Asiakaspalvelu

Kun Jarkko Tammisen pizzassa oli mato, tarjoilija vain leikkasi kohdan pois

Juttu on osa Aromin Tiskillä-sarjaa, jossa julkisuuden henkilöt kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään ravintoloista ja asiakaspalvelusta. Vuorossa on imitaattori-näyttelijä Jarkko Tamminen. Hän arvostaa katsekontaktia ja sitä, että aktiivinen palvelu jatkuu koko ravintolakäynnin ajan.

Minne palaat aina asiakkaaksi?

Café Esplanadille Helsingissä tulee palattua ihan jo korvapuustin vuoksi. Se on auki myöhempään, joten käsikirjoitusporukalla on tavattu istua siellä. Ravintola Farangin nimikkomenu on puolestaan taattua fine diningia. Keikkareissulla suosikeiksi ovat nousseet Oulussa ravintola Puistola, jossa on mukava tunnelma, aivan kuin olisi ulkomailla. Jyväskylässä Pöllöwaarin lounasmenut ja mehut ovat huippuja. Tampereella Salud on ehdoton, jos pihviä syö, ja Kuopiossa Gastrobar B/P:n vege- ja kalapurilaiset houkuttavat aina.

Millainen asiakaspalvelu iskee?

Hereillä oleva. Sellainen, ettei kontaktia tarvitse odottaa pitkään ja aktiivisuus jatkuu myös ruuan pöytään tuomisen jälkeen. Että asiakaspalvelija luo katsekontaktin pöytään aika ajoin ja tarjoaa asiakkaalle näin mahdollisuuden tilata vaikka toisen lasin viiniä tai pyytää nopeasti sen unohtuneen ketsupin.

Onko ravintola joskus pettänyt?

Kyllä. Eräässä ravintolassa oli kuule pizzassa mato. Tarjoilija haki pizzan keittiöön ja luulin, että tilalle tulee uusi. Mutta hän vain leikkasi palan pois ja toi pizzan takaisin pöytään toivoen, että maistuu. No ei oikein maistunut. Nykypäivänä näkyy ehkä eniten tason heilahtelua henkilökunnan vaihtuvuuden ja kokemattomuuden vuoksi.

Mitä muuntautumisen mestarille seuraavaksi?

Syön jonkin verran kasvisruokaa ja sen lisääminen kiinnostaa. Laatu tosin vaihtelee ravintoloissa paljon, joten hyviä ja tarjonnaltaan selkeitä kasvisravintoloita saa etsiä. Italialaisravintola Casa Italia Bulevardia on kovasti kehuttu, joten sinne jos kevään Tähdet tähdet -ohjelman keskellä tai viimeistään syksyn kiertueen välissä pääsisi nauttimaan lounaan tai illallisen, niin se olisi huippua.

LUE MYÖS: Miki Liukkonen syö ravintolassa aina samaa ruokaa: “Minulle on ihan sama mitä syön tai juon”

LUE MYÖS: Seela Sella arvostaa asiakaspalvelijaa, joka katsoo silmiin eikä tuputa

LUE MYÖS: Ismo Leikola ei kaipaa tippikulttuuria Suomen ravintoloihin: “Älkää nyt helvetissä”


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi