Juomatrendit

Kolme sisäpiiriläistä kertoo, mihin juoma-alalla kannattaa nyt satsata

Aatu Ståhlhammar
Aatu Ståhlhammar. KUVA Laura Hujanen

”Ota asiakas mukaan”

Aatu Ståhlhammar

Baarimestari, brändiasiantuntija

Meidän pitäisi mennä enemmän kuluttajalähtöiseen suuntaan, koska asiakkaille tätä hommaa kuitenkin tehdään. Helpostilähestyttävyys sekä elämyksellisyys asiakaspalvelussa, niihin on tärkeää kiinnittää huomiota.

Tulevaisuudessa tullaan ottamaan asiakkaita enemmän huomioon esimerkiksi drinkkilistojen rakentamisessa. Asiakas voi esimerkiksi itse valita jonkin juoman komponenteista, tuunata juomaa sen tullessa pöytään tai valita eri lohkoista tuon maun ja tuon värin, joista juoma rakentuu. Kun kuluttaja otetaan mukaan niin, että hän voi itse vaikuttaa lopputuotteeseen, tulee kokemuksesta elämyksellisempi.

Emmi Kokko. KUVA Antero Semi / Beverage Partners Finland

”Koulutus ottaa uusia muotoja”

Emmi Kokko

Brand Manager, Beverage Partners Finland

Tällä hetkellä halutaan kannustaa baarimestareita luovuuteen sen sijaan, että saneltaisiin, miten mitäkin tuotetta tulisi tarjoilla. Toki joillakin brändeillä on omat klassiset tarjoilutapansa ja makuparinsa, mutta enemmän mennään siihen, että ei haluta liikaa rajoittaa baarimestareiden tekemistä.

Kouluttaminen tulee kuitenkin tänä vuonna olemaan tärkeässä roolissa. Alalta on lähtenyt paljon porukkaa, ja uusia työntekijöitä rekrytoidaan vauhdilla. Tämä vaatii maahantuojien ja alan toimijoiden keskuudessa ihan erilaista lähestymistä tuotekoulutuksiin. Meidän täytyy miettiä, miten saamme vastattua suureen tarpeeseen, kun käytössä on vain rajallinen määrä ihmisiä pitämässä koulutuksia.

Ei voi laskea sen varaan, että kerran vuodessa pitää koulutuksen, vaan yhteydenpidon on oltava säännöllistä.

Mikko Mykkänen. KUVA The Helsinki Distilling Company

”Tämän hetken trendit kestävät kulutusta”

Mikko Mykkänen

Toimitusjohtaja ja tislaamomestari, The Helsinki Distilling Company

Ravintola-alaan vaikuttavien megatrendien muutosvauhti on hidastunut koronan takia. Puhumme jonkin verran pidempään samoista asioista kuin kiitokaudella, jolloin trendejä tulee ja menee. Kun ihmiset kohtaavat ja kommunikoivat vähemmän, ei synny myöskään samalla tavalla pöhinää.

Toisaalta tuotepuolella elinkaaret saattavat olla lyhyempiä kuin aiemmin, koska kuluttajat haluavat uusia juttuja jatkuvasti. Koko ajan lanseerataan uusia tuotteita, ja erityisesti alkoholittomien virvoitusjuomien ja lonkeroiden puolella tarjonta tulee kasvamaan. Alkoholittomat tisleet on kasvava segmentti, ja kuluttajakysynnän perusteella myös viskin nousu jatkuu ensi vuonna.

LUE MYÖS: Baarialan trendit 2022: Elämme ”fygitaalista” aikaa


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker