Shaker
SUOSITTELEMME: Tyly tuomio sushibuffeteille – japanilaisen keittiön suomalainen mestarikokki paljastaa kolme inhokkipalaansa
SUOSITTELEMME: Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
FBSK

Suomen baarimestarien Greta Grönholm: Vaikka töissä on mukavaa, palkkaakin pitää saada

Greta Grönholm on Suomen baarimestarien ja kannattajien kerhon (FBSK) puheenjohtaja.

Ravintola-alalla tehdään töitä suurella sydämellä, naurussa suin ja tunteja laskematta. Niin perusduunissa kuin monissa projekteissakin, joita alamme ammattilaisilta tilataan. Ehkä hymyn ja palvelualttiuden takia monet ajattelevat, että tämä ammatti on enemmän hupia kuin työtä. Että teemme työtä kutsumuksesta eikä rahalla ole meille merkitystä. Mutta vaikka töissä on mukavaa, kyllä siitä maksu täytyy saada.

Välillä on vaikea ymmärtää, ettei palvelusta ja tuotteista aina haluta maksaa. Olen viime aikoina kuullut parista tapauksesta, jossa alamme ammattilaiselta on tilattu projektina palvelu, esimerkiksi cocktailtilaisuus tai juomalistan suunnittelu kuvauksineen. Sitten tilaus on jätetty maksamatta olettaen, että teemme töitä juomien kanssa rakkaudesta lajiin tai että ”näkyvyys” riittää.

”Kaiken hauskuuden keskellä kuitenkin kannattaa terästää palvelun tilaajille, että työstä pitää maksaa palkka.”

Ehkä se on alamme hauskuus, joka antaa ymmärtää, että työhömme ei tarvitse suhtautua vakavasti. Itse työ tekijäänsä kiittää, vai? Tai sitten se on alamme arvostus, edelleen se sama vanha ajatus, että alamme töitä voi tehdä kuka vain. Kaiken hauskuuden keskellä kuitenkin kannattaa terästää palvelun tilaajille, että työstä pitää maksaa palkka. Me teemme työmme hyvin niin tiskin takana kuin erilaisissa projekteissa, ja asiakas arvostaa sitä maksamalla sen, mitä ansaitsemme.

Kannattaa muistaa, että varsinkin nyt, kun työmahdollisuuksia taas on, ei kannata tuhlata aikaansa tekemällä projekteja ihmisille, jotka eivät halua maksaa hyvästä palvelusta. Maksamalla työstä arvoistaan palkkaa asiakkaat näyttävät, että arvostavat alaa ja sen tekijöitä.

LUE MYÖS: Pääkirjoitus: Pian selviää, kuinka paljon baariasiakas on valmis maksamaan


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker