Kolumni

Tiesitkö, että iso noutokahvi on suositumpi kuin pieni? Jarkko Issukka: Cold brew ja ”kahvin Netflix” trendaavat

Kesän lämmetessä huomaamme aina kahvipaahtimossa, miten kuuman kahvin kysyntä kyykkää samassa suhteessa kun lämpötila nousee. Eikä ihme – kuuma kahvikuppi korventavan auringon alla ei välttämättä pärjää viilentävälle jäätelölle puiston penkillä.

Kylmät kahvijuomat ovat yksi kuumimmista kahvitrendeistä ja ottavat paikkansa kesän kynnyksellä kuluttajan kourassa. Jäälatte, cold brew ja valmiiksi pakatut ready-to-drink-juomat korvaavat kesäisin kuuman kahvin virkistävänä herkkuna, ja trendi vain kiihtyy.

Viimeisen parin vuoden aikana kylmät kahvijuomat ovat lunastaneet paikkansa ympärivuotisena juomana etenkin nuorten keskuudessa, joten viimeistään nyt kannattaa valikoimaan sisällyttää ainakin yksi kylmä kahvijuoma. Cold brew -juomat syntyvät helposti omasta kahvista uuttamalla tai tukusta löytyvällä tiivisteellä.

Cold brew’sta valmistuu helposti jäälatte silloinkin, kun omaa espressokonetta ei tiskin takaa löydy. Kaikista helpoin – ja usein herkullisin – vaihtoehto on valmis ready-to-drink-juoma, jossa ei ole käsityön viehätystä, mutta valikoima sitäkin suurempi.

Jos jääpalakone löytyy, suosittelen kokeilemaan tulevana kesänä esimerkiksi cold brew tonicia, jonka voi rakentaa cold brew -tiivisteestä, jääpaloista, laadukkaasta tonicista sekä siivusta appelsiinia. Raikas, virkistävä ja jääkylmä kombo, joka toimii uskomattoman hyvin, vaikka et kahvin ja tonicin liittoon uskoisikaan!

Take away on ollut jo pidempään nouseva trendi. Aihe on niin kutkuttava, että päätimme taannoin tutkia sitä kahvin osalta hieman syvällisemmin. Tuloksissa nousi esiin mielenkiintoisia asioita.

Noin kaksi kolmesta kuluttajasta juo jo mukaan otettavaa kahvia, ja heistä toinen ottaa mukaan myös kylmiä kahvijuomia. Trendaavimmat kahvin myyntipaikat sijaitsevat puistoissa tai bussipysäkkien lähellä. Ostopaikkaan vaikuttaa sijainti kulkureitin varrella, helppous, paikan siisteys sekä paikan tuttuus. Hinnan merkitys on puolestaan selkeästi laskusuunnassa mukaan otettavassa kahvissa ja ostokriteereissä vasta kuudennella sijalla. Sitäkin tärkeämpiä ovat kahvin maku, kahvilan sijainti, kahvin tuoreus, laatu ja lämpötila.

Suosituin mukaan otettavan kahvin koko on 3,5 desiä, pienen 2,5 desin mukin suosio laskee. Kuluttajat suosivat yhtä usein vaaleaa ja tummaa paahtoa. Lähes puolet kaataa kahviinsa lehmänmaitoa ja 22 prosenttia kasvipohjaista juomaa. Nousiko näistä sinulle uusia juttuja?

Entä tiesitkö tämän? Kahvin tilauspalvelut eli kansankielellä kahvin Netflix on mielenkiintoinen trendi. Useat paahtimot ja yritykset ovat nimittäin parin viime vuoden aikana alkaneet tarjota kahvia kuukausiveloituksella, jonka maksaessasi postiluukusta kolahtaa kerran kuussa paahtotuore kahvipaketti. Tilauk­sen voi tehdä yksittäiselle paahtimolle, mutta sitäkin mielenkiintoisempia ovat mielestäni kansainväliset kahvitilaukset, joiden kautta pääsee maistelemaan kansainvälisten kahvipaahtimojen erikoisuuksia, joihin et muutoin törmäisi. Jos siis haluat helpon tavan seikkailla kahvin erikoisuuksien parissa, voit tehdä tilauk­sen goog­lettamalla coffee subscription, ja kahvipöytäsi on katettu!

LUE MYÖS: Apua, kahvin hinta nousee – miten sitoutan kahvila-asiakkaani?

LUE MYÖS: Kassakone kilisemään festareilla! Myy viinipullo koko porukalle, sadepäivänä kahvia ja konjakkia


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi