Kolumni

Espressopohjaisten kahvien myynti kannattaa – Jarkko Issukan neuvoilla pääset mukaan buumiin

Espressopohjaisten juomien myynti on kannattavaa etenkin, jos tarkastellaan niiden ulosmyyntihintoja. Jarkko Issukka kehottaa ottamaan kahvilistalle caffe macchiaton, cortadon ja americanon.

Project Café Europe -tutkimuksen mukaan keskimääräinen suodatinkahvin ulosmyyntihinta oli Suomessa viime vuonna 2,84 euroa per kuppi ennen nykyistä inflaatiota. Cappuccinon vastaava kuppihinta oli keskimäärin 4,06 euroa ja cafe latten 4,18 euroa. Trendi suodatinkahvin hinnassa on ollut vuodesta 2020 lähtien laskeva, espressopohjaisissa juomissa puolestaan reippaasti nouseva.

Haastattelin taannoin espressopohjaisista juomista kahvilayrittäjiä, ja heidän vastauksensa olivat mielenkiintoisia. Moni yrittäjä kertoi, että espressopohjaisten juomien osuus myynnistä on jo jopa 30–50 prosenttia kaupunkien hyvillä liikepaikoilla. Pienemmillä paikkakunnilla muutosta espressojuomien kasvuun on ajanut kahvilaketjujen rantautuminen. Se on lisännyt kilpailua mutta tuonut myös uusia kahvijuomia kuluttajien saataville.

Kilpailun ja paremman tunnettuuden myötä kasvaa myös kysyntä espressojuomia kohtaan. Se on yrittäjän kannalta erinomainen asia, sillä hinnat ja katteet ovat näissä juomissa aivan eri luokkaa suodatinkahviin verrattuna. Kannattaa myös muistaa, että jauhettua kahvia ei kulu espressopohjaisiin juomiin sen enempää kuin suodatinkahvikuppiin, mutta myyntihinta on lähes kaksi kertaa suurempi.

Espressojuomien valmistus ja myynti ei toki ole aivan yhtä yksinkertaista suodatinkahviin verrattuna. Se vaatii osaamista, laitteiston sekä taidon tuoda tuote esiin valikoimassa. Tiedän, että espressokahveja harkitsevalle yrittäjälle panostus voi kuulostaa isolta, sillä pelkät laitteet saattavat maksaa vajaasta tuhannesta eurosta useisiin tuhansiin euroihin. Jos asia on kuitenkin harkinnassa, kannattaa muistaa seuraavat asiat.

1. Kaikkien käsikäyttöisten espressokoneiden toimintalogiikka on periaatteessa samankaltainen.

Hintaero laitteiden välille syntyy niiden kestävyydestä, tehosta, toimintojen käyttömukavuudesta ja lisäosista. Olipa laite millainen tahansa, sillä saa oikein käytettynä aikaan hyvin samanlaisen lopputuloksen.

2. Koneinvestoinnin lyhyt matematiikka.

Jos kahvila on auki viitenä päivänä viikossa ja sinne hankitaan 1 000 euron espressokone sekä 1 000 euron espressomylly, edellä mainituilla ulosmyyntihinnoilla on myytävä vain hieman yli kaksi cappuccinoa päivässä ja kone­investointien kustannukset on kuoletettu puolessa vuodessa. Jos juomia myydään enemmän, tehdään katetta jo sievoisesti.

3. Espressopohjaisten juomien myyntiin saa taatusti apua myös kahvitoimittajalta, joka on nähnyt eri yrittäjien parhaimmat tavat kampanjoida uutta kahvia.

Voiko osaamisen puute olla espressotrendistä hyötymisen este? Se on helppo taklata panostamalla esimerkiksi automaattiseen espressokoneeseen ja kouluttautumalla. Kahvitoimittajasi auttaa varmasti myös koulutuksiin liittyen.

Entä millaisia espressojuomia valikoimassa tulisi olla? Tämän hetken kuumimpia kestosuosikkeja ovat espresso, cafe latte, cappuccino ja kärkikolmikkoa kirittää myös flat white. Niiden lisäksi kahvilistalle kannattaa ottaa matkailijoille tutut caffe macchiato, cortado sekä americano.

Älä siis epäröi espressojuomien lisäämistä kahvilasi tai ravintolasi valikoimaan, sillä sen oikea hetki on juuri nyt.

LUE MYÖS: Apua, kahvin hinta nousee – miten sitoutan kahvila-asiakkaani?

LUE MYÖS: Tiesitkö, että iso noutokahvi on suositumpi kuin pieni? Jarkko Issukka: Cold brew ja ”kahvin Netflix” trendaavat


Kirjoittaja Jarkko Issukka on Robert Paulig Roasteryn paahtimolähettiläs.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi