Aromi
SUOSITTELEMME: Amerikkalainen muusikko perusti Kallioon rommibaarin – veikeä sisustusratkaisu peräisin uskonlahkolta
SUOSITTELEMME: Uusi ravintola vie sadan vuoden takaiseen Helsinkiin – tällainen on Sekel
SUOSITTELEMME: Avec on ruuan, juoman ja tapahtumien ammattilaisten oma media – näin se sinua palvelee
Kahvi

Mikä kahvissa maksaa? Lyhyt selitys hintojen nousulle

Miksi kahvi maksaa enemmän kuin vuosi sitten?

Suurin syy kahvin maailmanmarkkinahinnan nousuun on raaka-aineen eli raakakahvin kallistuminen.

Kahvi on öljyn ja kullan kaltainen raaka-aine, jolla käydään pörssikauppaa. Raakakahvin maailmanmarkkina­hinnan nousu käynnistyi reilu vuosi sitten, jolloin maailman suurimman kahvintuottajamaa Brasilian satoa runtelivat kuivuus ja halla.

Nämä luonnon ääri-ilmiöt vaikuttavat myös tulevaan kahvisatoon Brasiliassa. Ennusteiden mukaan sadosta on menetetty jopa 15–20 prosenttia. Se luo entisestään nousupainetta raakakahvin maailmanmarkkina­hintaan. Myös kansainvälisen logistiikan kustannusten nousulla ja inflaatiolla on merkitystä.

Onko hinnan nousussa jotain positiivista?

Ehdottomasti, sillä se nostaa kahvin ja sen viljelijöiden arvostusta. Korkeampi maailmanmarkkinahinta tuo viljelijöille suuremmat tulot kahvista, jota he viljelevät useimmiten käsityönä.

Korkeampi tulotaso puolestaan takaa paremman elintason paikallisille yhteisöille ja antaa paremmat edellytykset investoinneille.

Ne avittavat toiminnan jatkuvuutta sekä kestäviä ja kannattavia viljelykäytäntöjä. Positiivista on myös se, että kiinnitämme kuluttajina nyt kenties enemmän huomiota kahvin hävikkiin.

Kysymyksiin vastasi Robert Paulig Roasteryn paahtimolähettiläs Jarkko Issukka.

Jarkko Issukka
Jarkko Issukka


Näin perustelet kahvin hinnan asiakkaalle

Kahvin hinnan nousu on aiheuttanut päänvaivaa Kahvi Charlotta- ja Rosendal Roastery -paahtimoiden yrittäjä Victoria Nuottaselle.

Yrittäjän on osattava perustella, miksi tuotteet ovat edelleen rahan arvoisia. Nuottanen painottaa asiakasviestinnässä läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä.

”Laatukahvin myynnissä kannattaa viestiä vastuullisuudesta: miten kahvi on viljelty ja mitä hyvää sillä saadaan aikaan. Vastuullinen kahvi voi olla kalliimpaa, mutta tuotantoketju on eettisempi, sillä viljelijöille maksetaan enemmän ja heitä koulutetaan. Ostopäätöksellä asiakas tukee näin myös kahvintuotannon kestävää kehitystä.

LUE LISÄÄApua, kahvin hinta nousee – miten sitoutan kahvila-asiakkaani?

Victoria Nuottanen
Victoria Nuottanen. KUVA Päivi Tuovinen

  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker