Olut

Juomat pääsylipun hinnalla! Tällaista oli Helsingin uudessa ja erilaisessa oluttapahtumassa

Haze Waven järjestäjä Erkki Häme tunnetaan oluen monitoimiyrityksen Pienen kasvoina. KUVA Mariaana Nelimarkka

Maailman parhailta olutfestivaaleilta oppinsa ammentanut Haze Wave toi Helsinkiin kansainvälisen tuulahduksen. Erityisesti tapahtuman maksupolitiikka herätti kiinnostusta etukäteen. Asiakkaat ostivat sisäänpääsyn, johon kuului 50 olutmaistiaista. Kyseessä oli nimenomaan maistelu: festivaalin lasi oli puolen desin vetoinen.

Haze Wave -tapahtuma oli jaettu kolmeen 4,5 tunnin maistelukattaukseen. Festivaaleilla ei pelattu maistelulipukkeiden kanssa, vaan oluen kaataja merkitsi asiakkaan käsiohjelmaan rastin jokaisesta tarjoillusta oluesta. Jos otti tavoitteeksi maistaa kaiken – 80 olutta per kattaus – oli neuvoteltava vielä pienemmistä maisteluannoksista. Järjestäjän tietojen mukaan kukaan ei kyennyt keräämään täyttä 50 merkintää, niin paljon vaihtoehtoja oli.

Aluehallintovirasto hyväksyi menettelyn etukäteen. Tarkastaja kävi myös paikalla lauantaina.

”Tapahtuma vaikuttaisi olevan alkoholilain mukainen, jos alkoholia sisältyy lipun hintaan maltillinen määrä. Esimerkiksi 50 puolen desin juomalippua vastaisi viittä puolen litran olutta. Silloin ei ylitetä hyviä rajoja”, Helsingin Uutisten haastattelema Etelä-Suomen avin ylitarkastaja Pirkko Lamminpää kertoi aikaisemmin.

Teksti jatkuu kuvien jälkeen.

Jonoa Kattilahallin ulkopuolella lauantaina iltapäivällä. Haze Wave oli jaettu kolmeen maistelusessioon: perjantai-ilta, lauantai-iltapäivä ja lauantai-ilta. Lippu yksittäiseen sessioon maksoi 70 euroa. Kaikkiin kolmeen sessioon pääsi 199 eurolla ja VIP-lipun sai 249 eurolla. KUVA Jaakko Sandqvist
Sisäänpääsyn yhteydessä asiakas sai käsiohjelman, jonka alareunaan oluen kaataja merkitsi rastin. Täyttä 50:n oluen satsia ei ole mielekästä kerätä. KUVA Jaakko Sandqvist
Haze Wave -tapahtumaa jouduttiin siirtämään kahdesti pandemiasyistä. Nyt päästiin vihdoin tositoimiin. Kuvassa noin puolet Kattilahallista, oikealle rajautuu vielä toinen samankokoinen alue. KUVA Jaakko Sandqvist

”Erkki on rakentanut maineemme”

Haze Wave -tapahtumassa oli 40 panimoa, ja niistä jokainen toi kolmeen maistelusessioon kaksi olutta kuhunkin.

”Toivoin mahdollisimman tuoreita, isoja festivaalioluita. Tällaisessa tapahtumassa on turha kaataa mitään tavallista! Käytännössä panimot lähettivät paljon tynnyrikypsytettyjä oluita, tupla- ja tripla-ipoja ja happamia oluita”, tapahtuman järjestäjä Erkki Häme kertoo Avecille.

Koko tapahtuman mahdollistivat Erkki Hämeen suhteet maailmanluokan panimoihin, joiden maahantuoja hänen yrityksensä Pien on. Hämeen oman maahantuonnin panimoiden rinnalla mukana olivat virolaiset Põhjala ja Pühaste sekä ruotsalainen Brewski, kahdeksan kotimaista panimoa ja yksi alkuviinin tekijä, Noita Winery.

Keskusteluissa panimoiden edustajien kanssa toistui sama kaava. Kun mainitsin tšekkiläisen Vinohradský Pivovarin toimitusjohtajalle Dan Hojdarille, että teillä on hyvä maine Suomessa, vastaus oli selvä.

”Erkki on rakentanut maineemme.”

Yhdysvaltalaisen Finbackin myyntijohtaja Kaitlyn LeLoupin mukaan panimolle oli itsestään selvää vastata kutsuun myöntävästi. Irlantilaisen Whiplashin markkinointijohtaja Leah Kilcullen jatkoi samoilla linjoilla.

”Näemme oluitamme hulluissakin paikoissa, Erkki tekee hyvää työtä ja hoitaa markkinoinnin hyvin. Tätä tapahtumaa ei olisi syntynyt ilman häntä”, Kilcullen summasi.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Vinohradskyn maine perustuu etenkin heidän tulkintaansa klassisesta tšekkipilsneristä. Heillä olikin erikoislupa tarjota sitä kaikissa sessioissa, kun muuten tarjolle vaadittiin aina uusia ”isoja” oluita. Kuvassa toimitusjohtaja Dan Hojdar. KUVA Mariaana Nelimarkka

Olarilainen aamupuuro

Oluiden valinnassa panimot painottivat sekä saatavuutta että sitä, mitä heiltä odotetaan. Esimerkiksi englantilaisen Cloudwaterin tuotantopäällikkö Mark Cotterrell ja oluentekijä Caitlyn McErlean kertoivat panimon tuoneen Helsinkiin pelkästään hyvin humaloituja oluita.

Brewskin oluenpanija Tobbe Gustavsson oli festivaaleilla yhdessä Mikki Nymanin kanssa, joka pyörittää panimon nimikkobaaria Barskia Helsingissä. Festivaalioluiksi Gustavsson valitsi niitä tuotteita, joita hän mieluiten esittelee juuri nyt suomalaisille. Fruit Basket lanseerattiin Barskissa torstaina, ja uutuutena tuli myös kokeellisen Proto-sarjan nro 73, jota oli tehty vain viitisen kegiä.

Olarin Panimon oluentekijälle Ville Leinolle tapahtumassa parasta oli tavata pitkästä aikaa kollegoita. Se poikii vielä yhteistyöoluita, Leino kaavaili. Hän toi tapahtumaan sen henkeen sopivia jänniä oluita, kuten tryffelillä, herkkutatilla ja kantarellilla maustetun stoutin ja viiden viljan puuroneipan. Neipa eli New England IPA on viime vuosien trendioluita.

Ideana oli, että panimon edustajat olivat itse paikalla kaatamassa olutta. Tämä onnistui hyvin, tosin muutamalla tiskillä vapaaehtoiset paikkasivat panimon omaa väkeä. Haze Wave -festivaalin kenties kiinnostavimman panimon Other Half Brewingin periaate oli jättää Euroopan-reissut väliin, ja Left Handed Giant Brewingin ja Track Brewing Companyn edustajien lennot oli peruttu.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Englantilaisen Cloudwaterin oluentekijä Caitlyn McErlean. KUVA Jaakko Sandqvist

Haze Wave myös ensi vuonna

Tämän tyylisissä oluttapahtumissa tilaisuuden luonteeseen kuuluu, että jokaisen session halutuimmat oluet loppuvat. Haze Wavessa tasapaino kävijämäärän ja oluiden välillä oli hyvä: Hämeen havaintojen mukaan vain muutaman hypetetyimmän panimon tuotteet loppuivat ennen kattauksen päättymistä. Näihin lukeutuivat Other Half Brewing – ainoa jonka tiskille oli jonoa – Finback Brewery ja Hidden Springs Ale Works. Kuumimmat panimot tulivat Atlantin takaa. Aihetta tyytyväisyyteen oli useimmilla panimoilla, sillä kegit tyhjenivät tasaisesti kaikilla.

Järjestelyt sujuivat sekä asiakkaiden että panimovieraiden näkökulmasta hyvin. Kattilahalli oli juuri sopivan kokoinen tapahtumalle, jossa vieraili jokaisessa kattauksessa tavoitteen mukaisesti noin 400 kävijää. Häme piti suurena etuna sitä, että hallin kylkeen rakennettu terassi antoi joustoa sisätilalle; terassin mitoituksella pystyi tuomaan lisää istumapaikkoja. Myös ruokavaunut olivat ulkona.

Häme oli poiminut hyvän tapahtuman elementtejä maailmalta, muun muassa Mikkellerin järjestämästä Mikkeller Beer Celebration Copenhagenista ja Põhjalan panimon Tallinn Craft Beer Weekendistä. Osaksi viihtyisää tapahtumaa hän laskee myös hyvän kahvin. Se oli tärkeää etenkin panimoiden väelle – oli ilo nähdä heidät onnellisina aamukahvi kädessään, Häme totesi. Kahiwa Coffee Roasters palveli tässä tehtävässä.

”Kahvi kulkee käsi kädessä oluen kanssa. Kun mennään syvään päätyyn, niin oluen, kahvin ja alkuviinin harrastajissa on paljon samoja ihmisiä”, Häme perustelee.

Myös äänimaailmaan ja visuaalisuuteen oli panostettu. DJ-vieraat Setä Koposesta lähtien pitivät yllä festivaalitunnelmaa niin sisällä kuin ulkonakin. Yleisilmeestä teki rauhallisen se, että Häme oli painattanut panimoiden nimikyltit festivaalin tyylinmukaisella yhtenäisellä kirjasimella.

Näillä eväillä Erkki Häme haastaa Euroopan parhaat olutfestivaalit jälleen ensi vuonna. Hyvän ”harjoittelukierroksen” jälkeen hänellä on rohkeutta satsata vielä vahvemmin viihtyisyyteen.

Haze Wave -tapahtuman tuotot oli määrä lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Alustavien laskelmien mukaan voittoa ei kuitenkaan avausvuonna tehty.

”Jos se kääntyy vielä voiton puolelle, niin kaikki lahjoitetaan Fin Aid -nimiselle organisaatiolle”, Erkki Häme kertoi Avecille tiistaina.

LUE MYÖS: 20-vuotias SOPP porskuttaa aina vain – olutfestarin isä kertoo menestyksen taustoista ja seuraa mielenkiinnolla kilpailijan rohkeaa kokeilua

Juttua päivitetty 26.7. klo 12.41: Lisätty tieto siitä, että tarkastaja kävi tapahtumassa. Lisätty tieto siitä, että tapahtuma ei tehnyt voittoa.

Ruokapalvelut oli asetettu terassin puolelle. KUVA Jaakko Sandqvist


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker