Kolumni

Tomi Lantto: Ota vastuu työhyvinvoinnistasi

Tomi Lantto kirjoittaa kolumnisarjassaan johtamisesta.

Työelämässä puhutaan paljon johtamisesta ja alaistaidoista mutta aivan liian vähän itsensä johtamisesta. Minä uskon, että pystymme parantamaan työhyvinvointia omalla toiminnallamme. Jos oma työhyvinvointi kiinnostaa, kannattaa ensin pohtia, mitkä asiat stressaavat. Joku saattaa kokea, että työ on liian vaikeaa, toista ärsyttää työkaveri, kolmatta musertaa kiire ja neljättä huono pomo.

Jos oma työ tuntuu liian vaikealta, ota asia puheeksi esihenkilön kanssa. Kyllä, aiheesta kannattaa puhua. Itselle voi nimittäin olla vaikea myöntää, että ei osaa tarpeeksi, mutta esihenkilölle asian voi kertoa toisesta näkökulmasta. Jos sanot, että haluaisit kehittyä paremmaksi työntekijäksi, on helpompi keskustella siitä, mitkä asiat ovat vaikeita ja miten niitä voisi oppia. Esihenkilö voi jopa keksiä toisenlaisen tavan oppia kuin mitä itse olit ajatellut.

Huonot työkaverit voivat aiheuttaa stressiä. Tässäkin on syytä katsoa peiliin. Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Vaikka työkaveri olisi ikävä, ole hänelle ystävällinen, auta, kysy kuulumisia, jaa osaamistasi, arvosta työkaverin osaamista ja sano se ääneen. Jos työkaverilla ei vielä ole tarvittavaa osaamista, kehu hänen kehittymistään. Mikään muutos ei tapahdu päivässä, viikossa voi odottaa jo jotain ja kuukaudessa paljonkin. Ehkäpä omaa toimintaa muuttamalla huonotkin työkaverit muuttuvat pikkuhiljaa paremmiksi? Mikäli onnistut luomaan luottamuksellisen suhteen työkaveriisi, voit myös helpommin kertoa hänelle asioista, jotka painavat mieltäsi.

Voit ohjata pomoakin kohti oikeaa polkua.

Kiire on haastava kumppani. Se syntyy useimmiten oman pään sisällä, osin aidosti sen ulkopuolella. Yleensä meitä rasittavat eniten tekemättömät työt. Hyvä keino taklata tämä haaste on jakaa päivän työt aikavyöhykkeisiin: ennen kello yhdeksää teen nämä asiat, yhdeksän ja yhdentoista välillä nämä ja lounaan jälkeen loput.

Omaa työtä voi rytmittää. Suunnittelu auttaa hallitsemaan ulkopuolelta tulevaa kiirettä. Suunnittelun voi käynnistää jo kotimatkalla pohtimalla mennyttä työpäivää. Milloin minulla oli kiire, mistä se johtui ja mitä teen ensi kerralla toisin. Kaikkiin asioihin ei löydy heti vastauksia mutta moniin kyllä. Näin olet ensi kerralla viisaampi. Haaste on se, että asioiden palastelu vaatii ajattelua. Jos yksin ajattelu tuntuu vaikealta, juttele aiheesta työkaverin kanssa.

Toisinaan käy myös niin, että saamme osaksemme huonon pomon. Muista, että voit ohjata pomoakin kohti oikeaa polkua. Ja kun ohjaat, muista, että ihmiset eivät tykkää moitteista mutta ottavat vastaan toiveita. Valitse siis oikea sävy.

Jos onnistumme näin korjaamaan työpäivää kuormittavat asiat, olemme varmaan yhdet pullakahvit ansainneet?

LUE MYÖS: Tomi Lantto: Työhyvinvoinnin kolme peruspilaria

LUE MYÖS: Tomi Lantto: Osaatko sinä ohjata esihenkilöäsi?


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi