselän Tunturihotelli

Etelä-Suomen Keittiömestarit: Tapahtumien täyteinen syksy

Järjestimme viime talven ja kevään aikana yhdessä Taitotalon kanssa tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon liittyvää koulutusta. Onnittelut kaikille projektinsa valmiiksi saaneille! ESKY polkaisi tulevan syksyn toiminnan käyntiin jo elokuussa Valiolla jäsenkokouksen merkeissä. Ilmoittautumiset 14.9. gastronomiseen iltaan ovat käynnissä. Lokakuussa on luvassa jälleen kädentaitojen ylläpitoa yhdessä Dietan kanssa. 12.10. pidämme myös jäsenkokouksen Dietan tiloissa. Muista tulla paikalle, sillä agendalla ovat muun muassa ensi vuoden budjetti. Ilmoittautumiset työpajaan ja kokoukseen verkkosivujen ohjeen mukaisesti. Työpajassa etusijalla ovat työssäkäyvät ja Young Chefit.

Jäsenmaksut on laskutettu jo keväällä. Nyt on viimeinen hetki huolehtia jäsenmaksu kuntoon, jotta jäsenyytesi jatkuu katkeamattomana. Muistathan, että jäsenille suunnatut alennukset ovat vain jäsenmaksun maksaneiden käytössä. Verkkokaupan alennuskooditkin ilmoitetaan vain jäsenmaksun maksaneille.

Koko perheen joululounas on sovittu Svenska Klubbenille. Tiedotamme hinnoista, ajankohdasta ja muista käytännön asioista tuonnempana.

Kerromme tapahtumista verkkosivuillamme ja jäsentiedotteissa. Mikäli et saa jäsentiedotteita, olethan yhteydessä sihteeriin!

Pirkanmaan Keittiömestarit: Keittiömestarit Kurun markkinoilla

Jo toista kertaa pystytettiin Pirkanmaan Keittiömestarien burgeriteltta Kurun markkinoille. Sateisesta kelistä huolimatta väkeä oli tälläkin kertaa hyvin liikkeellä. Kurun markkinat vetävät vuosittain reilut pari tuhatta kävijää ja myyjää. PKM:n mestarit luottivat tänäkin vuonna laadukkaista raaka-aineista käsintehtyihin burgereihin, ja se kannatti, sillä teltan edessä kiemurteli kunnon jonoja. Myös puskaradio toimi hyvin markkinaväen keskuudessa ja toi teltalle väkeä, jolla oli jo valmiiksi odotukset korkealla. Eikä heidän tarvinnut pettyä. Keittiömestareita tiskin takana oli vajaa kymmenen hengen porukka. Ikähaarukassa oli koko kirjo PKM-konkareista nuorempiin keittäjiin.

Young Chefit Abu Dhabissa. KUVA Eetu Nykopp

Young Chefs Club: Eetu Nykoppin matka Abu Dhabissa Young Chef Suomen edustajana

Matkamme alkoi 29.5.2022 kun lensimme Suomesta päivällä välilennon kautta Abu Dhabiin. Perille päästyämme vastaan tuli ensimmäiseksi lämpöaalto. Suuntasimme hotellille, joka oli messukeskuksen lähellä. Ensimmäisenä iltana menimme todella hienoon rakennukseen, joka oli toiminut paikallisen armeijan upseerikerhona. Meille esiteltiin heidän käyttämiään tavaroita ja historiaa kuvina. Tapasimme siellä muiden maiden Young Chef -edustajia, tutustuimme heihin ja saimme nauttia illalla todella hyvistä paikallisista ruuista.

Seuraava päivä käynnistyi paikallisella aamupalalla, joka antoi hyvän lähdön päivään. Suuntasimme messualueelle jossa ohjelma alkoi kongressilla. Siellä World Chefs President Thomas Gugler toivotti kaikki tervetulleiksi. Sen jälkeen pääsimme kuuntelemaan puheenvuoroja aiheista ”How to feed the planet” ja ”How Chefs are changing the course”. Ne olivat mielestäni mielenkiintoisia aiheita, vaikka niistä puhutaan jo paljon Suomessa.

Jokaisen messupäivän välissä oli teehetki, joka järjestettiin Nestlé Professional -tilassa, joka oli Young Chefien käytössä. Osallistuimme siellä erilaisiin koulutuksiin yhdessä muiden Young Chef -edustajien kanssa. Koulutusten aiheina olivat esimerkiksi vegaaninen ruoka ja hunajat, mutta tärkein anti oli se, että pääsimme tutustumaan toisiimme.

Pääsimme kisa-alueella seuraamaan myös päivittäin muiden kilpailijoiden suorituksia. Messujen aikana järjestettiin Global Chefs-, Pastry Chefs- ja Global Young Chefs -kilpailut.

KUVA Eetu Nykopp

Seuraavan päivän aamu käynnistyi todella varhain, koska suuntana oli paikallinen kalatori. Tulimme paikalle valitettavasti hieman liian myöhään, emmekä ehtineet nähdä kalahuutokauppaa, joka järjestetään ennen auringonnousua. Pääsimme kuitenkin näkemään kun paikalliset kasasivat heidän myyntipisteitään sisätiloihin. Tämä oli itselleni mielenkiintoinen kokemus, koska työskentelen kalojen parissa Salpausselän Kalalla Lahdessa. Kalatorin jälkeen lähdimme kannustamaan Suomen Global Chefs -kisaajaa Simo Pietarista ja hänen asisstenttiaan Daniel Starastia.

Myöhemmin menimme vielä katsomaan Latvian ja muiden Young Chefien kanssa Abu Dhabin presidentin palatsia, jossa oli todella tiukat turvatarkastukset. Palatsi oli hieno, täynnä marmoria ja kultaa. Illalla menimme syömään muiden pohjoismaiden edustajien kanssa. Oli mukava tavata muita pohjoismaisia kokkeja ja tutustua heihin paremmin.

Seuraava päivä käynnistyi messualueelta, jossa tapasimme muiden maiden Young Chefit. Sen jälkeen suuntasimme kohti koulutusta, jonka aiheena oli paikallinen jälkiruoka Kunafa. Pääsimme kaikki testaamaan sitä. Ilta oli vapaata, joten ehdimme ottaa hieman aurinkoakin.

Seuraavana päivänä suuntasimme muiden maiden Young Chefien kanssa paikalliseen taatelikoulutukseen. Siellä meille esiteltiin taateleita, suklaita, hedelmiä ja arabialaista kahvia.

Tämän jälkeen suuntasimme Latvian edustajien kanssa hotellille valmistautumaan gaalaillalliselle, jossa pääsimme nauttimaan hyvästä ruuasta erinomaisessa seurassa.

Sitten olikin enää jäljellä yksi vapaapäivä, jonka jälkeen alkoi kotimatka takaisin Suomeen.

Matka oli kokonaisuutena hyvin opettavainen, ja avasi mahdollisuuden tavata uusia ihmisiä. Tästä on hyvä jatkaa ja olen kiitollinen, että pääsin mukaan. Kiitos Young Chefs Club Finland ja Suomen Keittiömestarit ry!

Eetu Nykopp, Päijät-Hämeen Keittiömestarit, Young Chef

World Chefs: World Chefs -kongressin antia

Maailman keittiömestareiden World Chefs -kongressit pidetään joka toinen vuosi. Tänä vuonna tapahtuma pidettiin Abu Dhabissa, jossa oli tarjolla lämpöä ja mielenkiintoista sisältöä.

Suomen keittiömestareiden puheenjohtaja Markku Ojala ja varapuheenjohtaja Petri Selander olivat Suomen edustajat (delegaatit) kongressissa Abu Dhabissa. Riikka Mantila ja Eetu Nykopp osallistuivat Young Chefien puolesta. Suomea edusti Global Chef -kisassa Simo Pietarinen assistenttina Daniel Starast ja valmentajana Kristian Vuojärvi. Kokouksen lisäksi kongressin yhteydessä pidettiin kolme MM-kisaa: Global Chef, Global Young Chef ja Global Pastry Chef. Young Chefeille oli järjestetty omaa ohjelmaa.

Kokouksen asialistalla olivat lakisääteiset yhdistysasiat, kuten vastuuva­paus, tilinpäätös, budjetti, sääntömuutokset ja henkilövalinnat. Kokousväelle oli tarjolla kokouksen yhteydessä myös luentoja alaan liittyvistä päivä polttavista kysymyksistä johtavien asiantuntijoiden vetäminä sekä paneelikeskusteluja. Kokouksen yhteydessä järjestettiin myös messut, jotka olivat tällä kertaa melko suppeat.

Kokousohjelma käynnistyi sunnuntaina tervetulotapaamisella entisellä armeijan kasarmilla, joka toimii nykyään upseerikerhona. Tapaaminen oli lämminhenkinen ja onnistuimme myös näkemään Kristianin läppäristä jääkiekon MM-loppuottelun, jonka seuraamista paikalliset hieman ihmettelivät.

World Chefien puheenjohtaja Thomas Gugler avasi kongressin maanantaiaamuna kello 9 ja esitteli samalla virallisen ohjelman. Kokouspäivä jatkui 16.30 saakka, ja illan päätti tervetulo­illallinen upseerikerholla pukukoodilla Chefs white / Smart casual.

Suomen edustajien kilpailupäivä

Tiistaina kokous jatkui aamutuimaan. Suomen edustajatkin kilpailivat ensimmäisenä kilpailupäivänä. Markku ja Petri sekä muun muassa Tanskan ja Ruotsin puheenjohtajat pääsivät nauttimaan Suomen kilpailuannoksista. Virallisen päivän päätti March of the nations sekä yhteiskuva. Lippuja sai tosin vain kantaa, ei heiluttaa, koska maassa oli suruaika presidentin poismenon johdosta. Kanadalaiset suostuivat myös epäviralliseen yhteiskuvaan kanssamme. Illaksi ei ollut virallista ohjelmaa, joten kaikki pohjoismaiden edustajat suuntasivat yhdessä illalliselle.

Äänestysstrategia ja työvoitto

Keskiviikkona kokoustettiin kello 9 alkaen. Illalla ei ollut virallista ohjelmaa, joten ruokailimme hotellimme kattoterassilla.

Torstai käynnistyi osaltamme jo kello 8, sillä laadimme pohjoismaisten kumppaniemme kanssa yhteisen äänestysstrategian. Halusimme ottaa kantaa Venäjän kongressiin 2026, ja näkemyksemme oli, että kongressia ei tulisi pitää Venäjällä vaan tapahtumalle tulisi etsiä uusia paikka. Nousimme yhdessä lavalle, jossa NKF:n puheenjohtaja Kristine Hartviksen esitti ajatuksemme. Esitys otettiin hienosti vastaan. Seurasi äänestys, jossa ainoastaan kolme maata äänesti esitystä vastaan. Onnistuimme siis tavoittessaamme ja totesimme, että NKF on vahva toimija!

Sääntömuutoksia kilpailuun

World Chef kulinaarikomitea ehdotti kilpailuihin osallistumiselle seuraavanlaisia sääntömuutoksia.

Tilanne nyt:

• 20 kilpailijaa
  • nykyinen järjestelmä oikeuttaa rankingin 10 parasta maata osallistumaan automaattisesti Global Chef -kilpailuun ja 10 maata karsii

Muutosehdotus:

• 16 kilpailijaa
  • edellisen kisan voittaja ja isäntämaa ovat kilpailussa mukana
  • 14 jäljellä olevaa paikkaa jaetaan siten, että kustakin seitsemästä World Chefs -alueesta kisaan pääsee kaksi osallistujaa karsintojen kautta. Se tarkoittaa, että pohjoismaat, jotka ovat kaikki olleet aiemmin mukana, joutuvat karsimaan alueellaan (Europe North) toisiaan ja muita alueen maita vastaan. Meille syntyi tästä kuva, että kaikkia pohjoismaita ei haluta finaaliin.

Äänestimme yhdessä muutosta vastaan, mutta se ei valitettavasti riittänyt, kun muut maat äänestivät sen puolesta. Päivä päättyi gaalaillalliseen ja sen yhteydessä kilpailujen palkintojen jakoon. Global Chef -kilpailun voitto meni Italiaan Suomen ollessa sijalla kuusi. Ruotsi oli kisassa toinen, ja Global Young Chef -kilpailun voitto meni puolestaan Norjaan Ruotsin ollessa kolmas.

Young Chefs -luentoja

Young Chefs Club aloitti ohjelman muiden kongressivieraiden tapaan päivän luennoilla. Ensimmäinen yhteinen Young Chefien tapaaminen oli Nestlén Young Chefs -loungessa kasvis- ja hedelmäteemalla Nestlén Frank Folin ja Nicolas Decloedtin vetämänä. Toisen luennon teemana oli hunajatasting. Maistelimme paikallista hunajaa, niiden yhdistämistä juustoihin ja muihin ruokalajeihin hunajamestari Fiath Hamedin johdolla.

Kiinnostavia vierailuja

Seuraavana päivänä lähdimme aamulla 5.30 kohti kalamarkettia. Tutustuimme kalan myyntiprosesseihin ja myytäviin lajeihin. Kestävän kalastuksen liikennevalot olivat heilläkin tiedossa, mutta todellisuus toista. Jos asiakkaat haluavat punaisen valon kalaa, he saavat sitä.

Teimme kaupunkiajelun, jonka jälkeen söimme brunssin Al Forsan Marriott -hotellissa. Brunssi oli niin runsas, että luennot hävikkiruuasta jäivät unholaan. Iltapäivällä vierailimme Presidential Palacessa. Palatsi oli verhoiltu kullalla ja Arabic Design -maalauksilla. Palatsi oli niin suuri, että sisäpihoilla kuljettiin linja-autoilla.

Kolmantena päivänä osallistuimme kokkikouluun ja pääsimme seuraamaan, kun Ahmad Sied valmisti arabialaisia makeita herkkuja ja kunafaa. Eetu Nykopp pääsi valmistamaan kunafaa mestarin kanssa.

Neljäntenä päivänä vierailimme taateli- ja maustekaupoissa. Perehdyimme arabialaiseen kulttuuriin mausteiden ja taatelin näkökulmasta. Päivä oli kuuma, sillä lämpö-tila kohosi 39 asteeseen.

Young Chefejä ja mentoreita oli paikalla ympäri maailman. Australiasta, Kanadasta, Malediiveilta ja USA:sta oli mukana 7–10 nuorta. Euroopan edustajat tulivat Luxemburgista, Espanjasta ja Belgiasta. Pohjoismaista oli mukana Suomen YC Eetu Nykopp, YCC mentori Riikka Mantila ja Norjan YC Julie Koht Larsen. Matka oli antoisa, ja saimme hyviä kontakteja ympäri maailman, vaikka me pohjoismaalaiset välillä kärsimmekin kuumuudesta.

Gastro Helsinki messut
Sukanya Parkkima, Kari Julin ja Pyry Nykänen Gastron pop up -ravintolassa. KUVA Compic / Kimmo Brandt

Suomen Kokkimaajoukkue: Leijonanrannan kokkien terveiset ja välitilinpäätös

Suomen kokkimaajoukkueen kevätkausi on mennyt uuden kisamenun kehittämisessä ja joukkueen hiomisessa huippukuntoon tulevia koitoksia varten. Maajoukkueen harjoitusillallisista on saatu nauttia niin kotipesässä Laajasalon kampuksella kuin maakuntakierroksella yhteistyöoppilaitosten vieraana.

Toukokuussa kokkileijonat hioivat kynsiään Gastro-messujen pop up -ravintolassa yhdessä Viron maajouk­kueen ja yhteistyökumppanien kanssa. Pop up -ravintola oli menestys, ja Electro­lux Professionalin kanssa toteutettu kisakeittiö toimi hienosti Suomi–Viro-maaottelun näyttämönä. Hienojen messufiilisten jälkeen joukkueen jäsenet alkoivatkin jo suunnitella uusia kujeita vuoden 2024 Gastro-messuille yhdessä Messukeskuksen kanssa.

Kokkimaajoukkue on kehittynyt taidollisesti ja kehittänyt uusia makuja asian­tuntevan valmennuksen johdolla. Kevätkauden aikana valmennusvastuun jakoivat Gert Klötzke ja Tapio Laine.

Joukkueen toiminnanjohtajana aloitti toukokuussa Jukka Turta, joka jatkaa Tapio Laineen ansiokasta työtä kokkimaajoukkueen hyväksi. Joukkueen­johtaja Katja Tuomaisen johdolla suunnitellaan jo kuumeisesti vuoden 2023 valmennusohjelmaa tähtäimessä 2024 Stuttgartin IKA-olympiakisat.

Syyskuun aikana maajoukkue vahvistaa rivejään uusilla jäsenillä. Joukkueen harjoituksiin voi siis päästä mukaan vielä syksyn aikana.

Kokkileijonat toivottavat värikästä ja antoisaa syksyä kaikille yhteistyökumppaneilleen ja Aromi-lehden lukijoille!

Lisätietoa maajoukkueen kokkirekrystä:

Joukkueenjohtaja Katja Tuomainen, [mail]katja.tuomainen@yahoo.com[/mail], 041 366 9108

Toiminnanjohtaja Jukka Turta, [mail]jukka.turta@ctof.fi[/mail], 044 242 5119

• Tilaa Lehti

Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.