Aromi
SUOSITTELEMME: Tuula Gustafsson halusi tehdä jotain suurta elämässään, ja muutti raunioituneen kylän suosituksi matkailukohteeksi – tältä Mathildedal näyttää nyt
SUOSITTELEMME: Tiesitkö, että Helsingin paraatipaikalla surisee mehiläistarha? Huippuravintolan katolla on kiehtova maailma
SUOSITTELEMME: Avec on ruuan, juoman ja tapahtumien ammattilaisten oma media – näin se sinua palvelee
Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Kaveri hommiin, sinulle rahaa – rekrytointibonus helpottaa työvoimapulassa

Uutinen: ”Painostamista työntekoon sairaana ja pitkiä työpäiviä ilman taukoja.” Toinen uutinen: ”Yötöitä 190 tuntia kuussa, ruskeaa vettä hanasta…

Kahvilaketjujen ja keittiöiden työolot ovat puhuttaneet mediassa tänä vuonna, ja kuten tiedämme: se, mikä jää median haaviin, on vain osa todellisuutta. Pitkää päivää tai kiireessä raapaistuja huonoja ratkaisuja voidaan tehdä muuallakin.

Valitettavasti yksittäiset uutiset maalaavat kuvaa alasta laajemmin, ja on siksi meidän kaikkien asia toimia toisin ja pitää siitä ääntä. Nyt kesän kynnyksellä onkin oikea hetki pysähtyä miettimään, miten omassa organisaatiossa toimitaan. Ovatko olot asianmukaiset ja työkaveri tyytyväinen? Miten sinä itse jaksat?

Lähiviikkoina työpaikoilla aloittavat uudet kesätyöntekijät ehkä ensimmäistä työrupeamaansa. Nämä nuoret tarvitsevat erityistä huolenpitoa, sillä kaikki eivät tohdi kertoa epäasiallisesta kohtelusta. Kuunnellaan heitä herkällä korvalla.

Työolojen kritiikillä on ollut myös positiivinen kääntöpuoli: moni yritys alalla on linjannut työhyvinvoinnin ja työntekijäkokemuksen osaksi tulevaa kehitystä. Vastuullisuustrendeistä etenkin sosiaalinen vastuu nostaa nyt päätään. Kilpailussa uusista työntekijöistä valtit ovat sillä, joka osoittaa teoin, että yksilöä arvostetaan.

Muutama kahvilaketju on tarttunut rekrytoinnissa tähän nokkelin keinoin. Ne pyrkivät tietoisesti palkkaamaan kavereita töihin. Näin on esimerkiksi Picnic-ketjussa, jossa on käytössä rekrytointibonukset. Eli kun nykyinen työntekijä löytää konserniin uuden työntekijän, hän saa siitä bonuksen. Mistään ihan uudesta keksinnöstä rekrytointibonuksessa ei ole kyse, mutta ravintola-alalla rahalla palkitulla suosittelulla on hyvät edellytykset toimia.

Viidakkorumpuun luotetaan myös Australiassa Melbournessa toimivassa Market Lane Coffeessa, jonka työntekijäkokemusta ja rekrytointia luotsaa HR-päällikkö Milla Vainikainen. Ketjun rekrytoimien kärjessä on kaverilta kaverille kulkeva suosittelu. Ja kaverillehan suositellaan työpaikkaa vain, jos se on kiva.

Kivoja paikkoja on paljon. Nyt tärkeää onkin muistaa viestiä hyvistä työoloista muille, mahdollisimman äänekkäästi. Se on teko koko alan puolesta.

LUE MYÖS: Työhyvinvointi vaatii kahviloidenkin pomoilta enemmän kuin ennen – ”Asiakkaat huomaavat hyvän fiiliksen, sitoutuvat ja palaavat”


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi