Aromi
SUOSITTELEMME: Tyly tuomio sushibuffeteille – japanilaisen keittiön suomalainen mestarikokki paljastaa kolme inhokkipalaansa
SUOSITTELEMME: Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Asiakaspalvelu

Koomikkoon ei uppoa ravintolassa lipevä tyrkyttäminen – Anitta ”Iso A” Ahonen arvostaa asiakaspalvelijan tilannetajua

Juttu on osa Aromin Tiskillä-sarjaa, jossa artistit kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään ravintoloista ja asiakaspalvelusta. Vuorossa on koomikko Anitta ”Iso A” Ahonen.

Anitta Ahonen, mihin palaat aina asiakkaaksi?

Tuorein rakkauteni on Tampereella sijaitseva pieni ja eksoottinen ravintola Apaja, jossa on tunnelmaa kerrakseen. Vietin siellä synttäreitä ja uskalsin mennä ravintolaan jopa ilman rollaattoria. Apaja teki vaikutuksen. Tampereella houkuttelee myös Masu, siellä olen viihtynyt aina hyvin. Tutustuin myös Tbilisin georgialaisiin makuihin tässä taannoin, ja ne veivät kielen mennessään.

Millainen palvelu tepsii komedienneen?

Se, että ylipäätään on asiakaspalvelua! Se ei ole itsestäänselvyys. Asiakaspalvelijan tilannetaju on myös tärkeää. Hyvä tyyppi huomaa asiakkaan rytmin, ei odotuta, muttei myöskään lipevästi tyrkytä itseään. Ja aina saa kokeilla lisämyyntiä. Tyylikkäästi hoidettuna se tehoaa ainakin minuun. Kun viihtyy, on helppo ostaa lisää.

Oletko joskus pettynyt ravintolassa?

Menimme kerran tasokkaaseen ravintolaan syömään viiden ruokalajin menun. Ruoka oli hyvää mutta palvelu vitsi. Oli viisi eri tarjoilijaa, ja kaadot menivät pieleen. En muista valitettavasti ruuasta juuri mitään, koska huomioni kiinnittyi ala-arvoiseen palveluun. Toisella kertaa vierailimme ravintolassa, joka markkinoi itseään tahona, jossa panostetaan asiakaspalveluun. Varasimme synttärijuhlille pöydän ja petyimme. Asiakaspalvelu oli pitkä miinus. Jos palvelu on markkinoinnin kärki, pitäisi sen todellakin näkyä!

Kierrät paljon Suomea. Millainen catering saa jutut lentoon?

Huippua on ollut se, että saa yritysjuhlien esiintyjänä samoja herkkuja takahuoneeseen mitä vieraat syövät. Riihimäki jäi mieleen, kun oli loimulohet ja kostukkeetkin. Catering vaihtelee hirveästi, aina ei ole ollut vettäkään. Parasta on se, että esiintyjältä kysytään, mitä hän haluaa, ja toiveet huomioidaan, jos se on takatilojen puolesta mahdollista. Kahvi ja sämpylä ovat ihan hyvää perustasoa.

Mitä kokeilet seuraavaksi?

Masuun pitää päästä maistamaan sake, joka jäi viimeksi ottamatta, kun piti lähteä töihin. Ja uusi ravintola Clava houkuttelee, siihen haluan tutustua.

LUE MYÖS: Kun muusikko tulee syömään ravintolaasi, älä soita hänen biisejään – Pyhimys arvostaa pelisilmää myös asiakkaan koskettamisen suhteen

LUE MYÖS: Stig arvostaa ravintolassa asiantuntevaa palvelua, mutta rajansa kaikella – ”Ei tarvitse kertoa, miltä maatilalta mikäkin herne on tullut”

LUE MYÖS: ”Vegaanina tulee usein se fiilis, että on vaivaksi” – Vesta puhuu ravintoloista ja asiakaspalvelusta


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi